• Livet2023

    Det kan inte vara lönsamt med elbil?

    Kör 3 år gammal skoda suberb. Haft värdeminskning på ca 25000 på 3 år och 3400 mil körda på 3 år.

    Dieselbil har förbrukning på 0,75 drygt nästan bara stadskörning

    finns ingen kalkyl jag får till med elbil där det lönar sig med att köpa eller leasa det istället för att ha kvar nuvarande bil.

    övertyga mig gärna


    Elbil
  • Svar på tråden Det kan inte vara lönsamt med elbil?
  • Kirenaj68
    Livet2023 skrev 2024-01-25 23:21:46 följande:
    Det kan inte vara lönsamt med elbil?

    Kör 3 år gammal skoda suberb. Haft värdeminskning på ca 25000 på 3 år och 3400 mil körda på 3 år.

    Dieselbil har förbrukning på 0,75 drygt nästan bara stadskörning

    finns ingen kalkyl jag får till med elbil där det lönar sig med att köpa eller leasa det istället för att ha kvar nuvarande bil.

    övertyga mig gärna


    Ingen bil är väl en vinstaffär. Men sett till körkostnad var mitt byte från en bensinare till laddhybrid ett lyft. Sparar över 600 kr per månad bara där, men alla har vi olika förutsättningar.
  • Tukt

    Det beror väl också på vad du betalar för elen. Å andra sidan, med så lite körsträcka förstår jag att det kan vara svårt att få det gå i hop.
    Sedan värdeminskning. Är det enligt lista eller vad som faktiskt går att få ut? Även det kan ju ber på vari landet den ska säljas. Men generellt lär det ju inte vara så lätt att kränga en disel om några år och tro man ska få igen det den faktiskt är värd.
    Summa summarum så är det svårt att veta. Det är svårt normalt med bilar. Men med elbilar får du typ en miljard variabler till att ta hänsyn till. 

  • FredrikLiksom

    Det låter otroligt att du har en värdeminskning på 25 000 på 3 år. Det vore om det vore 25 per för ett år så det vore intressant att få ta del av datan.

    Om det bara skiljde 25k på en 3 år gammal bil och en ny skulle ju ingen köpa en begagnad.

  • Livet2023

    Skrev nog lite fel bilen var 3 år gammal när jag köpte den och har haft den i 3 år gav 200 för 175 i inbyte

  • Stefan99

    Begagnat är nästan alltid mest prisvärt om man inte behöver det nyaste. Känslan att vara första ägare är oslagbart?
    Men kör det du är nöjd med. Hybrid ger nästan alltid mer för pengarna och man slipper laddångest på långresor. 

  • Tobben

    Det vore bra om du visade vilka kalkyler du gjort. 

    Jag kollade som hastigast på blocket och hittade en Nissan Leaf från 2021 för 186000 kr.
    Som det verkar är milkostnaden ca 2,5 kr och årsskatten bara 360 kr.

    Din årsskatt idag  gissar jag är runt 5500 och milkostnaden runt 13 kr.

    Det osäkra är vilken bil som kommer att tappa mest i värde. Bortser man från det så är elbilen 17000 kr billigare per år.

  • Hobgoblin

    Åker just nu privat - bensin men tidigare haft tjänstebil. Rest över hela landet, 50 till 60 mil om dagen. Har ingen laddmöjlighet hemma och åker dessutom husvagn på sommaren. Har b-kort.
    El eller laddhybrid är inget alternativ oavsett privat eller tjänstebil. 
    Dessa alternativ är inte framtiden. Det är bilar för människor i tätort eller som inte behöver räckvidd.
    Kolla bara alla som fått problem med laddning under vinter-färd till fjällsemester i kallt väder.
    Funkar säkert till kortare färder i varmt väder. 
    Dessutom - vem fan vågar köpa en sådan bil i andra eller tredje hand och råka ut för ett batteribyte?

  • Livet2023
    Tobben skrev 2024-01-28 21:17:30 följande:

    Det vore bra om du visade vilka kalkyler du gjort. 

    Jag kollade som hastigast på blocket och hittade en Nissan Leaf från 2021 för 186000 kr.
    Som det verkar är milkostnaden ca 2,5 kr och årsskatten bara 360 kr.

    Din årsskatt idag  gissar jag är runt 5500 och milkostnaden runt 13 kr.

    Det osäkra är vilken bil som kommer att tappa mest i värde. Bortser man från det så är elbilen 17000 kr billigare per år.


    En leaf får inte familjen plats i. Behöver fullstor bil. Min skatt är dryga 3000 nått. Men mot liten elbil funkar kalkylen. Har 3100 kr total månadskostnad med allt utom försäkring. Räknat på 1200 mil om året samt service a ca3000 kr plus 3000 på det underhåll som blivit per år utslaget.

    hade klarat mig räckvidds mässigt med de elbilar som finns idag men de som finns för 3000 kr ex mg4 är fulare än jag vill sätta mig i dem. 


    ska man ha tesla y eller skoda enyac som känns som vettiga alt storleks mässigt även om teslan med är ful så är de mer än dubbelt så dyra. 


    kan acceptera 5000 kr i mån för peace of mind då min bil gått snart 19000 mil och sannolikheten för mer kostnader ökar troligen. 


     

Svar på tråden Det kan inte vara lönsamt med elbil?