• Björkenli

    Insemination 2024

    Hej!

    Jag har precis gjort insemination, I förrgår, och vore intressant att dela resan med andra i samma situation eller ni som gjort det. 

    Jag är 39 år,  snart 40. Jättelågt amh på 0.2 för ett år sedan..

    Gjorde ivf I december och fick då 3 bra ägg vid stimulering, vilket de tyckte var väldigt bra med tanke på mitt amh...

    Nu i januari fick jag bara 1 bra äggblåsa med stimulering och det blev insemination pga det. 

    Troligen kommer jag få 1-3 äggblåsor med stimulering.

  • Svar på tråden Insemination 2024
  • Micasto

    Hej :)


    Jag håller tummarna för dig och att inseminationen leder till graviditet. När har du testdag? Jag är inte i helt samma situation som dig men håller på med första ivf:en nu och är inne på sprutdag 5 idag. Känner mig nervös över om det kommer funka eller ej

  • Björkenli

    Tack

    De har gett mig en 12% chans att det lyckas....
    Men jag har en positiv känsla så jag fortsätter hoppas:)))
    Om 1v ska jag testa. 
    Men om det inte lyckas är jag taggad för nästa försök.  Ska prova Menopur då istället för gonal f. Och hoppas att jag bara hade otur nu som fick 1 äggblåsa,  att jag kanske kan få fler  nästa gång. 

    Spännande med första ivf! Vill du berätta mer om din situation? Vad utredning visat,  vad läkaren givit dig för chanser osv. 

  • Micasto

    Bra med positiv känsla! Håller tummarna. Hur görs de där bedömningarna över chanserna? tänker på det du skriver om 12 %.

    Jag är i en samkönad relation så det är därför vi behöver hjälp med att skaffa barn. Började med kö osv för två år sen och så har vi gjort vanliga inseminationer som inte har funkat. Och nu då IVF första gången. Jag har också haft viss problem med min sköldkörtel, vilket kanske påverkar...

  • Björkenli

    Jag antar att% är framtagen från hur många kvinnor i viss ålder med en viss äggreserv och visst antal äggblåsor som brukar bli gravida.

    De sa att om jag hade fått 2 blåsor på stimuleringen hade jag haft 15% chans,  och med 3 blåsor 18%. Så chansen adderas inte för varje äggblåsa, konstigt nog. 

    Vet de varför insemination inte fungerat? Eller bara att ni inte gjort så många?
    Hur gammal är du och vad är ditt amh?

  • Micasto

    Aha då hänger jag med.

    Alltså jag vet inte riktigt men de på Livio Gärdet har sagt att det är normalt att det inte går på fyra försök med insemination för att chansen att lyckas är så låg. Och så säger de alltid "heterosexuella par ska ha försökt i ett år och bla bla ni har bara gjort fyra försök". Då kan jag känna att även fast ivf är mycket mer omfattande så borde man gjort det från början. Amh var 1,6 när jag gjorde det provet 2022 och jag är nu 33 år. 

  • Juliab

    Jag håller på med utredning för sekundär infertilitet, så min resa är inte den samma, men jag vill gärna följa din då jag tycker det är så fint med stödet som finns här inne i olika trådar. Plus att jag tycker det är intressant, och vill lära mig mer om insemination och IVF om det är den vägen vi behöver gå framåt för att få ett syskon. ❤️ 

    stort lycka till!! 

  • Björkenli

    Micasto 

    Det går lätt att kolla upp ungefär hur stor sannolikheten är för att bli gravid vid insemination vid olika åldrar. Tror det är runt 20% i din ålder. 

    Så ja fler än 3 försök kan ju helt klart behövas.

    Du är ju ung så nav borde ju haft tiden att göra massa fler inseminationer. 

    Men visst ivf går ju också bra.  Jag tyckte inte äggplocket gjorde ont alls så var ingen stor grej för mig alls. 

    Med din ålder så är det ju stor chans till att ivf ska bli framgångsrik.

Svar på tråden Insemination 2024