• Hortensian

    Arbetsgivaren säger upp mig för att jag bett om det

    Hej! Undrar om någon varit i min sits tidigare. För att göra en lång historia kort, jag har planer på att byta karriär och min nuvarande arbetsplats har bekymmer med att finna kompetent personal. Jag har erbjudit dom min tjänst i god tid för att rekrytera ny mot att de säger upp mig och inte jag mig själv för tiden att finna någon lämplig. Någon som varit med om samma? tänker På konsekvenser med a-kassa osv i framtiden. blir det samma som en vanlig uppsägning från arbetsgivarens håll? det jag undrar över är A-kassans 9 veckor utan ersättning. 

  • Svar på tråden Arbetsgivaren säger upp mig för att jag bett om det
  • Anonym (Why?)

    Men varför gör du så? Sök nytt jobb, få avtal på det och då säger du upp dig på ditt nuvarande jobb.
    Det du kan göra är att flagga för att du söker nytt jobb men jag förstår inte varför du skulle säga upp dig innan du har något nytt. Att de har svårt att rekrytera är krasst inte ditt problem. 

  • Hortensian

    Grejen är den att jag just nu studerar/tjänstledigt och vill inte själv gå tillbaka emellan .  Tanken är ju nytt jobb såklart men man vet ju inte hur länge det dröjer. 


    sååå det jag undrar över är svar angående a-kassan i situationen som den är, inget annat 🙃

  • Anonym (Kiki)

    Problemet är väl att de kommer söka någon till den tjänst som de säger upp dig ifrån. Det ser ju lite suspekt ut och a-kassan har nog frågor om det om det skulle komma fram.

    Uppsagd blir man ju oftast pga arbetsbrist. Här finns ingen arbetsbrist, men gissar att de får skriva personliga skäl?

    Jag hoppas du inte får problem med a-kassan men du får väl planera för det OM det blir problem, att du ändå klarar dig ekonomiskt.

  • Anonym (Förstår inte)
    Hortensian skrev 2024-02-01 16:03:04 följande:

    Grejen är den att jag just nu studerar/tjänstledigt och vill inte själv gå tillbaka emellan .  Tanken är ju nytt jobb såklart men man vet ju inte hur länge det dröjer. 


    sååå det jag undrar över är svar angående a-kassan i situationen som den är, inget annat 🙃


    Varför kan du inte vara tjänstledig tills du får nytt jobb?
  • Anonym (Why?)

    Du menar att du vill belasta akassan fast du har ett jobb? Helt galet. Jobba kvar (eller var tjänstledig) tills du får ett annat jobb. Enkelt. Det är alltid bättre att arbeta än att gå på akassa. 

Svar på tråden Arbetsgivaren säger upp mig för att jag bett om det