• Cececilia

    Spola äggledare, ökar chansen?

    Hej, 
    blir inte klok på hurvida spolning av äggledarna kan öka chanserna till graviditet eller inte. 


    Om man tidigare blivit gravid, borde inte äggledarna redan vara öppna? 


    Jag ska spola äggledarna efter nästa cykel men är tveksam att det kommer göra någon nytta. Vi har blivit gravida en gång innan som tyvärr slutade i missfall, men tänker att då borde ju äggledarna vara öppna? 


    hoppas någon vet eller vill gissa med mig 🙃

  • Svar på tråden Spola äggledare, ökar chansen?
  • Anonym (anonym)

    Alltså, spola äggledare har inget med ?nytta? att göra, det gör man för att se om det är fri passage eller om en eller båda ledarna har stopp på vägen vilket gör att spermier inte kommer in och ägget inte kommer ut. Man spolar inte för att göra rent som många på det här forumet verkar tro, utan man sprutar in kontrastvätska dvs vätska som syns på UL för att se att den kan flyta hela vägen fram.

    om det påverkar chansen att bli gravid, skulle inte tro det, och såg någon annan som skrev för nåra dagar sen att det inte finns någon forskning som säger att det ökar chansen att bli gravid. vilket är helt logiskt eftersom det inte är därför man spolar.

  • Anonym (Titti)

    Jag utreddes för sekundär barnlöshet och fick äggledarna spolade. Det upptäcktes endometrios så nog var det stopp där allt.

    Bara ett par månader senare blev jag gravid efter tre års hopplösa försök.

    Det är närmare 20 år mellan mina två barn, värt att tillägga.

  • Cececilia
    Anonym (anonym) skrev 2024-02-05 09:12:28 följande:

    Alltså, spola äggledare har inget med ?nytta? att göra, det gör man för att se om det är fri passage eller om en eller båda ledarna har stopp på vägen vilket gör att spermier inte kommer in och ägget inte kommer ut. Man spolar inte för att göra rent som många på det här forumet verkar tro, utan man sprutar in kontrastvätska dvs vätska som syns på UL för att se att den kan flyta hela vägen fram.

    om det påverkar chansen att bli gravid, skulle inte tro det, och såg någon annan som skrev för nåra dagar sen att det inte finns någon forskning som säger att det ökar chansen att bli gravid. vilket är helt logiskt eftersom det inte är därför man spolar.


    Ja Ne jag tänker också att det inte kommer att göra någon nytta, mer än att se om det är öppet eller inte. Har bara blivit gravid en gång, så ena sidan bör ju vara öppen tänker jag.


    Men tycker samtidigt man läser om de som blivit gravida snart efter spolning. 

    tack för svar 😊

  • Cececilia
    Anonym (Titti) skrev 2024-02-05 10:01:23 följande:

    Jag utreddes för sekundär barnlöshet och fick äggledarna spolade. Det upptäcktes endometrios så nog var det stopp där allt.

    Bara ett par månader senare blev jag gravid efter tre års hopplösa försök.

    Det är närmare 20 år mellan mina två barn, värt att tillägga.


    så härligt 😊 Men tog de bort enometriosen efteråt då? Har hört fler som blivit gravida snart efter spolning. 


     

  • Anonym (Titti)
    Cececilia skrev 2024-02-05 11:15:18 följande:

    så härligt 😊 Men tog de bort enometriosen efteråt då? Har hört fler som blivit gravida snart efter spolning. 


     


    Jag minns faktiskt inte , detta var för 25 år sedan. Sen ville jag inte ha fler barn och tänkte inte mer på just det.
Svar på tråden Spola äggledare, ökar chansen?