• TrolletsMor

    Upplägg på semester vv-förälder

    Jag skulle vilja höra lite olika varianter och för och nackdelar med hur upplägget av semester med barn vv. Jag funderade på om man skulle dela upp det så att man har barnen två sammanhängande veckor var istället för vv just under semestern. Förutsatt såklart att både barnen och deras andra förälder är med på det.

    Då jag känt att det blir lite stressigt att hinna med saker på bara en vecka om man kanske vill åka iväg lite längre än över dagen bara. Och för att verkligen få lite mer sammanhängande ledigt ihop. Sen såklart blir det ju också längre tid ifrån varandra så jag funderar fram och tillbaka. 

    Så jag vill gärna höra lite hur ni andra varannan veckas föräldrar lägger upp det och vilka för- och nackdelar ni upplevt?

  • Svar på tråden Upplägg på semester vv-förälder
  • Limajo

    Vi har kört flera varianter genom åren, både vv enligt vanliga schemat, en eller två omgångar med 2 veckor och en sommar körde vi tre veckor för barnens pappa skulle iväg på en egen långresa. Tre veckor var för lång tid för både barnen och för mig. Men att ha en eller två
    perioder med två sammanhängande veckor verkar uppskattas av alla. 

  • Anonym (Ellie)
    Limajo skrev 2024-02-04 11:52:13 följande:

    Vi har kört flera varianter genom åren, både vv enligt vanliga schemat, en eller två omgångar med 2 veckor och en sommar körde vi tre veckor för barnens pappa skulle iväg på en egen långresa. Tre veckor var för lång tid för både barnen och för mig. Men att ha en eller två
    perioder med två sammanhängande veckor verkar uppskattas av alla. 


    Undrar lite?.vad var det som var för mycket för DIG med tre veckor med barnen?
  • Limajo
    Anonym (Ellie) skrev 2024-02-04 12:14:56 följande:
    Undrar lite?.vad var det som var för mycket för DIG med tre veckor med barnen?
    Det var jobbigt utan barnen. Skönt och kul att leka singelliv på sommaren i en vecka ungefär. Sen började jag sakna dem en massa. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Ellie) skrev 2024-02-04 12:14:56 följande:
    Undrar lite?.vad var det som var för mycket för DIG med tre veckor med barnen?
    Nu uppfattar jag det i och för sig som att ts menade att det var för lång tid för både hennes och barnen att vara ifrån varandra så länge. Alltså att både hon och barnen saknade varandra när de var borta tre veckor med pappan. 

    Men om hon menade att det var jobbigt att vara själv med barnen i tre veckor så är väl inte det nåt konstigt heller. Det är väldigt intensivt att vara ensam vuxen med flera barn i flera veckor på semester. Allt är upp till dig som ensam vuxen att planera, rodda, ta hand om barnen, fixa mat osv. Inte alls samma som att vara iväg två vuxna hela semestern med barnen. 

    Jag och barnen hade det upplägget första sommaren som separerade men jag gillade varken att vara ifrån barnen tre veckor när de var hos pappa eller att vara med barnen ensam i tre veckor. Det var inte optimalt för oss.

    Två vevkor är mera lagom. Men det beror på vad man ska göra. Jag tycker att det kan funka med varann vecka som vanligt också. Så kan man göra nån enstaka förändring om nån förälder vill vara borta längre med barnet. Men ska man ändå göra småsaker och kortare resor så funkar varannan vecka.
  • Anonym (Ellie)
    Limajo skrev 2024-02-04 12:23:42 följande:
    Det var jobbigt utan barnen. Skönt och kul att leka singelliv på sommaren i en vecka ungefär. Sen började jag sakna dem en massa. 
    Ja jag tänka mig att det är jättejobbigt.
    låter som att två veckor på raken är ett bra allternativ så man inte behöver rusa iväg till allt utan kan ta dagen lite som det kommer också ☺️
  • Anonym (Skilsmässobarn)

    Vet inte vad andra har skrivit men vill lämna min upplevelse som skilsmässobarn. Normalt sätt var vi varannan helg hos vår pappa. 


