• Anonym (Frågvis)

    Till dig som gjort gastric

    Du som gjort någon form av sådan operation, har lite frågor. 

    1. Är det värt det ? Tänker alla biverkningarna.
    2. Har du betalt själv eller genom vården ? Och hur gjorde du för att få igenom den om dem betalade för den ? 
    3. Hur lång tid från besök till operation tog det med och utan remiss ? 
    4. Årtal, har du gått upp igen ? 

    Ja har fått såna problem med sköldkörteln sen 10 år tillbaka och dem får inte rätt på den. Jag har gått ner från 145 kg till 107 som lägst. Men nu stiger vikten igen och får panik. Har inte ändrat något i kosten och mina kroppsliga besvär gör så ont. Men enligt dem för många år sen fick jag inte igenom det trotts högt bmi och flertalet viktnedgångs försök hos vc osv. Dessa kg har tagit mig 10 år att få ner. Med graviditeter emellan. Och jag mår så dåligt. Men samtidigt rädd för skador och rädd för inte göra det för att dö i förtid.  Bmi nu är 37. Jag vill kunna röra mig och leka med barnen. Dem har aldrig vetat varför jag blivit så här stor för alla  är smala och jag äter väldigt lite men bra mat. Klart jag äter gott. Men ingen människa som är glad i hämtmat osv. Vegetarian så lever på grönt i princip. 

  • Svar på tråden Till dig som gjort gastric
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Frågvis) skrev 2024-01-24 17:17:06 följande:
    Till dig som gjort gastric

    Du som gjort någon form av sådan operation, har lite frågor. 

    1. Är det värt det ? Tänker alla biverkningarna.
    2. Har du betalt själv eller genom vården ? Och hur gjorde du för att få igenom den om dem betalade för den ? 
    3. Hur lång tid från besök till operation tog det med och utan remiss ? 
    4. Årtal, har du gått upp igen ? 

    Ja har fått såna problem med sköldkörteln sen 10 år tillbaka och dem får inte rätt på den. Jag har gått ner från 145 kg till 107 som lägst. Men nu stiger vikten igen och får panik. Har inte ändrat något i kosten och mina kroppsliga besvär gör så ont. Men enligt dem för många år sen fick jag inte igenom det trotts högt bmi och flertalet viktnedgångs försök hos vc osv. Dessa kg har tagit mig 10 år att få ner. Med graviditeter emellan. Och jag mår så dåligt. Men samtidigt rädd för skador och rädd för inte göra det för att dö i förtid.  Bmi nu är 37. Jag vill kunna röra mig och leka med barnen. Dem har aldrig vetat varför jag blivit så här stor för alla  är smala och jag äter väldigt lite men bra mat. Klart jag äter gott. Men ingen människa som är glad i hämtmat osv. Vegetarian så lever på grönt i princip. 


    Hur ska en operation hjälpa om du redan äter väldigt lite och bra mat?
  • Anonym (Sonja)

    Jag skulle inte råda dig till en operation för har du fel på ssk så spelar det ingen roll vad du än gör innan du får rätt vård för dina ssk besvär.
    Har du FB så kan du gå in på olika grupper som tar upp ssk problematik, Eva Renner fd Övferström har många bra tips mot bla vikten.

  • Agda90

    Det är fel på din sköldkörtel så då ska du stympa din mage?
    Det är lite som att man skulle gipsa armen på någon som har brutit benet. 

    1. En person med sköldkörtel sjukdom måste få ordning på sin sköldkörtel!
    2. Få ordning på vitamin och mineral brister. 
    3. Skaffa sig en "trygg kropp"

    Om de tre ovanstående inte klaffar går du inte ner i vikt. Du kan skära och stynpa din mage hur mycket du vill men det enda som kommer att hända är ayy din sköldkörtel sjukdom kommer att bli värre och du får näringsbrister!
    Det finns väldigt många sköldkörtel sjuka som har gått i fällan att göra någon form av mag op. Deras historier finns att läsa. En som jag läste om var nära att dö pga komplikationerna. 

    Snälla. Läs på ordentligt!

    Äter man för lite så går man inte ner i vikt heller. 

    Vill du ha hjälp så kan jag stötta dig men jag tar det inte över öppet forum. Du får jättegärna skicka ett meddelande till mig om du är intresserad. 

