• Sanjos

    Idéer på vad vi ska äta ikväll?

    Jag ska iväg och handla sen något som min pojkvän och jag ska äta ikväll. Står helt still på vad vi kan äta. Vet iaf att pizza, tacos och kött är uteslutet då det känns som vi äter det ofta. Nu vill jag ju hitta på nåt annat som är lite speciellt men ändå inte så märkvärdigt. 

    Har ni några bra förslag ? 

  • Svar på tråden Idéer på vad vi ska äta ikväll?
  • Anonym (Elin79)

    Några ideer:

    Köp en färdigt grillad kyckling, gör klyftpotatis (sötpotatis, morötter - vad man nu gillar) i ugn och servera m sallad.

    Köp färsk kyckling och strimla, köp en sån färdig grytbas med thai curry och koka ris till.

    Det som kallas tiktok-pasta gör vi varannan vecka ungefär som en av få vegetariska rätter som folk i familjen faktiskt äter...  Lägg 2 block fetaost i en ugnsfast form. Skär tomater i bitar (eller ta körsbärstomater) och lägg runt tillsammans med skivad/hackad röd lök och massa oliver utan kärnor. Krydda med örter typ oregano och timjan samt svartpeppar och sen häll över olivolja. Ca 175 grader i ugnen i 20-25 minuter. Eller tills du kan ta en gaffel och röra runt, fetaosten ska i princip vara helt smält. Servera med pasta.

    Lax är ju rätt dyrt nu för tiden men det är också något vi äter ett par ggr per månad. Lägger hela sidan i ugnen och kryddar olika från gång till gång, soja, honung, salt & peppar, örter, citron.. Det varierar. Koka ris eller potatis och gör en sallad. 

  • Anonym (Rosalee)

    Vi kommer att äta en krämig kycklingryta idag med massor av färsk spenat.

    1)Bryn strimlad kyckling och lägg åt sidan
    2)Stek en stor gul lök mjuk
    3)strimla soltorkade tomater och lägg i eller skippa helt
    4)lägg i kycklingen i pannan med löken och tomaterna
    5) salta och peppra
    6) krossa 1-2 vitlöksklyftor och blanda i pannan
    7) lägg i hälften créme fraîches/ hälften grädde
    8) till sist lägg i de färska eller frysta spenatbladen ( ej strimlade) 

    Jag kommer byta ut tomaterna idag mot en klick god senap istället, som tex dijon .

    Till denna rätt passar både ris eller pasta, vi gillar med pasta.

    En fräsch grön sallad till.
    Bon apetit 

  • OlgaElvira

    Gör en filodegspaj, lätt att göra av färdig filodeg. Ger ett lyxigt intryck. Gör en tid svampstuvning att fylla den med.

  • Dr Nail

    Felix chili con carne med färdigkokt jasminris på påse (micras i 90 sekunder på max). Det tycker iaf jag är lite lyxigt och mumsflibaba. Skapar dessutom inte mycket disk; skål, sked och kastrullen man värmer chilin i.

  • Sanjos

    Tack för alla svar :) 

    Det blev iaf till slut bulgur och strimlad kyckling med smaksatt créme fraîche (chili & paprika) samt salladslök. Enkelt men gott :) 

Svar på tråden Idéer på vad vi ska äta ikväll?