    Helt plötsligt på sommaren skulle vi vara 4 veckor hos honom och sen 4 veckor enbart hos mamma. Det funkade inte alls för min del. Genomled båda perioderna och mådde riktigt dåligt. 


    Har hört om andra som kört två veckor var i stöten på sommaren och tycker att det låter som en dröm ur mitt perspektiv. 

    Har själv ett barn nu och lever med pappan. 
    Om vi skulle separera skulle jag tycka att det är rimligt att få två veckor sammanhängande med barnen. Då får man tid för både att ta det lugnt och hitta på saker tillsamman. 


    Kanske behövs det fixas lite hemmavid och det får man ju mer sammanhängande tid till efter jobbet de två veckorna som barnen är hos den andra föräldern. 

  • Anonym (Kajsa)

    Nu är mina barn stora och gör numera som de vill på sommaren.
    När de var yngre så delade vi upp det 4 veckor var på sommaren. Dvs man hade barnen på semestern och jobbade när barnen var hos den andra föräldern.

    Visst saknade man barnen efter ett par veckor men det gick bra. Var skönt för barnen att få lite längre ledigt umgänge med varje förälder. Skulle också varit dumt att ha semester utan barnen och sen hade barnen varit tvungna att vara ensamma hemma hela dagarna när man jobbar. Där jag bor finns inget fritids på sommarlovet och även förskolan stänger helt 2 sista veckorna i juli så då finns ingen barnomsorg för mindre barn. Bor inte i Sverige så här är fritids stängt när skolan är stängd.

    Skolbarn med speciella behov kan eventuellt få vara på dagis under sommaren, de veckor dagis har öppet.

  • TrolletsMor
    Limajo skrev 2024-02-04 11:52:13 följande:

    Vi har kört flera varianter genom åren, både vv enligt vanliga schemat, en eller två omgångar med 2 veckor och en sommar körde vi tre veckor för barnens pappa skulle iväg på en egen långresa. Tre veckor var för lång tid för både barnen och för mig. Men att ha en eller två
    perioder med två sammanhängande veckor verkar uppskattas av alla. 


    Ja tre veckor skulle jag nog också uppleva som alldeles för länge, och barnen med tror jag. Två veckor känns mer lagom i så fall. Tänker att man både hinner med lite lugn och ro men också åka iväg några dagar utan att det måste pressas in allt i en vecka. 

    Får se hur det blir, beror ju såklart på hur vi får till semestrarna också och hur vi lyckas pussla ihop det. Prio är ju också att få ledigt så barnen är på fritids så lite som möjligt de veckor de har stängt så de måste till sommarfritids, då äldsta hatar det. 
  • TrolletsMor
    Anonym (Kajsa) skrev 2024-02-04 12:39:21 följande:

    Nu är mina barn stora och gör numera som de vill på sommaren.
    När de var yngre så delade vi upp det 4 veckor var på sommaren. Dvs man hade barnen på semestern och jobbade när barnen var hos den andra föräldern.

    Visst saknade man barnen efter ett par veckor men det gick bra. Var skönt för barnen att få lite längre ledigt umgänge med varje förälder. Skulle också varit dumt att ha semester utan barnen och sen hade barnen varit tvungna att vara ensamma hemma hela dagarna när man jobbar. Där jag bor finns inget fritids på sommarlovet och även förskolan stänger helt 2 sista veckorna i juli så då finns ingen barnomsorg för mindre barn. Bor inte i Sverige så här är fritids stängt när skolan är stängd.

    Skolbarn med speciella behov kan eventuellt få vara på dagis under sommaren, de veckor dagis har öppet.