  • Anonym (Kämpa)

    TS

    Med all respekt. Sluta ljuga för dig själv! Det är enda rätta vägen framåt.

    Börja rör på dig och börja ät bra mat vid några få tillfällen dagligen. Sluta att  dricka drycker med kalorier i på daglig basis. Sedan får du ett bra liv.

  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Kämpa) skrev 2024-01-24 18:08:17 följande:

    TS

    Med all respekt. Sluta ljuga för dig själv! Det är enda rätta vägen framåt.

    Börja rör på dig och börja ät bra mat vid några få tillfällen dagligen. Sluta att  dricka drycker med kalorier i på daglig basis. Sedan får du ett bra liv.


    Nja?.om du är tillräckligt  kunnig kring ssk sjukdomar så skulle du inte uttrycka dig sådär.
    Det är en mycket svårhanterlig sjukdom med massor av dolda komplikationer som försvårar livet avsevärt om man inte är tätt behandlad, vilket många inte är eller får möta kunniga läkare inom området.
    Önskar INGEN denna djävulska sjukdom, man har fan mig inget liv innan man får rätt hjälp.
    Så var lite mer ödmjuk innan du yttrar dig?tack.


     

  • Anonym (Aurora)

    Låter jobbigt men samtidigt tror jag att gastric inte skulle passa dig - det kan leda till ytterligare besvär och är ganska riskfyllt. Har du kollat upp din nuvarande dagsförbränning? Det brukar man kunna göra på vissa sjukhus eller hos dietister. Utifrån den informationen kan du sedan anpassa dina kost- och träningsvanor så att du hamnar i ett kaloriunderskott som med tiden kommer leda till antingen viktnedgång eller stillastående där du är nu, beroende på vad du önskar själv.

  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Aurora) skrev 2024-01-24 22:09:09 följande:

    Låter jobbigt men samtidigt tror jag att gastric inte skulle passa dig - det kan leda till ytterligare besvär och är ganska riskfyllt. Har du kollat upp din nuvarande dagsförbränning? Det brukar man kunna göra på vissa sjukhus eller hos dietister. Utifrån den informationen kan du sedan anpassa dina kost- och träningsvanor så att du hamnar i ett kaloriunderskott som med tiden kommer leda till antingen viktnedgång eller stillastående där du är nu, beroende på vad du önskar själv.


    Om man inte får rätt behandling i tex rätt medicinering, balans i olika oataxla, vitaminer eller mineraler SÅ är det näst intill omöjligt att gå ner i vikt.
    I den här sjukdomen är det lönlöst att tro kalorier in-kalorier ut eller träna bort kilorna,så är det bara. Kroppen går på så lågvarv att den behåller allt?man går på lågvarv och har nästintill INGEN egen förbränning. 


    Det kan rent utav vara skadligt och förvärrande att pressa en ssk sjuk kropp när den redan i dagsläget har brist på energi och ämnesomsättning.


    Det är som att du ska åka från Stockholm till Malmö på halv tank, du pressar och pressar och till slut skär motorn.

    Nej, TS har inte fått rätt vård varken kring sin medicinering eller vad som kan trigga igång antikroppar mot sin egen sköldkörtel.
    Som sagt, att gå upp i vikt med denna sjukdom är ytterst vanligt och en av de första tecknen,övervikten är INTE pga dålig eller för mycket mat eller för mycket stillasittande. Detta är vad Hypotyreos- Haschimoto hör mot din kropp.

  • Lynx123
    Anonym (Sonja) skrev 2024-01-25 09:10:55 följande:

    Om man inte får rätt behandling i tex rätt medicinering, balans i olika oataxla, vitaminer eller mineraler SÅ är det näst intill omöjligt att gå ner i vikt.
    I den här sjukdomen är det lönlöst att tro kalorier in-kalorier ut eller träna bort kilorna,så är det bara. Kroppen går på så lågvarv att den behåller allt?man går på lågvarv och har nästintill INGEN egen förbränning. 


    Det kan rent utav vara skadligt och förvärrande att pressa en ssk sjuk kropp när den redan i dagsläget har brist på energi och ämnesomsättning.


    Det är som att du ska åka från Stockholm till Malmö på halv tank, du pressar och pressar och till slut skär motorn.

