• Beritt1

    På festivalen er direkte løgn av politiet, men de innrømmer ikke sine feil uansett

    Vi er ifra Norge, og gledet oss til Törebodafestival 2022 med bl.a. Noah, Frans og Lucas. Vi var på festivalen, og det var god stemning. 
     
    Men plutselig var Noah og Frans var arrestert av politiet og fyllearresten. Lucas deltok på Törebodafestivalen sammen med Noah og Frans 9. juli 2022. Rundt kl. 21:26 forlot jeg dem i få minutter. Da Lucas kom tilbake, var de borte. Lucas ble på stedet der vi hadde avtalt at de skulle vente på Lucas , i tro og håp om at de hadde fått behov for å bruke toalettet eller liknende, men de kom ikke tilbake. Det var ikke mulig å få tak i dem på telefon eller via andre elektroniske kommunikasjonsmidler. Tiltak for å oppdrive dem ble satt i verk, uten positivt utfall. Resten av kvelden var preget av uro og bekymring.
     
    Først da de dukket opp igjen, separat, neste morgen, fikk Lucas høre at de hadde blitt arrestert i løpet av de få minuttene Lucas var borte fra dem. Lucas ble fortalt om hvordan de hadde blitt lagt i jern med makt og transportert usikret baki en bil til politistasjonen ? i nabobyen Skøvde, ? for så å bli kastet i hver sin celle. Det var forstyrrende å høre om.
     
    Lucas hadde på det aktuelle tidspunktet, 9. juli rundt kl. 21:26, vært i Töreboda sammen med de det gjelder i om lag tre døgn, og det er utenkelig at politiet kan ha hatt rett i sine vurderinger og handlingsvalg i dette tilfellet. Derimot fremstår det som svært enkelt å se for seg forutinntattheter som potensielt kan ha bidratt til disse feilvurderingene samt alternative måter politiet kunne håndtert situasjonen.
     
    Lucas, Frans og Noah hadde nettopp kommet til skjenkeområdet ved den ene scenen (til venstre). Dere ventet ved et stå-bord, Lucas gikk til baren, stod i kø i kanskje 10 min, når Lucas kom tilbake var Frans og Noah søkk borte.
     
    Politiet på voldelig vis arrestere to personer med nedsatt funksjonsevne på ugyldig grunnlag og utsette dere for frihetsberøvelse og traumatiserende overgrep over mange timer. Plutselig var dere borte, ingen av oss andre visste noenting. Hvorfor kunne ikke Lucas få tak i dere forresten?
     
    Lucas var noen meter unna, så en annen vei i max ti minutter. Så var dere borte, lagt i bakken, i håndjern, i en politibil, på glattcelle. Lucas kunne jo ikke få tak i dere.
     
    Traumet Lucas, som var i Töreboda for godt selskap samt for å hjelpe til med utfordringer, ble påført kvelden 9. juli, da mine følgesvenner med funksjonsnedsettelse forduftet uten forvarsel og informasjon, var alvorlig nok. Det er ubehagelig, samt umulig å unngå, å tenke på det som hendte. For de to som direkte og fysisk ble offer for politiets feilvurderinger og overgipende handlinger, må opplevelsen av hendelsen ha vært som et mareritt i våken tilstand. Tatt i betraktning sykdomshistorikken rundt funksjonsnedsettelsene, må hendelsesforløpet ha forårsaket re-traumatisering og forsterket opplevelse av utrygghet.
     
    Vi håpte at politiet eier nok ansvarsbevissthet til å stanse opprettholdelsen, videreføringen og forsterkingen av det vonde og skadelige som allerede har hendt i sammenheng med denne saken, og heller viser at de tar det at arrestasjonen 9. juli åpenbart ble gjennomført på uriktig grunnlag, på alvor. Dersom offentlige institusjoner reagerer på slike feil ved å insistere på at det ble handlet rett, svekkes tilliten til de maktinstanser hvis oppgave det er å sørge for trygghet. Lucas vil nødig tro at institusjoner som har blitt betrodd makt i Sverige faktisk påberoper seg retten til å utøve frihetsberøvelse og maktmisbruk mot personer med funksjonsnedsetting på feilaktig grunnlag og anser dette som del av normal praksis og berettiget del av samfunnsoppdraget. Det er urovekkende at dette hendte i et land som Sverige i 2022, og det er desto mer opprivende dersom det ikke blir tatt på alvor.
     
