• JohnnyS21

    Köttgryta - ditt recept?

    Finns ju många varianter och görs väl med lite olika ingredienser? Hur gör du din? Är ute efter lite inspiration.

  • Svar på tråden Köttgryta - ditt recept?
  • Alessia

    recept.se/recept/kottgryta-med-gradde-och-timjan

    Den här köttgrytan har vi i familjen gjort flera gånger för den är enkel att åstadkomma, men vi har friserat receptet lite. Har vi hittat nötkött till bra pris kör vi på det, annars kanske det finns prisvärda grytbitar av fläskkött, eller så blir det lårfilé av kyckling. det går faktiskt bra vilket som. Är det kycklingbitar har vi hönsbuljongtärning i och avstår från timjan och lagerblad utan tar hellre curry i. Curryn gifter sig fint med tomatpurén.Vi har inte vispgrädde utan matlagningsgrädde med lägre fetthalt och äter oftast ris i stället för potatis om det är kyckling i grytan.När alla är hemma är vi sex i familjen och flera är storätare så det blir ofta gryta för 7-8 personer. Blir det över fryser vi in eller gör lunchlådor till nästa dag.

  • klyban
    Hjelm skrev 2024-02-01 16:55:29 följande:

    ohmansmatovin.com/2010/02/27/carl-butler-boeuf-bourguignon-recept/

    Ett enkelt men fantastiskt gott recept på boeuf bourguignon. Lyckas man köpa kött när det är extrapris smakar grytan väldigt mycket mer än den kostar - trots vinet

    T.ex. högrev eller fransyska passar utmärkt, men det går såklart att ta t.ex. fläskkött också även om den då blir mer otraditionell.


    Och kör du kyckling, så blir det typ coq au vin istället.


    En sak jag gör om jag använder högrev, det är att skära bort fettet som inte riktigt fungerar att äta.
    Och kokar ur dessa vid sidan om och tillsätter i den grytan, det luktar ju så där och eftersom jag inte har kryddor, men det lyfter ens gryta rejält i smak om man gör så.


    Men har man tur så hittar man en högrev där man kan köra fettet med köttet, så slipper man extra jobb.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Köttgryta - ditt recept?