• snigeln123

    Jag blir inte klok på min menscykel

    Okej, jag vet att det egentligen bara är att vänta till bim och ta ett test, men när man inte vet när bim är blir det lite svårt. 

    Jag upplever att vissa här (andra trådar) blir typ irriterade och skriver bara "ta ett test" så ni kan kolla bort. Ni som vill ge ett trevligt svar får gärna svara. 

    Då börjar jag. Jag och min sambo försöker skaffa en liten bebis. Men det är så svårt att veta när och så man ska försöka och sen när man ska testa när man har sån oregelbunden cykel. Så jag beställde ägglossningstest och de visade positivt 25/26 januari. Enligt min flo app ska jag få mens om 5 dagar. 
    Hade lite ägglossningsflytningar när testet visade positivt men annars kände jag knappt av ägglossningen denna gång. Igår fick jag sånna flytningar igen och blev väldigt förvirrad, men läste på en sida att man kan fortsätta få sånna flytningar om man är gravid? Stämmer det?

    Min mage är uppblåst, mer än vanligt, och jag har molvärk i mage och rygg, kommer och går. Lite ömma bröst. Jag är trött på dagen och sover dåligt på natten.

    Detta kan ju vara typiskt pms, men jag känner inga humörsvägningar. Jag brukar ha extrem pms när det gäller mitt humör. För nått år sedan blev jag suicidal av pms men nu har jag lärt mig att hantera det. Men jag känner inget sånt nu. Jag mår toppen i humöret och har istället lust att hitta på saker. Inga tankar på döden eller hur deppigt livet är. Jag fixar hemma och drömmer mig bort om en ännu mer underbar framtid.  
    Det är mest det jag tänker på, jag har molvärk och så, vilket jag bara brukar ha vid mens och inte en vecka innan, och dessutom inget dåligt humör utan tvärt om.

    Jag vet att det är omöjligt att svara på innan man tagit ett test, men när borde jag testa mig? Vänta till efter bim (enligt appen, vet ju inte själv pga oregelbunden). Vad hade ni för symtom innan bim? När testade ni positivt? Snälla inga dryga kommentarer, tycker bara detta är kul och spännande att diskutera. 

  • Svar på tråden Jag blir inte klok på min menscykel
  • Anonym (BBT)

    Glad att du känner dig bättre denna cykeln, har du hört talas om tempning? 
    Du tempar samma tid varje morgon innan du går upp (med en bbt temp), där får du svart på vitt när du haft din äl för då stiger tempen.

    Du kan aldrig förlita dig på en app som tror att du haft eller ska ha äl. Har du en cykel på 28 dagar så tror appen att du SKA ha äl på dag 14, det kan vara olika varje gång. 
     
    Bra att du kollar ditt fertila sekret, (flytningar är något annat) det kan indikera på att äl är på gång men bekräftar inte äl. Ett positivt äl test kan inte heller säga om du fått äl, utan att den visar bara att kroppen försöker ägglossa. 
    Det fertila fönstret kommer innan äl, och kan vara allt från krämigt till äggviteliknande sekret efter äl brukar man bli snustorr. 

    Att du får fertilt sekret igen efter du tror att du haft äl, kan tyda på att kroppen kanske vill försöka få äl igen eller att mensen är på gång. För att ditt östrogen är högt.

    Har du någon hum om hur långa cykler du kan ha? 

  • Fjällsockan

    Precis som ovan säger så betyder positivt ÄL-test och flytning inte så mycket mer än att LH är högt. Om ett ägg lossnar eller ej kan bekräftas med just temp eller VUL. Men om du nu hade ÄL 26/1 är du nu på ÄL+16 - de flesta har en lutealfas på ca 14 dagar, alltså tid mellan ägglossning och mens. Om dina symtom beror på graviditet så kommer ett test visa positivt, oavsett om du känner till BIM. 16 dagar efter ÄL är det stor sannolikhet att testet visar positivt om ägget lossnat och blivit befruktat. Om LH är högt igen kan det vara så att du har ägglossning nu istället och då blir ca tiden för BIM om 14 dagar. Hoppas det hjälper lite! Ps. Jag tror på positivt test, uppdatera gärna! 

Svar på tråden Jag blir inte klok på min menscykel