• emmsan05

    Klasskompis som inte betalat in till klasskassan…

    Jag är ekonomiskt ansvarig för min klass klasskassa och försäljning. Vi hade för ett tag sedan en försäljning som nu är avslutad och jag fick in pengarna så jag kunde betala fakturan, vi hade ett sista datum som pengarna skulle va inne för att vi skulle slippa ligga ute med pengar. Nu har det gått MÅNADER efter det här datumet och jag har fortfarande en klasskompis som inte har swishat in pengarna. Fakturan är betalad så det är inget problem utan det är istället att vi nu ligger ute med pengarna som hon skulle betalat. jag har gång på gång försökt kontakta henne men hon bara fortsätter skjuta upp när hon ska betala, först var det att hon inte fått in pengarna och sen skulle hon vänta på sin lön. 
    Dessutom får lärare tydligen inte lägga sig i sådana här grejer av en regel i skolan säger dom utan det är upp till oss själva, både för att vi är över 18 allihopa och för att det är utanför skoltid?


     


    Vad ska jag göra? kan Inte ligga ute med så mycket pengar längre..

    side note.. det handlar om över 1500kr OCH vi går trean på gymnasiet så inte så att vi är små barn liksom..

  • Svar på tråden Klasskompis som inte betalat in till klasskassan…
  • Sunflora

    Ni kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden det kostar 300 kronor. Kronofogden kommer göra en utmätning om hon inte betalar till dem och er klasskompis kommer inte kunna skriva på hyreskontrakt, teckna ett mobilabonnemang, låna pengar mm på 3 år efter skulden är betald. Informera henne innan ni gör det kanske räcker det med att hota. 


    Här kan du läsa mer: https://kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-fa-betalt

  • Sunflora
    gråfågel skrev 2024-01-23 21:27:22 följande:

    Klasskompisen kanske inte har pengar? Familjen kanske lever på soc tex?


    Det är ingen ursäkt till att stjäla. De har fått varor som de sålt det är inte okej att lägga de pengarna på annat.
  • Mortiscia80

    Helt rätt, skolan har inget med det där att göra. Jag tror inte du kan kräva ut de där pengarna av familjen, låter som muntligt avtal mellan privatpersoner, om ens det.

  • emmsan05
    Mortiscia80 skrev 2024-01-23 21:31:28 följande:

    Helt rätt, skolan har inget med det där att göra. Jag tror inte du kan kräva ut de där pengarna av familjen, låter som muntligt avtal mellan privatpersoner, om ens det.


    Absolut, fullt förståeligt.
    dock är det väldigt fel att hon enkelt sagt stulit från klasskassan eftersom pengarna inte var hennes. De skulle delvis betalas till företaget och resten till klasskassan. Inte de övriga pengarna jag egentligen bryr mig om.. vi har så det räcker till studenten och allt :)
    det är just de pengarna som skulle in till företaget jag tycker är fel, tas pengar från de som har följt det som sagts för att täcka delen hon behöll..
  • Mortiscia80
    emmsan05 skrev 2024-01-23 22:00:16 följande:
    Absolut, fullt förståeligt.
    dock är det väldigt fel att hon enkelt sagt stulit från klasskassan eftersom pengarna inte var hennes. De skulle delvis betalas till företaget och resten till klasskassan. Inte de övriga pengarna jag egentligen bryr mig om.. vi har så det räcker till studenten och allt :)
    det är just de pengarna som skulle in till företaget jag tycker är fel, tas pengar från de som har följt det som sagts för att täcka delen hon behöll..
    Ja jag missade nog någon detalj. De här pengarna, är det för varor som just denna familj har köpt eller förbrukat? Självklart måste man betala för sig i så fall.
  • emmsan05
    Mortiscia80 skrev 2024-01-23 23:34:46 följande:
    Ja jag missade nog någon detalj. De här pengarna, är det för varor som just denna familj har köpt eller förbrukat? Självklart måste man betala för sig i så fall.
    Ingen fara, det är inget utav det. Vi har sålt genom ett företag som sedan skickar varorna till oss, vi delar ut till de som köpt och tar betalt. Dessa pengar går sedan delvis till företaget och resten till våran egna klasskassa som vi alla sedan delar på för att få en bra student. Hon har alltså inte betalat det hon sålt för utan behållt det själv.. vilket gör att vi fått betala hennes del till företaget med pengar vi egentligen skulle använt till studenten.. 
  • Mortiscia80
    emmsan05 skrev 2024-01-23 23:48:10 följande:
    Ingen fara, det är inget utav det. Vi har sålt genom ett företag som sedan skickar varorna till oss, vi delar ut till de som köpt och tar betalt. Dessa pengar går sedan delvis till företaget och resten till våran egna klasskassa som vi alla sedan delar på för att få en bra student. Hon har alltså inte betalat det hon sålt för utan behållt det själv.. vilket gör att vi fått betala hennes del till företaget med pengar vi egentligen skulle använt till studenten.. 
    Då förstår jag :) Jag skulle höra av mig direkt efter löning och vara lite jobbig, pengarna måste ju in.
  • Elis73

