• Nellie124578

    Föräldrapenning som studerande?

     


    Hejsan jag har försökt navigera i djungeln dom kallar föräldrapenning och har svårt att helt förstå hur det fungerar. både jag och min sambo studerar på heltid hemifrån. vi har tänkt att försöka klara av att fortsätta våra studier på heltid även efter att barnet kommer, har några av er befunnit er i en liknande situation att båda föräldrarna studerat/jobbat hemifrån med bebis hemma? Hur har ni gjort med föräldrapenning? Hört att vissa studerar och tar ut dagarna som ger minst på helgerna. Har ni tips och råd på hur man kan tänka kring detta så tar vi gärna emot dom.

  • Svar på tråden Föräldrapenning som studerande?
  • Anonym (Alva)

    Har någon av er jobbat innan? Så att ni har en SGI som är vilande nu när ni studerar?
    Det är väldigt viktigt att ni tar reda på det för att kunna planera för att den som eventuellt har mer värde i sina dagar tar ut dem först. 
    Lägstanivå dagar (som man bl.a kan ta på helgen) kan man inte börja plocka förrän man tagit ut ett visst antal av de SGI-grundade dagarna,  det kan vara 180st eller något sådant. 
    Försäkringskassan har ett bra verktyg för att planera f-ledighet,  har ni kikat där?

    Jag pluggade delvis under min första föräldraledighet men då hade jag en ganska bra SGI.  Det var knepigt ibland med deadlines och så,och det gäller kanske för er också. Ni kan inte läsa varandras böcker och skriva varandras tentor? Men är man två som studerar så tror jag att flexibiliteten är grym! Att båda blir delaktiga tidigt,  om man inte har studier på plats må-fre, då kan det nog bli tufft. I alla fall för den som burit barnet.  Barn är oberäkneliga och man vet aldrig hur man kommer att må <3

  • Nellie124578

    Vi har båda två jobbat tidigare. Vi får kika där☺️


    Vi båda pluggar på distans så vi kommer att kunna byta av varandra när den ena måste det osv. Det är så svårt att veta hur man kommer hantera bebistiden då detta är våran första, men jag tror att vi kommer uppskatta att båda är hemma samtidigt och kan hjälpas åt😊

Svar på tråden Föräldrapenning som studerande?