• Tjoppa12

    Tips vid pottskräck?

    Jag har en treåring som berättat för mig att hon är rädd för att bajsa på pottan. Hon kissar alltid på pottan och kan även sitta länge och "låtsasbajsa" men så fort hon känner att hon är bajsnödig så springer hon upp i panik.

    Tar jag henne till pottan när hon är bajsnödig så får hon fullständig panik och det hjälper ju inget att hon tvingas sitta med panik på pottan. Toaletten likaså.

    Inte ens med blöja på så vill hon sitta på pottan eller toaletten. Inga mutor funkar mot hennes rädsla, vi har provat med presenter, godis, klistermärken osv osv. 

    Hon har lyckats bajsa på toaletten några gånger, och alltid blivit jätteglad när hon lyckats. Men det har inte hjälpt. 

    Tips?

  • Svar på tråden Tips vid pottskräck?
  • Anonym (R)

    Som ovanstående skriver: Vänta tills hon är redo. 

    Jag har själv en treåring som tycker det är jobbigt med att bajsa på pottan/toaletten. Jag erbjuder alltid toalett/potta som alternativ men gör inget mer väsen av det när han säger nej. I sinom tid så kommer han vara redo. Det finns ingen vits med att ha bråttom.

    Så mitt tips? I all välmening: Sluta med mutor, belöningar m.m. och sluta gör en grej av det. Ta ett steg tillbaka. För det finns en risk att ni gör det hela värre genom att göra en så stor grej av det. 

Svar på tråden Tips vid pottskräck?