• johodu

    Bonusbarn får inte ledigt

    Hej! Jag och min sambo har två gemensamma barn, 3 och 4 år, och min sambo har två barn sedan tidigare förhållande som är 13 och 15 år. Vi har länge drömt om att göra en längre resa (3 v) till Thailand, men de större barnen lär ju inte få ledigt för nåt sådant pga skolplikt? Och det är sista chansen till vintern för vår äldsta som året därpå börjar förskoleklass... Får dåligt samvete av tanken att vi skulle åka utan de äldre barnen men vore också synd att sluta ut våran dröm om en längre resa tillsammans med de mindre. 

    Hur skulle ni tänka i den här situationen?

  • Svar på tråden Bonusbarn får inte ledigt
  • Medborgare
    johodu skrev 2024-01-24 09:42:00 följande:
    Bonusbarn får inte ledigt

    Hej! Jag och min sambo har två gemensamma barn, 3 och 4 år, och min sambo har två barn sedan tidigare förhållande som är 13 och 15 år. Vi har länge drömt om att göra en längre resa (3 v) till Thailand, men de större barnen lär ju inte få ledigt för nåt sådant pga skolplikt? Och det är sista chansen till vintern för vår äldsta som året därpå börjar förskoleklass... Får dåligt samvete av tanken att vi skulle åka utan de äldre barnen men vore också synd att sluta ut våran dröm om en längre resa tillsammans med de mindre. 

    Hur skulle ni tänka i den här situationen?


    Jag skulle tänka om. Göra en längre resa till något annat land på sommarlovet istället. 
  • Jemp

    Det finns ju gott om lov att resa på. 


    Jag förespråkar absolut att hålla resor till dessa i första hand, men du skriver ?lär? inte få ledigt? Min bild är tvärtom att det verkar ganska lätt (Men då i anslutning till lov). 


    Sen beror det såklart också på ungdomarnas ambitioner, hur de ligger till och vad de vill. 

  • Fossil

    Hade åkt utan styvbarnen om deras far anser att det är i sin ordning.
    De kan följa med på någon kortare resa någon annan gång.
    Ibland får man faktiskt se till sig själv och sitt först, om det nu är så att det är tvärt omöjligt för de äldre barnen att få ledigt.

    Åker ni i samband med jullovet så krävs väl inte så många dagars ledighet från skolan? (Har inte haft skolbarn på många år så minns inte hur långt jullovet är...)


    Som fossil är man in i helvete gammal
  • glassgumman78

    Ja du...
    Ärligt skulle JAG inte åka utan tonåringarna utan skulle försöka lösa det på annat sätt. Oavsett om det var mina eller sambons barn.
    Är man familj så är man. Och åren går så fort...
    Enda undantaget skulle möjligtvis vara om de fick motsvarande resa i närtid med den andra föräldern...men ändå tveksamt...

    Jag skulle fundera på vad som är det viktigaste med resan och försöka hitta lösning/kompromiss utifrån deg.
    Antingen åka "bara" 2 veckor som ju kanske är lättare vid jullovet (om just resa till Thailand är det vitiga) eller åka någon annanstans på sommaren hela familjen, ex hyra fint hus i Spanien eller liknande några veckor (om långresa är det viktiga)

  • Mortiscia80

    Jullovet är ju ändå ganska långt så det kan inte röra sig om många dagars ledighet, det lär de nog få godkänt av skolan. Sedan finns det de som åker ändå förstås, om det bara rör sig om ett fåtal dagar.

  • PH76

    Vi åker ca 1 vecka per termin utanför loven (vi har hus utomlands). Vår skola ger aldrig ledigt för någon semester men de vet och accepterar att många gör detta, vi tar med böcker och de skriver vad vi ska gå igenom under tiden.

    Men jag skulle aldrig göra det 3 veckor på raken det är för mycket, speciellt på högstadiet/gymnasium. Min rekommendation är att ni åker 2 veckor istället och at en av dessa veckor är antingen sport eller påsklov. Alternativt att ni åker 3-4 veckor under sommarlovet till något mysigt ställe med mycket sol och bra bad.

  • Fossil
    Medborgare skrev 2024-01-24 09:55:48 följande:
    Jag skulle tänka om. Göra en längre resa till något annat land på sommarlovet istället. 
    Åker man till Thailand vintertid så är det vl (tror jag) sommar och värme man vill ha. Det finns ju här hemma på sommaren också.
    Ser ingen anledning att åka utomlands då.

    Själv tillbringar jag mina somrar på Gotland, finns inget härligare ställe sommartid.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Agda90

    Jag hade tagit en dialog med lärarna och kollat läget om det finns utrymme för ledighet. 

    Vår dotter var 10 eller 11 när vi var borta 2 veckor mitt under en termin. 
    Om barnen går i en årskurs som ska ha nationella prov brukar de neka ledighet annars kan det gå att lösa. 

  • glassgumman78
    Agda90 skrev 2024-01-24 10:47:12 följande:

    Jag hade tagit en dialog med lärarna och kollat läget om det finns utrymme för ledighet. 

    Vår dotter var 10 eller 11 när vi var borta 2 veckor mitt under en termin. 
    Om barnen går i en årskurs som ska ha nationella prov brukar de neka ledighet annars kan det gå att lösa. 


    Barnen är ju tonåringar och går ju högstadiet/gymnasiet så då får man ju väga in att detta kan påverka betygen...
    Några dagar i samband med ett lov kanske inte gör enorm skillnad men 3 veckor mitt i en termin är väldigt mycket i ett sådant sammanhang...
  • Agda90
    glassgumman78 skrev 2024-01-24 10:55:42 följande:
    Barnen är ju tonåringar och går ju högstadiet/gymnasiet så då får man ju väga in att detta kan påverka betygen...
    Några dagar i samband med ett lov kanske inte gör enorm skillnad men 3 veckor mitt i en termin är väldigt mycket i ett sådant sammanhang...
    Det är därför jag skrev att man ska ta en dialog med lärarna!!

    Min dotter hade utan problem fixat 3 veckor och ändå fått samma betyg men alla barn är inte lika. 
    Vi vet ju inte hur det går i skolan för TS barn. 
Svar på tråden Bonusbarn får inte ledigt