• Kotte33

    25år Lågt AMH, Letrozol och graviditetssymtom

    Som ni ser av rubriken? Jag har massor med funderingar/tankar etc. 


    Jag och min sambo har försökt bli gravida i 4år och började få hjälp förra året med provtagningar osv (hösten 23). Vi misstänkte PCOS men alla prover ser bra ut förutom lite förhöjda testosteron nivåer om jag förstod det rätt. Anledningen till den misstanken är oregelbunden mens, i perioder kommer mensen varannan vecka i perioder varannan månad. Dock trodde min gyn inte att det var det efter alla prover så hon remitterade till en kvinnoklinik för att se om det är några andra hormon eller liknande som måste kollas. 


    Jag fick sedan veta i oktober att jag har lågt AHM, fick inte veta hur lågt utan skulle lämna nya prover i december och sen skulle vi se igen. I samma veva som det bestämdes så bestämde jag och min gyn att vi från januari cykel skulle sätta in enkeldos letrozol för att se ifall det kan hjälpa att få mer regelbundna cyklar och i bästa fall leda till en graviditet. 

    Jag har fortfarande inte fått svar på proverna jag tog i december gällande AMH. Inte hört något från kvinnomottagningen heller. 


    Jag är på cykeldag 25 efter första dosen letrozol så några dagar tills jag kan testa ifall det tagit eller inte. Jag har dock märkt av senaste dagarna att jag är täppt i näsan på kvällar/nätterna vilket var exakt samma som hände senast jag var gravid (för fyra år sedan som tyvärr blev tidigt missfall). Dock hade jag mer tidiga symtom då, som ont och svullna bröst, kissade om nätterna och nästäppa då. Har någon annan haft tydliga tidiga symtom? Eller någon som inte fått symtom alls fören några veckor efter +?? 


    Jag är så oerhört ledsen och desperat. Jag är livrädd för att mitt AMH ska vara så lågt som det lät på min gyn när vi pratade i oktober. Anledningen för att det känns som att läkaren tyckte det var bråttom var att hon ville sätta in letrozol asap trots att jag egentligen har lite för högt BMI. (Ligger på 30,5 jag är kort och kompakt men absolut inte överviktig/tjock vilken läkaren höll med om och blev lite förvånad över mitt BMI när vi räknade på det). 


    Jag har precis fyllt 25 och det känns så orättvist att det mest naturliga, mens och barn inte funkar för mig.. 

    Förlåt för långt inlägg.. vill bara skriva av mig 😭😭😭. 

Svar på tråden 25år Lågt AMH, Letrozol och graviditetssymtom