    Okej, 4 veckor tycker jag låter så länge. Fast samtidigt roligt att få så lång tid med barnen! Men lyckades ni alltid få till det med semestrarna så att det blev 4 veckor var? 
  • TrolletsMor
    Anonym (Skilsmässobarn) skrev 2024-02-04 12:35:53 följande:

    Vet inte vad andra har skrivit men vill lämna min upplevelse som skilsmässobarn. Normalt sätt var vi varannan helg hos vår pappa. 


    Helt plötsligt på sommaren skulle vi vara 4 veckor hos honom och sen 4 veckor enbart hos mamma. Det funkade inte alls för min del. Genomled båda perioderna och mådde riktigt dåligt. 


    Har hört om andra som kört två veckor var i stöten på sommaren och tycker att det låter som en dröm ur mitt perspektiv. 

    Har själv ett barn nu och lever med pappan. 
    Om vi skulle separera skulle jag tycka att det är rimligt att få två veckor sammanhängande med barnen. Då får man tid för både att ta det lugnt och hitta på saker tillsamman. 


    Kanske behövs det fixas lite hemmavid och det får man ju mer sammanhängande tid till efter jobbet de två veckorna som barnen är hos den andra föräldern. 


    Det förstår jag måste varit jobbigt, det är ju en enorm omställning att gå från varannan helg till att vara 4 veckor! 

    Ja jag tänker lite så med att med två veckor får man liksom tid både för lugn och att göra saker. På bara en vecka blir det svårt att få ihop båda, sen behöver man ju ta hänsyn till att de kanske hittar på massa saker hos den andre föräldern, och någonstans behöver de ju lite lugn och ro också inte bara hitta på massor, tänker jag. Dagsutflykter går ju såklart att göra oavsett. 
  • FruFarfalle

    Vi har testat lite olika varianter med bonusdottern. Det som funkar bäst är en 2 veckors period hos varje förälder. 
    varannan vecka blev lite stressigt med ev resor och längre än 14 dagar trivdes ingen med. 


     

  • Limajo

    Jag vill också slå ett slag för att som vuxen planera in en ledig semestervecka utan barn om det går. Helst i slutet på semestern. Visst är det lätt att tänka att barnen ska behöva vara så lite på fritids/förskola som möjligt under sommaren men det är intensivt att vara själv med barn och att gå från det direkt till vardagen med jobb och lämningar mm är slitigt. Jag har gjort så någon sommar men insett att jag behöver lite egen ledig tid också. 

  • TrolletsMor
    Limajo skrev 2024-02-04 14:22:37 följande:

    Jag vill också slå ett slag för att som vuxen planera in en ledig semestervecka utan barn om det går. Helst i slutet på semestern. Visst är det lätt att tänka att barnen ska behöva vara så lite på fritids/förskola som möjligt under sommaren men det är intensivt att vara själv med barn och att gå från det direkt till vardagen med jobb och lämningar mm är slitigt. Jag har gjort så någon sommar men insett att jag behöver lite egen ledig tid också. 


    Där håller jag med, jag har under flera års tid inte haft möjlighet att vara ledig mer än någon enstaka vecka, dels pga studier och sommarjobb, och då naturligtvis tagit ledigt med barnen. Samma när man haft möjlighet till extra ledigt så har man tagit det när man haft barnen, och jobbat extra när man varit själv.

    Man känner ju att det sliter på en, eftersom man aldrig riktigt haft tid för återhämtning. 
    Så till sommaren när jag har rätt till en ordentlig semester har jag tänkt vara ledig lite själv med, men också för att få lite tid med särbon. 
  • Anonvm

    Jag har dålig relation och samarbete med exet, så illa att vi har en dom från tingsrätten som reglerar barnens boende.

    Där har vi just 2+2veckor i 2 omgångar över sommaren, vi turas om att välja veckor vartannat år.

    Samma sak med skollov och högtider, varannan högtid/lov hos vardera.....