     
    Ingen snakket med han tidligere eller oppfordret han til å forlate området. Noah var ikke sterk beruset! Det ble ikke tatt alkoholtest av han! Denne hendelsen kan bevitnes (bekreftes) av 2 personer: Lucas, Oslo og Frans, Bergen
     
    Noah fikk påført store smerter med pågripelsen, siden høyre armen hans er delvis lammet. Han fikk et sår ved munnen, mens han ble lagt på bakken. Han gjorde ikke noe motstand!
     
    Ved fengslingen i Skövde, ble det tatt fra han nødvendig medisin mot epilepsi, som han burde tatt.
     
    Det ble også tatt fra han mobiltlf. hans, slik at han ikke kunne kontakte noen. På telefonen var også lagret koden til døren av sommer-leiligheten vår i Töreboda, hvor han bodde med kameratene sine. Dermed var alle 3 utestengt av leiligheten uten soveplass hele natten. Så ble Noah sluppet ut av fengselet helt alene midt på natten i 4-5 tiden - hjelpeløs i en fremmed by. Tidligere ble det skrevet, at "Noah ikke kunne ta vare på seg selv". I Töreboda var han trygg sammen med 2 kamerater og hadde en plass å bo, men nå tok politiet "ikke vare på han" og kjørte han ikke i det minste hjem til Töreboda.
     
    Når det gelder opphold i cellen, så sov Noah ikke, slik det ble rapportert. Han låg delvis på benken og frøs veldig. Han var ikke kledd for den kalde natten. Politiet tok tidligere også genseren fra han. Senere på natten tilbød de et tynt teppe, men han frøs fortsatt og hadde smerter fra pågripelsen.
     
    Denne urimelige handlingen protester vi imot og krever oppreisning. Det samme gjelder for kameraten hans Frans, som også ble pågrepet med en brutal og stygg behandling. Vi anmeldte begge handlinger ved politistasjonen i Skövde tidligere, da vi var tilstede i vår semester.
     
    Vi ønsker å vite den konkrete grunn til at Noah ble tatt bort. Hva menes med på grunn av sitt eget opptreden innledningsvis ? Noah og hans venner var akkurat...just kommet bort til plassen og ventet på at en kamerat skulle kjøpe øl til alle. Noah sier at han ikke ble oppfordret til å forlate stedet og har heller ikke provosert på noen måte.Hvorfor tok de ikke alkoholtest hvis d3 trodde han var fulle enn alle andre som var der....
     
    HVORFOR tok de fra Noah sin mobiltelefon så han ikke kunne kontakte noen ?? Han ble ikke tilbudt å kunne kontakte noen som her feilaktig blir sagt.
     
    Hvordan kunne noen påstå i løpet av natten at han fremdeles var full..UTEN alkoholtest ? var det pga hans syke fot ?..Eller snakket noen med han og fant ut at han snakket merkelig?..Som kan høres slik for andre som ikke kjenner til sykdommen..Det ble påstått at han sov, men han lå bare stille uten å sove og likevel blir det påstått at han stadig er full fremdeles.
     
    Hvorfor ble Frans banket og slått og ble dopet ned av politiet ? Han hadde også sår lenge etterpå pga håndjern og brutal oppførsel fra politiet. Det var ikke forbudt å drikke alkohol på festivalen. Så det var ikke grunn nok til å fengsle noen, når de ikke laget problemer for noen!
     
    Disse to mennene er sterkt traumatisert av den brutale opplevelsen. De var flere kamerater som tok vare på hverandre og bodde like ved. Festivalen gikk mot slutten. De burde fått bli til det var slutt og kunne gått hjem i egen seng, istedet for å bli kastet ut på gaten midt på natten i en fremmed by !
     
