• Svar på tråden Lydia eller Sigrid?
  • Aliona

    Sigrid är jättefint namn och passar på båda en liten flicka och en vuxen. 

    Lydia gillar jag inte alls, det låter som lyda - inte en egenskap jag vill tillskriva en flicka/kvinna! 

  • Auditanne

    Lydia. Vet inte varför men jag bara älskar det namnet. Låter så lätt, luftigt, så eteriskt på nåt vis. Som namnet på en späd sagoälva.

    Sigrid är fint men lite för hårt i jämförelse. Och vad blir smeknamnet där? Sigge? Eller Siggan.

  • Blacknails86

    Sigrid. Tycker det låter vackert, men känner ingenting för namnet Lydia. Tycker väl lika som flera andra att det för tankarna till "lyda".

  • OlgaElvira

    Sigrid, ett av mina favoriter. Nu är jag väldigt förtjust i flicknamn som avslutas med en konsonant. Det ger en bild av en stark, självständig och kompetent tjej. Välj detsom det passar med efternamnet. 


    Välja namn är alltid ett kärt besvär.

  • Cathariiina

    Jag tycker att båda är lika fina! Det är främst ursprunget som skiljer: Lydia är antik-grekiskt och internationellt, medan Sigrid är fornnordiskt och därför ett typiskt skandinaviskt (+ Island) namn. Och sedan får du väl lyssna på hur de låter tillsammans med efternamnet och eventuella andranamn. 

  • Anonym (Anna)

    Lydia får mig alltid att tänka på ordet lyda, vilket i sin tur har en negativ klang för mig. Sigrid är klassiskt och fint, det enda är väl att namnet blev väldigt populärt för några år sedan och att barnen som får namnen just nu kanske riskerar att förknippas med fel generation så småningom (jämför med att vara 40-50 just nu och heta Berit, Birgitta eller liknande ?tantnamn?).

    Men båda namnen är ju fina egentligen. Välj det ni gillar mest.

Svar på tråden Lydia eller Sigrid?