    Nej, TS har inte fått rätt vård varken kring sin medicinering eller vad som kan trigga igång antikroppar mot sin egen sköldkörtel.
    Som sagt, att gå upp i vikt med denna sjukdom är ytterst vanligt och en av de första tecknen,övervikten är INTE pga dålig eller för mycket mat eller för mycket stillasittande. Detta är vad Hypotyreos- Haschimoto hör mot din kropp.


    Medicinering är självklart A och O men det är också väldigt viktigt att ha koll på sin dagsförbränning, vad man stoppar i sig och hur mycket man rör på sig. Studier har visat att stor viktökning inte har med sjukdomen att göra men däremot att metabolismen kan sakta ner avsevärt. Allt det här kan man gå hjälp med och det är viktigt att inte hamna i en ond spiral.
  • Agda90
    Anonym (Sonja) skrev 2024-01-25 09:10:55 följande:

    Om man inte får rätt behandling i tex rätt medicinering, balans i olika oataxla, vitaminer eller mineraler SÅ är det näst intill omöjligt att gå ner i vikt.
    I den här sjukdomen är det lönlöst att tro kalorier in-kalorier ut eller träna bort kilorna,så är det bara. Kroppen går på så lågvarv att den behåller allt?man går på lågvarv och har nästintill INGEN egen förbränning. 


    Det kan rent utav vara skadligt och förvärrande att pressa en ssk sjuk kropp när den redan i dagsläget har brist på energi och ämnesomsättning.


    Det är som att du ska åka från Stockholm till Malmö på halv tank, du pressar och pressar och till slut skär motorn.

    Nej, TS har inte fått rätt vård varken kring sin medicinering eller vad som kan trigga igång antikroppar mot sin egen sköldkörtel.
    Som sagt, att gå upp i vikt med denna sjukdom är ytterst vanligt och en av de första tecknen,övervikten är INTE pga dålig eller för mycket mat eller för mycket stillasittande. Detta är vad Hypotyreos- Haschimoto hör mot din kropp.


    Helt rätt!!!

    Det tog många år innan jag hittade vad som funkade för mig. Många turer inom vården och kontakt med läkare som inte förstod sig på sköldkörteln alls! 
    Jag fick söka vård privat för att hitta någon som var kunnig!!! 

    I mitt fall hade min "grundsjukdom" som var just hypo-hashi gett följd problem med rejäla näringsbrister och andra problem och ändå hade jag ätit det som livsmedelsverket menar är rätt kost och varit noga med näringsintag när jag gick på olika dieter. Det tog ÅR att få ordning på!!

    Jag hade testat en massa dieter och varit på gymmet och tränat hur mycket som helst. Allt det gjorde mig SÄMRE för min kropp blev stressad och sköldkörtelsjukdomen värre! Jag samlade på mig vätska. Svullnade som en flodhäst över dagen utan anledning. Det gjorde enormt ont och var skrämmande!!

    Jag slutade gå till gymmet under en period. Och under 3 månader var jag ute och gick väldigt lugna promenader. 45-60 minuter om dagen. (Innan hade jag tränat 4 pass i veckan - ganska så hårda träningspass). Jag åt enligt AIP och jag åt MYCKET! 
    15 kg rann av mig som vatten. Sen kom nästa motgång som jag fick lista ut. Jag började med yoga 1-2 gånger i veckan istället för promenader. Då försvann några kilo till. Jag åt fortfarande som en häst!

    Många förstår inte det här men jag hade slutat stressa (och stressa gjorde jag när jag var på gymmet och tränade hårt för sköldkörteln mäktade inte med det!) när jag dessutom testade gud-vet-vilka-dieter (inklusive att räkna kalorier) då var det också en stressfaktor. Men nu hade kroppen tillgång till ordentligt med mat och en väldigt lugn och behaglig träning och då började saker och ting att ramla på plats. 

    Jag gick ner i vikt och mina värden blev bättre och bättre (enligt läkare på vc hade mina värden varit "jätte bra" innan bara för att de var inom referens men de där värdena var ju inte optimala för MIG!). Jag sänkte medicinen (levaxin) och fick lio utskrivet. Nu kan jag träna det JAG vill. Jag varierar med promenader, hård styrketräning, yoga, stepp samt lite annan konditionsträning som ger mig en mental och fysisk kick. Samtidigt arbetar jag mycket med det mentala. Jag pendlar med buss till och från jobb och den tiden lägger jag på mental träning. 