    För mig som inte är manipulativ och önskar att allt skall delas jämt och rättvist så fungerar detta otroligt bra, exet är mest skogstokig över hela grejen, trots att det nu är runt 5år sen vi fick domen så är det tjafs och försök till ändringar varje gång.....

  • Anonym (Betty)
    Anonvm skrev 2024-02-04 17:46:44 följande:

    Jag har dålig relation och samarbete med exet, så illa att vi har en dom från tingsrätten som reglerar barnens boende.

    Där har vi just 2+2veckor i 2 omgångar över sommaren, vi turas om att välja veckor vartannat år.

    Samma sak med skollov och högtider, varannan högtid/lov hos vardera.....

    För mig som inte är manipulativ och önskar att allt skall delas jämt och rättvist så fungerar detta otroligt bra, exet är mest skogstokig över hela grejen, trots att det nu är runt 5år sen vi fick domen så är det tjafs och försök till ändringar varje gång.....


    Hur fungerar dessa regler i praktiken? Jag tänker om man har varnann vecka i vanliga fall. Och så bli det höstlov. Om det är din tur att ha barnen på lovet men veckan innan var din vecka. Och veckan efter är din. Har du barnen 3 veckor i rad då?

    För oss har det ibland blivit konstigt på sommarn när någon vill ha två veckor med barnen. Då blir det ju också tre veckor i brytpunkten när allt ska bli som vanligt igen. 
  • Anonvm
    Anonym (Betty) skrev 2024-02-04 22:00:09 följande:
    Hur fungerar dessa regler i praktiken? Jag tänker om man har varnann vecka i vanliga fall. Och så bli det höstlov. Om det är din tur att ha barnen på lovet men veckan innan var din vecka. Och veckan efter är din. Har du barnen 3 veckor i rad då?

    För oss har det ibland blivit konstigt på sommarn när någon vill ha två veckor med barnen. Då blir det ju också tre veckor i brytpunkten när allt ska bli som vanligt igen. 
    Rent juridiskt ligger ju alltid det normala schemat som grund, sen kommer allt detta med semestrar, lov och högtider som särregleringar som läggs "ovanpå" o då trumfar det vanliga schemat.

    Så visst blir det ibland som du tänker, att om man följer detta rakt av fyrkantigt så blir det ibland att barnen är ifrån den ena föräldern över 3v i sträck...
    Detta är sällan förenligt med vad som är det "bästa" ur barnets perspektiv, så då gäller det att parterna kan agera vuxet nog att de lyckas nå lösningar i samförstånd som utgår ifrån barnets perspektiv.

    I vårt fall så mildras effekterna av detta då vi enligt normala schemat "byter" i mitten av veckan ungefär. Det var otroligt nog det enda vi var eniga om, att vi inte ville ha bytet i anslutning till helgen.

    Det som hittills ställt till mest tjafsande var när det häromåret helt plötsligt dök upp en v53 i kalendern som ingen tänkt på.....

    Det bästa är ju alltid att kunna ha en vanlig normal dialog med exet ang hela denna biten, det blir sällan helt bra att låsa upp allting enligt ett fyrkantigt schema.

    Det är kändes viktigast för mig var att vi delar allting lika, så båda får chans att fira jul, nyår, o alla lov med ungarna, fast då varannan gång....

    Ang just sommaren så blir det ju en naturlig period från midsommar och 8v framåt som är "semestern", veckan efter börjar skolorna.... Att byta varje vecka under semestern är på tok för kort, 2veckor känns lagom.
    Det ställer dock till det med semestern för en annan när man måste ta 2veckor, sen gå in o jobba 2veckor för att sen ta 2veckor till.... Eller det är mest bök för planeraren på jobbet, för mig känns semestern faktiskt längre på detta sätt.
    Vissa sommrar har jag faktiskt tagit 2v föräldraledigt i samband med semestern o varit ledig 6v på rad, det är inte dumt det heller.
Svar på tråden Upplägg på semester vv-förälder