• sladkodu

    Anställningsavtal. Hjälp!

    Hej alla, jag behöver lite hjälp
    Förra veckan blev jag kallad till intervju för ett jobb.Tjänsten var för heltid med provanställning i 6 månader. Chefen erbjöd mig jobbet efter intervjun. Jag sa till honom att jag kommer att behöva vara ledig i juli i 3 veckor på grund av personliga skäl. Och han sa till mig att det inte är problem.
    Han sa åt mig att komma idag så att vi kan skriva kontraktet.
    Jag gick idag och de hade redan kontraktet klart och väntade på att jag skulle skriva på det.
    När jag läste kontraktet stod det att jag kommer att anställas heltid men med visttidsanställning från 01.02 till 28.06. 
    Så jag frågade dem varför är jag inte provanställning som vi pratade om vid första mötet och de svarade att det var för att jag vill ha ledig i juli så de kommer att ge mig tjänstledig. Jag kan börja den riktiga provanställningen från när jag kommer tillbaka från min ledighet.
    Detta låter konstigt och inte rätt för mig!? Jag kommer att jobba 5 månader nu med vistidsantällning sen jag kommer ta 3 veckor ledig och efter ledigheten måste jag jobba 6 månader provanställning. Kunde de inte bara ge mig obetald senester eller tjänstledig för de där 3 veckorna med provanställning? Jag är en mycket blyg person och jag kunde inte säga så mycket och jag hade inte riktigt kunskapen. Det är mitt första jobb.
  • Svar på tråden Anställningsavtal. Hjälp!
  • Jemp

    Jo, det borde de ha gjort. Du har givetvis rätt till sommarsemester även under provanställning. (Obetalt om du inte hunnit tjäna in betalda semesterdagar).

  • Anotherone

    Har du glapp mellan anställningarna så är du inte tjänstledig. Du har ingen anställning?
    Deras resonemang faller även på det faktum att om du har en visstid först på så många månader så kvarstår inget behov av att pröva dig,  utan då skulle man förorda att du blir anställd tillsvidare direkt. 

  • Friger

    Skriv på och gå med i facket (utan att berätta det)

    Antingen så löser det sig. Eller så skiter det sig och då bussar du facket på dem.

    Det är ditt första jobb. Bättre ett jobb med lite osäkerheter än inget jobb alls. Skillnad om du stod i begrepp att lämna ett annat jobb.

  • Tow2Mater

    Rätt till sommarsemester gäller under under juni ? augusti, så de var ju tillmötesgående om ditt krav på ledigt i högsäsong juli. Att komma med sådana krav inför första jobbet är inte lite fräckt, speciellt om det finns andra medarbetare som kanske inte får ledigt som de önskar. De hade kunnat sagt nej.
    Grattis till jobbet, var tacksam.

  • Daisy28
    sladkodu skrev 2024-01-29 20:56:27 följande:
    Anställningsavtal. Hjälp!
    Hej alla, jag behöver lite hjälp
    Förra veckan blev jag kallad till intervju för ett jobb.Tjänsten var för heltid med provanställning i 6 månader. Chefen erbjöd mig jobbet efter intervjun. Jag sa till honom att jag kommer att behöva vara ledig i juli i 3 veckor på grund av personliga skäl. Och han sa till mig att det inte är problem.
    Han sa åt mig att komma idag så att vi kan skriva kontraktet.
    Jag gick idag och de hade redan kontraktet klart och väntade på att jag skulle skriva på det.
    När jag läste kontraktet stod det att jag kommer att anställas heltid men med visttidsanställning från 01.02 till 28.06. 
    Så jag frågade dem varför är jag inte provanställning som vi pratade om vid första mötet och de svarade att det var för att jag vill ha ledig i juli så de kommer att ge mig tjänstledig. Jag kan börja den riktiga provanställningen från när jag kommer tillbaka från min ledighet.
    Detta låter konstigt och inte rätt för mig!? Jag kommer att jobba 5 månader nu med vistidsantällning sen jag kommer ta 3 veckor ledig och efter ledigheten måste jag jobba 6 månader provanställning. Kunde de inte bara ge mig obetald senester eller tjänstledig för de där 3 veckorna med provanställning? Jag är en mycket blyg person och jag kunde inte säga så mycket och jag hade inte riktigt kunskapen. Det är mitt första jobb.
    Skillanden är i praktiken lite. Fördelen med detta upplägg är att de har svårare att bli av med dig innan 28 juni.