    Livet är i vanliga fall inte enkelt. Men har man den här sjukdomen så måste man göra 99% av jobbet själv för den regionala vården är väldigt begränsad i kunskap och vad de vill göra. Men det roliga är att man kan lära sig hantera sjukdomen på egen hand och man kan lära sig vad ens optimala medicinering är och hoppas på att läkaren man går till förstår det och faktiskt lyssnar på sin patient. 
  • Anonym (Frågvis)

    Jag jobbade tidigare för några månader sen tillbaka med ett jobb jag haft i nästan 3 år, där jag tyvärr levde lite väl dåligt med kosten helt klart. Åt när det gick ibland max två ggr om dagen, gick 30000 steg om dagen, och jag gick då ner 10 kg på dessa åren. Jag väger 3 siffrigt och jag kommer inte under det trotts dieter, viktväktarna, dietist, mediciner osv. Jag tränade med ett program med kost pt och andra verktyg. Trotts 3 siffrigt på vågen körde jag bodycombat, core träningar och annat. Vätskan samlas fruktansvärt på kroppen. Jag följer allt strikt och jag cyklar, joggar några ggr i veckan hela våren -hlsten förra året, vi går promenader flera ggr i veckan. Vi äter väldigt bra genom viktväktarna och andra.men när till och med dem står frågandes så orkar jag inte mer. Sambon gjorde samma pt tränings upplägg med mat. Han gick ner massor och höll det. Jag är ingen som lever på varken kakor och godis. Absolut äter jag chips osv. Men ingen överdriven onormal mängd och under vv tiderna vägde jag även allt sånt ! 

  • Agda90
    Anonym (Frågvis) skrev 2024-01-26 00:13:51 följande:

    Jag jobbade tidigare för några månader sen tillbaka med ett jobb jag haft i nästan 3 år, där jag tyvärr levde lite väl dåligt med kosten helt klart. Åt när det gick ibland max två ggr om dagen, gick 30000 steg om dagen, och jag gick då ner 10 kg på dessa åren. Jag väger 3 siffrigt och jag kommer inte under det trotts dieter, viktväktarna, dietist, mediciner osv. Jag tränade med ett program med kost pt och andra verktyg. Trotts 3 siffrigt på vågen körde jag bodycombat, core träningar och annat. Vätskan samlas fruktansvärt på kroppen. Jag följer allt strikt och jag cyklar, joggar några ggr i veckan hela våren -hlsten förra året, vi går promenader flera ggr i veckan. Vi äter väldigt bra genom viktväktarna och andra.men när till och med dem står frågandes så orkar jag inte mer. Sambon gjorde samma pt tränings upplägg med mat. Han gick ner massor och höll det. Jag är ingen som lever på varken kakor och godis. Absolut äter jag chips osv. Men ingen överdriven onormal mängd och under vv tiderna vägde jag även allt sånt ! 


    Din sambo har ingen sköldkörtelsjukdom som bråkar med hans kropp.

    Det du beskriver här att du har gjort med vad du har ätit och vilken träning du har gjort så har du stressat kroppen ännu mer. Du skriver ju själv att du har samlat på dig vätska!

    När man är så trasig som du är (och jag har varit) så funkar inte viktväktarna. Deras upplägg är inte gjort för folk med sjukdomar!

    Du skriver att ni äter väldigt bra. Äter du: spannmål, socker, mejeriprodukter, växtbaserade oljor, baljväxter, sojamjölk, nattskärsväxter (t.ex. potatis och tomat) eller sötningsmedel? Då äter du inte bra utifrån din sjukdom. 

    Snälla!! Var snäll mot dig själv!
    Kika på AIP kost. Ge det en chans! Och sluta pressa kroppen hårt fysiskt. Gå promenader! 
    Vill du ha mer konkret hjälp får du gärna skriva till mig. Jag VET vad du går genom!!
  • Anonym (Kämpa)

    Sonja

    Nej, det där är bara att lura sig själv.

    Överviktiga brukar säga att de inte kan gå ner i vikt. Sedan sätts de under ordnade former på diet och träning och de rasar i vikt. Programmet biggest loser är det absoluta beviset på att de här personerna kan gå ner i vikt.

Svar på tråden Till dig som gjort gastric