    Jag skulle: 

    1. Ta snacket en gång till med personen. Har hon verkligen lämnat sakerna vidare till de som köpt och tagit (fått) betalt? Eller har hon helt enkelt lagt varorna i ett hörn hemma och inte fått in pengar att betala med? (Givetvis fel, men ett typiskt beteende för vissa människor. Man ska göra saker "sen" men det blir inte gjort.) I så fall kan hon ju i alla fall lämna tillbaka varorna och ni hjälper till att sälja dem (om det går). Hon kan i alla fall visa att pengarna inte är stulna.

    2. Har hon inte varorna kvar = har tagit betalt och behållit pengarna, så skulle jag hota med kronofogden och/eller polis. Muntliga avtal är absolut giltiga och ni är nog många i klassen som kan intyga att hon var helt med på upplägget och förstod hur det hela gick till. (Sedan kanske det kan stanna vid hot. Om ni är en klass som delar på 1500 kr, så kanske summan per skalle inte är nog stor för att någon vill ta på sig jobbet med att driva ärendet vidare. Men varje sund människa blir nog lite samarbetsvillig om man annars riskerar att hamna hos kronofogden.)

    Riktigt trist situation för er i klassen, och den som strular med betalningen kan väl inte tycka att det är så kul heller....

  • Kvittning
    Elis73 skrev 2024-01-24 08:00:36 följande:

    Jag skulle: 

    1. Ta snacket en gång till med personen. Har hon verkligen lämnat sakerna vidare till de som köpt och tagit (fått) betalt? Eller har hon helt enkelt lagt varorna i ett hörn hemma och inte fått in pengar att betala med? (Givetvis fel, men ett typiskt beteende för vissa människor. Man ska göra saker "sen" men det blir inte gjort.) I så fall kan hon ju i alla fall lämna tillbaka varorna och ni hjälper till att sälja dem (om det går). Hon kan i alla fall visa att pengarna inte är stulna.

    2. Har hon inte varorna kvar = har tagit betalt och behållit pengarna, så skulle jag hota med kronofogden och/eller polis. Muntliga avtal är absolut giltiga och ni är nog många i klassen som kan intyga att hon var helt med på upplägget och förstod hur det hela gick till. (Sedan kanske det kan stanna vid hot. Om ni är en klass som delar på 1500 kr, så kanske summan per skalle inte är nog stor för att någon vill ta på sig jobbet med att driva ärendet vidare. Men varje sund människa blir nog lite samarbetsvillig om man annars riskerar att hamna hos kronofogden.)

    Riktigt trist situation för er i klassen, och den som strular med betalningen kan väl inte tycka att det är så kul heller....


    Säger samma. 

    Det är ju inte ens säkert att hon har fått in pengarna. Jag kan själv vara sådan som av någon anledning som jag fortfarande inte förstår trots att jag är över 40 och har ett ansvarsfullt arbete kan lägga någonting i ett hörn för att göra sedan och sedan blir ännu mer sedan och jag får ett strutsbeteende där jag låtsas att det inte finns. 

    Så börja med att alls kolla om det är så att hon har fått varorna vidare till de som har köpt det. Om inte så kanske du och någon till snäll person i klassen kan hjälpa henne med att få ut varorna och få in pengarna. Och om hon har fått ut varorna så kanske en avbetalningsplan att hon betalar 300 kronor i månaden eller något. 
  • Kodiany

    Har du berättat om detta för någon av dina föräldrar? Bara för att man är 18 betyder inte det att man klarar allt själv... Om min dotter hade varit i din situation hade jag ringt till klasskompisens förälder och förklarat, och sagt att det inte var min dotter som bad mig ringa, utan jag märkte hur orolig hon var och fick henne att berätta. Sedan hade jag kollat med den andra föräldern hur läget var. Chansen är ganska stor, tror jag, att det löst sig då - antingen genom att föräldern ser till att kompisen betalar eller att föräldern swishar och att det sedan löser det inom familjen. 

Svar på tråden Klasskompis som inte betalat in till klasskassan…