• eelinas

    Blir galen av sambons hund

    Hej alla!!
    Jag och partner bor ihop, han har haft en hund sedan innan vi blev tillsammans(en Belgisk malle).
    Då jag arbetar hemifrån är det jag som får ta hand om hunden på dagarna, vilket innebär lek, träning och många promenader och aktivering. Försöker trötta ut honom så gott det går.
    När husse kommer hem är han så trött så då orkar inte han ta hand om hunden utan det blir mest kel i soffan.
    Nu till mitt problem, denna hund skäller konstant, och då menar jag KONSTANT. Om ett löv flyger förbi fönstret går han loss helt, om en människa går förbi vårt hus skäller han som satan. Och det är inga små skall, utan man får sig en chock för det är så högljutt.
    Det har gått så långt att jag kan inte slappna av någonsin, jag får aldrig någon ro och på nätterna får jag ligga med hörlurar intryckta i öronen och ha jätte hög musik för annars kommer jag inte till ro för jag bara väntar på att han ska börja skälla.
    Nu väntar vi vårt första barn och jag är väldigt stressad över detta.
    Vi har testat anti skäll halsband, belöning när han blir tyst och ignorera honom, vi har till och med hängt upp filtar för alla fönster för hunden skäller om han ser en skugga.
    Snälla, kan någon hjälpa!? Blir helt tokig av detta
  • Svar på tråden Blir galen av sambons hund
  • Tow2Mater

    Du verkar ha ett jobb där mycket oljud inte spelar någon roll - borde tipsa i de andra arbeta-hemifrån-trådarna att det funkar bra.

    Om hunden - finns v
    äl hunddagis på dagarna. Du får ju snart bebis och kommer inte kunna sova på nätterna iallafall. Vänj barnet vid att sova fast hunden skäller.

  • Mimosa86

    Varför ska du ta hand om hans hund när du jobbar?? Han får väl sätta jycken på dagis! Eller anser ni inte att ditt jobb ör lika viktigt som hans?

    Hade aldrig accepterat detta. Skit i hunden. Hur ska det gå när ni får bevisning den kräver allt ditt fokus?

  • Mimosa86
    Mimosa86 skrev 2024-01-22 21:39:45 följande:

    Varför ska du ta hand om hans hund när du jobbar?? Han får väl sätta jycken på dagis! Eller anser ni inte att ditt jobb ör lika viktigt som hans?

    Hade aldrig accepterat detta. Skit i hunden. Hur ska det gå när ni får bevisning den kräver allt ditt fokus?


    När ni får bebis (skulle det stå)
  • Dexter dot com

    En malle kräver väldigt mycket av sin ägare för att vara harmonisk och balanserad. Hur mycket mental aktivering får hunden och varför skaffade han en otroligt krävande hund när han uppenbarligen är ointresserad av att jobba med hunden?

  • Nicco123

    Om han är så trött när han kommer hem så lär han knappast ta han om bebisen heller när den kommer? 


    Börja kräv nu när du är gravid att du INTE kommer ansvara för hunden i samma utsträckning längre Då han inte heller gör sitt. Som någon skrev, hunddagis är ett måste! Shit i att det kostar mycket pengar, målet är att du ska må bra och få vila samt gärna att sambon ska inse att han ej längre vill ha hunden Och låta någon annan få den. Du gör det för lätt för honom i dagsläget. 


    Har du inget kontor att åka till ens? Börja gör det i så fall, hitta på anledningar så får HAN lösa sin hund. 


    Börja ställ krav! 

  • Agda90
    Dexter dot com skrev 2024-01-23 03:10:31 följande:

    En malle kräver väldigt mycket av sin ägare för att vara harmonisk och balanserad. Hur mycket mental aktivering får hunden och varför skaffade han en otroligt krävande hund när han uppenbarligen är ointresserad av att jobba med hunden?


    Folk verkar skaffa hund utan att ta reda på vad hunden behöver. Men ser de fina ut på bild så är det det man går efter. Såna hundägare borde inte få lov att ha hund för det är djurmisshandel!
  • Deeru

    En malle kräver så OTROLIGT mycket stimulans, jag tippar på att den är understimulerad, din sambo måste träna mer med hunden när han är hemma. Saker som tröttar ut den både fysiskt och psykiskt, ut och cykla/dragträna med den, spåra i skogen osv. Sen tycker jag ni ska ta hjälp av en hundtränare för att få tyst på den. Finns ett avsnitt i "hundar utan hyffs" med en schäfer som skäller helt galet mycket. Kolla igenom de programmen, mycket lärorika. Men det är ändå väldigt viktigt att ni tar hem en professionell tränare.

Svar på tråden Blir galen av sambons hund