    Du jobbar till tom juni. Är de nöjda med dig får du sen en provanställning och fortsätter de vara nöjda med dig får du sen fast.

    Hade du fått en provanställning direkt och tre veckor ledigt, hade det på totalen blivit ungefär lika. Är de nöjde med dig hade du fått fast, annars inte.
  • Jemp
    Daisy28 skrev 2024-01-31 07:54:33 följande:
    Skillanden är i praktiken lite. Fördelen med detta upplägg är att de har svårare att bli av med dig innan 28 juni.

    Du jobbar till tom juni. Är de nöjda med dig får du sen en provanställning och fortsätter de vara nöjda med dig får du sen fast.

    Hade du fått en provanställning direkt och tre veckor ledigt, hade det på totalen blivit ungefär lika. Är de nöjde med dig hade du fått fast, annars inte.
    Ts osäkra anställning blir ju dubbelt så lång. 
  • Jemp
    Anotherone skrev 2024-01-29 21:43:17 följande:

    Har du glapp mellan anställningarna så är du inte tjänstledig. Du har ingen anställning?
    Deras resonemang faller även på det faktum att om du har en visstid först på så många månader så kvarstår inget behov av att pröva dig,  utan då skulle man förorda att du blir anställd tillsvidare direkt. 


    Vilket också påverkar ev ersättningar (sgi etc).
  • Daisy28
    Jemp skrev 2024-01-31 07:57:23 följande:
    Ts osäkra anställning blir ju dubbelt så lång. 
    I alla fall delvis sant, men slutresultatet lär bli detssam. Är de nöjda med henne får hon fortsätta, annars inte.

    Sen finns det andra detaljer kring detta, sgi är en så TS måste anmäla sig som arbetslös under de tre veckorna men kan å andra sidan får A-kassa för två veckor.

    Hon kommer inte ha någon försäkring från ag under juli, vara svårare att säga upp  under våren, olika löneavtal kan gälla
  • Jemp
    Daisy28 skrev 2024-01-31 08:05:09 följande:
    I alla fall delvis sant, men slutresultatet lär bli detssam. Är de nöjda med henne får hon fortsätta, annars inte.

    Sen finns det andra detaljer kring detta, sgi är en så TS måste anmäla sig som arbetslös under de tre veckorna men kan å andra sidan får A-kassa för två veckor.

    Hon kommer inte ha någon försäkring från ag under juli, vara svårare att säga upp  under våren, olika löneavtal kan gälla

    Javisst, men det påverkar ju även annat, tex möjlighet att få boende och lån. 


    Ts kommer inte ha rätt till a-kassa.

  • Anotherone
    Daisy28 skrev 2024-01-31 08:05:09 följande:
    I alla fall delvis sant, men slutresultatet lär bli detssam. Är de nöjda med henne får hon fortsätta, annars inte.

    Sen finns det andra detaljer kring detta, sgi är en så TS måste anmäla sig som arbetslös under de tre veckorna men kan å andra sidan får A-kassa för två veckor.

    Hon kommer inte ha någon försäkring från ag under juli, vara svårare att säga upp  under våren, olika löneavtal kan gälla
    Där håller jag inte med. Det bör inte kvarstå något behov av 6 mån provanställning när man precis haft personen inne så pass lång tid som det hinner bli här.
    Känns som upplagt för fulspel med först en visstid under våren och sen provanställning 6 mån.
    Sånt får mig alltid att tänka 2ggr...
  • Räkan77

    Om du inte är desperat att få ett jobb skulle jag tacka nej till erbjudandet. De dribblar med anställningsformer vilket ger ett oseriöst intryck. 

Svar på tråden Anställningsavtal. Hjälp!