• MRO

    Betalt för mycket skatt (57%)

    Hej ny här. Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig räkna ut ungefär vad jag borde få tillbaka på min deklaration i vår.

    Har under 2023 tjänat ca 450 000kr med skatt runt 33%.

    Slutade sedan mitt arbete och fick innestående semester och komptimmar utbetalda i engångssummor. En summa på 71000 skattades med 54% och en summa på 252000kr med 57%.

    Kvar blev ca 32000kr och 108000kr.

    Jag har sett att skatt på 54% ska betalas på summor årsvis över 598000kr. Jag har då skattat 54-57% redan vid en summa från 450000kr och uppåt Totalt intjänat i år blev 770000 kr.

    Jag undrar hur jag grovt räknar ut detta. Jag är 100 på att jag kommer få tillbaka på skatten, men hur mycket kanske någon mer kunnig kan svara på?

  • Svar på tråden Betalt för mycket skatt (57%)
  • Anotherone

    När man får engångsbelopp utbetalda typ semester som du skriver om, så går det på en annan tabell och beskattas som sådant.
    Det är bara att googla Skatteverket engångsbelopp så kommer den fram.
    Den går helt på beräknad årsinkomst.

    Vill du veta hur det slår och hur den preliminära skatten sett till brutto helår kan tänkas bli, så kan du göra som beskrivs ovan, exempelvis här.
    Räkna ut din skatt | Skatteverket

  • MRO

    Tack, det var ju hyffsat lätt att kolla. Som vanligt blev det ju uppätet av skatten men tillbaka blev det allt👍

  • Anotherone
    MRO skrev 2024-01-27 15:35:59 följande:

    Tack, det var ju hyffsat lätt att kolla. Som vanligt blev det ju uppätet av skatten men tillbaka blev det allt👍


    Vi får hålla tummarna!
Svar på tråden Betalt för mycket skatt (57%)