• Anonymastetjejen

    Burkar ni vuxna som INTE har barn bli magsjuka?

    Som rubriken lyder, ni vuxna utan barn. Brukar ni bli magsjuka?

    förstår självklart att det kan hända alla men jag funderade på om det är vanligare när man har barn/umgås med barn.

    (ber om ursäkt, visste inte vart jag skulle lägga tråden.)

  • Svar på tråden Burkar ni vuxna som INTE har barn bli magsjuka?
  • Anonym (Ja)

    Absolut blev jag magsjuk innan jag hade barn, även nu när ungarna är så gott som vuxna.
    Det jag upplevde var att en del av magsjukorna ungarna hade inte smittade oss vuxna.
    Men allt är upp till individen hur ofta och hur sjuk man blir.

  • AndreaBD

    Ytterst sällan. Men jag trodde det beror på att man är immun mot många av dessa virus? Jo äldre man blir desto färre förkylningar OCH magsjuka-episoder verkar man få. 

  • Anonym (Daniella)

    O ja . Jag blev sjuk nästan lika ofta när jag inte hade barn som när jag väl hade barn... helt enkelt för att på mina arbetsplatser fanns många föräldrar som ibland tog med sig skräpet och smittade på jobbet.  

  • Anonym (Kotte)

    Jag och min man blev det inte innan vi fick barn (ca 35 år) och inte efter heller. Våra barn har varit det någon enstaka gång. Jag tror att vi har den där genen som gör oss imuna mot de flesta calicivirus (vinterkräkvirus). 

  • Anonym (Mimmi)

    Ja. Jag blev magsjuk innan jag hade barn. Nu är mina barn stora (yngsta 15 år) men jag blir fortfarande magsjuk 1-4 gånger om året. Faktum är att jag brukar vara magsjuk oftare än barnen är det. Har varit många gånger som jag varit magsjuk men barnen inte blivit det. 

  • Tink

    Nej. Jag tror inte att jag någonsin har varit magsjuk. Jag hade Covid för tre år sedan, men innan dess minns jag inte när jag ens var förkyld sist. Minst 20 år sedan.

    Maken åker på en säsongsförkylning en eller två gånger om året med lite feber och hosta, men har aldrig varit vinterkräksjuk heller, i alla fall inte vad jag minns de senaste 18 åren. Vi var för övrigt inte sjukare när dottern var liten heller (hon är 15 nu).

  • Anonym (Vår)

    Ja, det har jag blivit. men klarade mig när dottern hade rotavirusinfektion och blev så dålig att hon blev inlagd på sjukhus med en sond i näsan

  • Anonym (Sprut luder)

    Magsjuka är luftburet, kan spridas på arbetsplatsen.
    men föräldrar som har sjuka barn brukar köra vab och sjuknar de till så är de hemma 
    Andra föräldern som jobbar undviker de sjuka. De gör jag i alla fall. Kan hjälpa med mat mm mm men sover i gästrummet då frun har sjuka barn i sängen 


    Men från när jag var 20-30 så var jag aldrig magsju.

    Med småbarn så har jag varit de 2 gånger 

  • Anonym (Aldrig magsjuk)

    Jag har typ aldrig blivit magsjuk sen tonåren. Mina barn blir inte heller sjuka och de är nu tonåringar. Vi kan bli lite dåliga i magen någon gång och visst har det hänt att någon av oss kräks, men väldigt ovanligt. Senaste gången måste ha varit minst 5 år sen. 

    Jag bodde utomlands i perioder när jag var barn i länder som inte hade samma hygienstandard som här. Då blev jag magsjuk lite titt som tätt. Jag funderar på om det byggde upp ett starkt immunförsvar som jag sedan överförde på mina barn. Jag är inte speciellt noggrann med handtvätt och äter ofta mat som passerat sista förbrukningsdag med någon dag. Så jag tänker att jag låter mitt immunförsvar träna sig starkt. 

  • Anonym (E)

    Har vart förälder i 6 år och ingen hos oss har haft magsjuka under dessa år. 

  • cosinus

    jag hade min sista egna magsjuka när jag gick i årskurs 9. Då hade jag iofs en bror i dagisålder.

    Sen ingen magsjuka förrän barnen började dra hem det från förskolan. Då åkte jag på det mesta de hade under några år tills de började kunna hitta av en hink.

    Nu går yngsta i årskurs 7 och jag har inte haft magsjuka sen hon slutade förskolan. Knappt så barnen haft det heller medans de gått i skolan men det har hänt någon enstaka gång men då inte smittat någon annan.

    Förkyld blir jag ibland men magsjuka utan att någon kräkts över mig. Nä det verkar jag inte plocka upp.

  • Anonym (S)

    Hänt en gång i mitt vuxna liv. Är snart 31

  • Anonym (ibland)
    Anonymastetjejen skrev 2024-02-07 17:41:09 följande:
    Burkar ni vuxna som INTE har barn bli magsjuka?

    Som rubriken lyder, ni vuxna utan barn. Brukar ni bli magsjuka?

    förstår självklart att det kan hända alla men jag funderade på om det är vanligare när man har barn/umgås med barn.

    (ber om ursäkt, visste inte vart jag skulle lägga tråden.)


    Jag jobbar i vården, på vårdavdelning på sjukhus. Och under mina första år i yrket så blev jag alltid magsjuk (calici) när det var säsong. Men nu tycks jag ha blivit immun, för jag jobbar kvar, patienterna blir fortfarande magsjuka, men jag håller mig frisk.

    Har även blivit smittad på en kursgård en gång, med bara vuxna. Först misstänkte man matförgiftning, men tester visade att det var magsjuka, som visserligen spreds främst i matsalen där alla möttes, men som inte orsakades direkt av maten.

    När mina barn var små fick jag magsjuka ibland när de var sjuka, men inte alltid. Det var i perioden när jag byggde upp min motståndskraft antar jag. 
  • Anonym (Liv)

    Jadå. Kan inte säga att det hänt ofta, men några gånger i mitt vuxna liv.

Svar på tråden Burkar ni vuxna som INTE har barn bli magsjuka?