• raseri

    Hur mycket kostade erat hus att måla?

    Hej hörni.


    Mina tankar går just nu kring hur mycket det kostar att anlita en målarfirma att måla mitt hus. Huset i sig är i rätt dåligt skick då det behövs slipas en hel del innan man kan börja måla.
    Huset är på drygt 160 kvadratmeter.
    Så ni som har anlitat målare innan och fått offerter, eller kanske själva är målare med kunskap, hur mycket kostar allt som allt på ett ungefär?
    Bor i Värmland om det gör någon skillnad. Men dra till med priserna från där ni bor, vill bara ha en uppskattning.
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Hur mycket kostade erat hus att måla?
  • Tink

    Vi har precis nyss fått en offert på att få fasaden målad, hela södra och västra sidan samt en del av norra sidan där man bytt fasadbrädor. Det är ett tvåvånings hus med liggande träpanel som ska målas med akrylatfärg. Offerten innefattar ställningsarbete, maskering, tvättning med hetvatten, färg och målning. Det är i Göteborgsområdet.

    Det skulle gå på 52.000 kronor efter ROT-avdrag.

  • raseri

    Så inget underarbete krävdes mer än att tvätta av fasaden alltså? Hur stort är huset ungefär? 

    Uppskattar att du delade med dig! Tack!

  • Tink
    raseri skrev 2024-02-07 10:02:39 följande:

    Så inget underarbete krävdes mer än att tvätta av fasaden alltså? Hur stort är huset ungefär? 

    Uppskattar att du delade med dig! Tack!


    Jag kan tyvärr inte bedöma ytan på det som ska målas, men hela huset är 156 kvadrat fördelat på två plan. Huset är inte bara en rektangulär "box" utan kanske mer format som ett L med ett litet utsprång. Det är finns ett litet förråd/carport som också ska målas på ena sidan. 

    Inget underabete behövs mer än tvätt.

    Det är den billigaste offerten vi har fått, det dyraste låg på 70.000.
  • Anonym (Alma)

    Vår ommålning kostade 32.000 för 3 år sedan. Huset är 100 kvm + garaget. Minimalt med underarbete. 

  • raseri

    Var det 32.000 inkl material och efter ROT? 

    Tack för att ni tar er tiden att svara!

  • Tink

    Maken kollade förresten vad det skulle kosta att köpa färg, hyra ställning och måla själv. Bara färgen ensamt skulle gå på runt 30.000 om vi köpte i butik.

  • raseri
    Tink skrev 2024-02-07 11:22:55 följande:

    Maken kollade förresten vad det skulle kosta att köpa färg, hyra ställning och måla själv. Bara färgen ensamt skulle gå på runt 30.000 om vi köpte i butik.


    Låter som att ni fick en riktigt bra offert med andra ord om det kostade 52.000 inkl färg och ställning osv!
  • Tink
    raseri skrev 2024-02-07 11:33:42 följande:
    Låter som att ni fick en riktigt bra offert med andra ord om det kostade 52.000 inkl färg och ställning osv!
    De köper nog inte färgen i butik som vi gör. Jag kan tänka mig att vi betalar dubbelt så mycket som en målerifirma.
  • Anonym (målarn)
    Tink skrev 2024-02-07 11:36:41 följande:
    De köper nog inte färgen i butik som vi gör. Jag kan tänka mig att vi betalar dubbelt så mycket som en målerifirma.
    Sen felbedömer folk ofta hur mycket som går åt och står sedan med 40 liter överflödig färdigbruten färg som man inte kan återlämna.
  • raseri
    Anonym (målarn) skrev 2024-02-07 11:49:59 följande:
    Sen felbedömer folk ofta hur mycket som går åt och står sedan med 40 liter överflödig färdigbruten färg som man inte kan återlämna.
    Är du målare? Har du nån ide om hur mycket det kan komma att kosta att måla ett hus som mitt? Relativt lättåtkomligt, bara mycket att skrapa. 160 kvdm tvåvåningshus.
Svar på tråden Hur mycket kostade erat hus att måla?