• Evaaa123

    Hur fördelar CSN inkomsten?

    Vill gärna ha svar från någon som VET/varit med om detta själv. 


    Snart kommer CSN med en inkomstkontroll 2022 och jag vet att jag tjänat lite över fribeloppet?

    Det står på deras hemsidan samt i flera trådar  att om man inte redovisar sina inkomster kommer de att fördela inkomsten jämt. 


    EXAKT HUR MENAR DE?

    Det finns olika sätt att räkna på, tex 
    Faktiska Årsinkomst 300.000 / 2 = 150.000 vilket fördelas jämt, 150.000 i inkomst per halvår. 


    eller 

    Den inkomst du själv angivit när du ansökte om studiemedel t ex 
    halvår 1 70.00+ halvår 2 100.000 
    = 170.000
    faktiska Årsinkomst 300.000-170.000=130.000 
    130.000/2  =65.000 som plussas på vardera summa du själv angivit för vardera halvår 

    70.000+65.000=135.000
    100.000+ 65.000=165.000
    =300.000


    Jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur fördelar CSN inkomsten?
  • Anonym (Myran)

    Om du inte inkommer med intyg när du tjänat vad delar de årsinkomst rakt av dvs tex 300 tusen delat på 12(månader). 

    Har du fått studiemedel för hela året eller bara höstterminen? 

    Du får ju tjäna en viss summa på vårterminen och en viss summa på höstterminen. Har du bara fått studiemedel för tex höstterminen. Kan du ju jobba obegränsat under vårterminen. Det du tjänat under våren ska ju inte drabba höstens studiemedel om det överstiger brytpunkten. De ger dig därför möjligheten att inkomma med lönespecifikationer för att kunna intyga vilken månad du tjänat vad och hur mycket som ligger på vår resp höst terminen. 

    Om du fått studiemedel båda terminerna kan det ju bara så att du tjänat över brytet på vårterminen och därmed få nedsatt bidrag på vårterminen men du ligger under på höstterminen och du då haft rätt till fullt bidrag. 

  • Anonym (Karin)

    på csn står det att de bara får uppgift för hela året från Skatteverket och att man då behöver komplettera med t ex lönespecar för det kalenderår man studerat  gör man inte det förstår jag det som att de delar årsinkomsten direkt på två. T ex 300 000/2= 150 000 istället för om vi tänker att du tjänade 100 000 då du pluggade och de andra 200 000 när du inte var student. 

  • Anonym (Karin)

    Jag tror inte de tar nån hänsyn och gör nån beräkning av vad du först uppgav du skulle tjäna. Den finns nog mer för att det ska bli rätt från början.

  • Evaaa123

    Jag har fått studiemedel för båda terminerna men termin 1 var det inget fribelopp pga Covid. Jag ligger över för termin två, alltså hösten. Om CSN fördelar min inkomst jämt, alltså halva inkomsten varsitt halvår har jag tjänat typ 350:- för mycket men i verkligheten har jag tjänat ca 7.000 för mycket. 

    Men jag behöver veta hur de räknar innan jag beslutar hur jag ska gör? om de räknar så som mitt andra exempel då blir det inte bra alls..

    Skulle helst slippa leta fram allt också och skicka in?

  • Evaaa123
    Anonym (Myran) skrev 2024-02-01 21:46:45 följande:

    Om du inte inkommer med intyg när du tjänat vad delar de årsinkomst rakt av dvs tex 300 tusen delat på 12(månader). 

    Har du fått studiemedel för hela året eller bara höstterminen? 

    Du får ju tjäna en viss summa på vårterminen och en viss summa på höstterminen. Har du bara fått studiemedel för tex höstterminen. Kan du ju jobba obegränsat under vårterminen. Det du tjänat under våren ska ju inte drabba höstens studiemedel om det överstiger brytpunkten. De ger dig därför möjligheten att inkomma med lönespecifikationer för att kunna intyga vilken månad du tjänat vad och hur mycket som ligger på vår resp höst terminen. 

    Om du fått studiemedel båda terminerna kan det ju bara så att du tjänat över brytet på vårterminen och därmed få nedsatt bidrag på vårterminen men du ligger under på höstterminen och du då haft rätt till fullt bidrag. 


    Jag har fått studiemedel för båda terminerna men termin 1 var det inget fribelopp pga Covid. Jag ligger över för termin två, alltså hösten. Om CSN fördelar min inkomst jämt, alltså halva inkomsten varsitt halvår har jag tjänat typ 350:- för mycket men i verkligheten har jag tjänat ca 7.000 för mycket. 

    Men jag behöver veta hur de räknar innan jag beslutar hur jag ska göra,  om de räknar så som mitt andra exempel då blir det inte bra alls..

    Skulle helst slippa leta fram allt också och skicka in
  • Evaaa123
    Anonym (Karin) skrev 2024-02-01 22:24:00 följande:

    Jag tror inte de tar nån hänsyn och gör nån beräkning av vad du först uppgav du skulle tjäna. Den finns nog mer för att det ska bli rätt från början.


    Jag har fått studiemedel för båda terminerna men termin 1 var det inget fribelopp pga Covid. Jag ligger över för termin två, alltså hösten. Om CSN fördelar min inkomst jämt, alltså halva inkomsten varsitt halvår har jag tjänat typ 350:- för mycket men i verkligheten har jag tjänat ca 7.000 för mycket. 

    Men jag behöver veta hur de räknar innan jag beslutar hur jag ska gör? om de räknar så som mitt andra exempel då blir det inte bra alls..

    Skulle helst slippa leta fram allt också och skicka in.
Svar på tråden Hur fördelar CSN inkomsten?