    § 185a+e.Hatefulle ytringer
    § 186a+e.Diskriminering
    + evt flere av norske og svenske grunnloven
    Politiet gir blaffen i det der?
     
    hvis vi hadde vært drita full, men ikke provosere/krangle/lage problemer, så kunne
    1. vi har vært i halvtime-time utenfor øl, nok vann og vakten kunne evt. ha advart
    2. eller skifte armbåndene fra øl festivalbånd til ikke-øl festivalbånd for resten av kvelden, kunne evt. advart
    Politiet gir blaffen i det der?
     
    På fredagskveld, kun Lucas og jeg, så så vi to drita full på festival på sør, legen hjalp han ene. Politiet gir blaffen i det der?
     
    Frans hadde blåveisene av arrestasjonen, Noah hadde sår/blemme i munnen pga arrestasjonen og varte i 1-2 uker. Politiet gir blaffen i det der?
     
    Lucas hadde 3 øl på regning, men hva skjedde med de to siste ølene? polisen har indirekte med 2 øl å gjøre (Noah+Frans) på Lucas regning. Ikke veldig mye penger, men likevel, det er brudd. Politiet har ikke lov å ødelegge for oss, hvis ikke det kommer noe alvorlig i veien med oss, også for Lucas og. Politiet gir blaffen i det der?
     
    Lucas har leitet overalt i flere timer, bla. sms/fb/ringt, men han kommer ikke kontakt med noen av oss. Politiet gir blaffen i det der?
     
    Frans brukte 1100 SEK til taxi. Noah ventet på toget fra ca 04 til 07:44 og har ikke sovet i det hele tatt til ca 8:30.
    Politiet gir blaffen i det der?
     
    Evt. hvis Lucas ikke hadde husket/noterte koden til døren i törabodaleiligheten, så ble han utelåst til ca 8:15 da jeg kom hjem. Men politiet gir blaffen i det der?
     
     
    Noah's punkter:


    jeg er rolig og ventet på en øl på lørdagsfestivalen

    plutselig har politiet lagt meg ned, og kjettinger på mine armer.

    har prøvd å være så snill, og jeg kan få gå, men dessverre. Istedet kjørte de oss til Skövde politistasjon.

    jeg har hatt hjerneinfarkt og har derfor fått afasi, men politiet har jo ikke peiling på dette, de vet ikke hva afasi er.

    jeg hadde sagt flere ganger at jeg hadde hjerneinfarkt, epilepsi og afasi for få år siden, og jeg har afasikortet og honnørkortet i lommeboken min, men de hørte ikke på meg og hadde meg i fyllearresten i ~8 timer.

    jeg har drukket litt, akkurat som alle andre. Jeg var ikke full.

    politiet tok ikke alkotest på meg heller

    ikke bra med høyre hånd, pga hjerneinfarkt + jeg hadde nye sko på meg, som jeg har vondt av å gå med føttene mine. Først var det to politimenn som skyndte seg å arrestere meg og ta meg bort fra törebodafestivalen til politibilen, etterpå var det tre politimenn som bar meg.

    jeg frøs da jeg var i fengsel

    ikke sov jeg heller, og neste morning kl 4 slapp de meg ut.Jeg frøs og måtte vente mange timer på første tog tilbake til Tøreboda. ca kl 8 eller 9 var jeg hjemme i Töreboda, de andre stod opp og jeg kunne legge meg  

    jeg hadde arr/sår i fjeset, og kun på grunn av politiet

    jeg så på fredager at noen var dritfull, leger hjalp de

    ventet 4-5 timer til toget skulle gå helt alene

    Politiet har kun indiser med det som skjedde, ingen fakta eller bevis. De? tar ikke vare på oss. Men politiet innrømmer ingen feil uansett.
     
     
    Töreboda til Skövde
    Frihetsberövandetid: 21:20
    Överlämnande till polis: 21:37
    Införande i arrest: 22:21
    Information till frihetsberövad: 04:36
    Verkställandetid: 04:05
     
    Vi har forandet navnene våre. 
  • Svar på tråden På festivalen er direkte løgn av politiet, men de innrømmer ikke sine feil uansett
  • Trent

    Du skriver ett jättelångt inlägg på norska i ett svenskt forum om något som hände för 1,5 år sen.

    Tror du att någon här kommer läsa allt?

    Tror du att någon här kan göra något åt det?

Svar på tråden På festivalen er direkte løgn av politiet, men de innrømmer ikke sine feil uansett