• culaccino

    Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?

    Vad krävs för ensam vårdnad för mig samt endast dagumgänge för den andra?

    Mina skäl:
    Dom på misshandel mot mig.
    Arbetslös/byter ständigt jobb.
    Bostadslös(är Inneboende)/flyttar ständigt.
    Träffar barnet endast när det passar. 
    Skuldsatt.
    Häftigt temperament. 
    Ej delaktig i barnets intressen.
    Följer inte barnets rutiner. 
    Ständig psykisk misshandel mot mig. 
    Pratar illa om mig till barnet. 

    Alltså allt annat än den perfekta förälder som skådespelades inför familjerätten.

  • Svar på tråden Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?
  • Anonym (?)

    Att han går med på det eller en dom i tingsrätten

    Ett ombud kan hjälpa dig med detljerna

  • Anonym (Tyvärr)

    Inget av de skäl du räknar upp räcker tyvärr.

    Skäl som KANSKE räcker:
    *Kraftigt våld mot barnet
    *Grov försummelse av barnet
    *Sexuella närmanden mot barnet

    Skäl som räcker:
    *Att han går med på det, och han kan alltid begära tillbaka rättigheterna i framtiden.

    Kort sagt, glöm det.

  • Anonym (jurist)

    Kontakta en jurist så får du en juridisk bedömning på vika rättigheter du och barnet har i detta fall.

    Om inte annat kan juristen tala om vilken typ av bevisning du behöver för att bygga ett case. Du kanske måste föra loggbok om hans beteenden.

  • Anonym (Jo)
    culaccino skrev 2024-01-24 18:40:05 följande:

    Så inte ens ensam vårdnad? Har idag det och vill inte det ändras.


    Om du har ensamvårdnad så bestämmer du om umgänget men du har ett ansvar att verka i barnets intresse. att han har skulder och är arbetslös är inte skäl nog. Men att han inte har fast bostad och ett hett temperament är en orsak. Om du tror att han skulle skada barnet eller att barnet skulle fara illa så nej tillåt inget. Barnets behöver en stabil person för ett umgänge. 


    skriv loggbok. 

  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Jo) skrev 2024-01-24 18:58:54 följande:

    Om du har ensamvårdnad så bestämmer du om umgänget men du har ett ansvar att verka i barnets intresse. att han har skulder och är arbetslös är inte skäl nog. Men att han inte har fast bostad och ett hett temperament är en orsak. Om du tror att han skulle skada barnet eller att barnet skulle fara illa så nej tillåt inget. Barnets behöver en stabil person för ett umgänge. 


    skriv loggbok. 


    Nja, vill lägga till här att umgänge måste erbjudas även om han inte har fast boende. Däremot inte där han sover så klart, men andra platser som kan vara lämpliga. Hett temperament är däremot inte ett skäl att sabotera umgänget, som det kallas. Då kan ts själv råka illa ut. Faktum är att umgängessabotage är den främsta orsaken till varför vårdnaden kan gå över till den andra föräldern. Att pappan inte har fast boende talar emot just den delen, men så snart han har det så....
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-24 19:27:21 följande:

    Han vill ha gemensam vårdnad och halva tiden så det kommer bli en process..


    Ja, gemensam vårdnad lär han få. Umgänget är redan självklart. Däremot som sagt inte säkert att övernattningar är lämpligt. Det beror ju på om han sover på en ny soffa varje vecka eller permanent hemma hos sin mamma, t ex.
  • Tow2Mater

    Hur gammalt är barnet?

    Jag kan tänka mig att  Ej delaktig i barnets intressen kanske väger tyngre för lite äldre barn, medan Följer inte barnets rutiner kanske väger tyngre för lite yngre barn. Men om det ens ska vägas in måste du nog anlita adekvat ombud för att avgöra. Ta det till rätten som andra sagt.

  • culaccino

    Barnet är 7.
    Låter jättekonstigt att de dömer till gemensam vårdnad även om man inte kan komma överens.
    Jobb och boende löser han alltid men det är inte länge det håller.
    Vi har en ständig konflikt som inte kan lösas. Under förhållandet var det fysisk misshandel och nu är det verbal.

    Så frågan är då, när dömer de Inte till gemensam vårdnad egentligen? De måste väl utgå från något?

Svar på tråden Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?