• Ballina

    Ensambarn och ärva hus

    Hej! Mina föräldrar äger en stor villa värd ca 5-6 miljoner, deras lån på huset är endast 1.5 miljon.

    Jag är ensambarn och de börjar bli äldre men vill att jag och min sambo (snart man) tar över huset. Huset har en lägenhet på övervåningen där de ska bo och hyra av oss tills de blir för gamla. Vi kommer behöva renovera en del och räknar med att behöva låna 1.5 miljoner. 

    Vad är bästa sättet att gå tillväga för att vi ska få ta över huset. Bör de ge mig huset som ett förskottsarv eller gåva? Eller kan vi bara "ta över lånen" och ägandet? Vill inte råka ut för några skatter..

    Så tacksam för svar!! 

  • Svar på tråden Ensambarn och ärva hus
  • Finansen7

    Boka ett möte med banken. Det finns vare sig gåvoskatt eller arvskatt i Sverige men det kan kosta en slant att ändra lagfart.

  • Agda90

    Sås om arvs- och gåvoreglerna är nu hade det bästa varit om dina föräldrar gav dig huset som gåva. Du är ensambarn om att ärva så det är ju inget konstigt. 

    MEN!! Jag hade starkt rekommenderat att hur dina föräldrar än gör (låter dig få huset som gåva eller att du får det via arv längre fram) att det blir ENSKILD EGENDOM. 

    Du skriver att dina föräldrar ska bo kvar i en lägenhet som tillhör fastigheten. Ponera att de ger dig/er huset som gåva och det inom några år kommer så långt att det bli skilsmässa? Då kommer du att tvingas köpa ut din man för att få behålla huset alternativet är att du och dina föräldrar tvingas flytta vid en försäljning. 

    Hur mycket du än älskar din man så skydda dig själv!

  • Finansen7
    Agda90 skrev 2024-01-19 08:07:54 följande:

    Sås om arvs- och gåvoreglerna är nu hade det bästa varit om dina föräldrar gav dig huset som gåva. Du är ensambarn om att ärva så det är ju inget konstigt. 

    MEN!! Jag hade starkt rekommenderat att hur dina föräldrar än gör (låter dig få huset som gåva eller att du får det via arv längre fram) att det blir ENSKILD EGENDOM. 

    Du skriver att dina föräldrar ska bo kvar i en lägenhet som tillhör fastigheten. Ponera att de ger dig/er huset som gåva och det inom några år kommer så långt att det bli skilsmässa? Då kommer du att tvingas köpa ut din man för att få behålla huset alternativet är att du och dina föräldrar tvingas flytta vid en försäljning. 

    Hur mycket du än älskar din man så skydda dig själv!


    Bra synpunkt. Ska huset delas på hälften kan föräldrarna behöva flytta.
  • Ballina

    Tusen tack och jättebra synpunkt! Dock blir det kanske knepigt då jag inte tror att jag skulle kunna få ta över lånen själv pga för låg inkomst?? Antar att banken ska bedöma om man är i en nog bra ekonomisk situation för att kunna genomföra det här?

    Hur klokt det än låter att göra så, så vet jag att det aldrig skulle bli några sådana problem. Vi har barn tillsammans samt han flyttade till Sverige "för min skull" då han är från Irland och även så min mor ( de är från samma stad där våra familjer känner varandra osv). Skulle vi i framtiden skiljas så vet jag att vi skulle hitta en bra lösning för båda. 

  • Medborgare
    Ballina skrev 2024-01-19 11:49:58 följande:

    Tusen tack och jättebra synpunkt! Dock blir det kanske knepigt då jag inte tror att jag skulle kunna få ta över lånen själv pga för låg inkomst?? Antar att banken ska bedöma om man är i en nog bra ekonomisk situation för att kunna genomföra det här?

    Hur klokt det än låter att göra så, så vet jag att det aldrig skulle bli några sådana problem. Vi har barn tillsammans samt han flyttade till Sverige "för min skull" då han är från Irland och även så min mor ( de är från samma stad där våra familjer känner varandra osv). Skulle vi i framtiden skiljas så vet jag att vi skulle hitta en bra lösning för båda. 


    Att du får huset som enskild egendom handlar bara om att du får behålla det om ni skiljer er. Ni kan båda stå på lånet ändå. Annars så skriv ett äktenskapsförord om att du ska få behålla huset. 


    Var inte naiv, det är nu när ni är sams som ni ska reglera hur det ska vara om något händer. 

  • Agda90
    Ballina skrev 2024-01-19 11:49:58 följande:

    Tusen tack och jättebra synpunkt! Dock blir det kanske knepigt då jag inte tror att jag skulle kunna få ta över lånen själv pga för låg inkomst?? Antar att banken ska bedöma om man är i en nog bra ekonomisk situation för att kunna genomföra det här?

    Hur klokt det än låter att göra så, så vet jag att det aldrig skulle bli några sådana problem. Vi har barn tillsammans samt han flyttade till Sverige "för min skull" då han är från Irland och även så min mor ( de är från samma stad där våra familjer känner varandra osv). Skulle vi i framtiden skiljas så vet jag att vi skulle hitta en bra lösning för båda. 


    Dina föräldrar kan gå i borgen för dig. 
    Men om det blir problem med lån så kanske de kan skriva testamente att du ärver dem som enskild egendom?

    Och jag är ledsen men snälla, utgå aldrig ifrån att det ALDRIG kommer att bli "några sådana problem". Folk förändras, begår misstag, får "kocko psykbryt", medelålderkriser och kan göra konstiga saker. 
  • Kvittning

    Gällande skatter så kan föräldrarna ge dig huset i gåva så slipper ni skatt då. Men när du sedan säljer huset så kommer skatten att beräknas från deras inköpspris så det blir en hög skatt att betala den dagen. Det går alltså inte att komma undan att betala skatt, men tillfället går att skjuta på. 

    Sedan instämmer jag i det som andra skriver att ni behöver ordna redan nu hur det ska hanteras om ni skulle separera. 

    Men det är faktiskt inte bara du som behöver skydda dig, även din man behöver göra det. ska han vara med och finansiera investeringar i ett hus som bara du äger och om ni separerar så står han på bar backe. 

    Förslag gällande det är att ni kanske kan se värdeökning på huset som 50/50. Tex om ni värderar huset nu till 5 miljoner ni bor där och investerar pengar i huset och sedan så säljer ni eller separerar om några år och då värderas huset till 7 mijoner. Att då är vinsten på 2 miljoner (- skatt) er att dela på. Eller om ni separerar att du får köpa ut honom för halva värdeökningen (- kostnader som ska dras av på samma sätt som när man beräknar "fiktiva försäljningar"). 

  • Ballina
    Kvittning skrev 2024-01-19 12:51:51 följande:

    Gällande skatter så kan föräldrarna ge dig huset i gåva så slipper ni skatt då. Men när du sedan säljer huset så kommer skatten att beräknas från deras inköpspris så det blir en hög skatt att betala den dagen. Det går alltså inte att komma undan att betala skatt, men tillfället går att skjuta på. 

    Sedan instämmer jag i det som andra skriver att ni behöver ordna redan nu hur det ska hanteras om ni skulle separera. 

    Men det är faktiskt inte bara du som behöver skydda dig, även din man behöver göra det. ska han vara med och finansiera investeringar i ett hus som bara du äger och om ni separerar så står han på bar backe. 

    Förslag gällande det är att ni kanske kan se värdeökning på huset som 50/50. Tex om ni värderar huset nu till 5 miljoner ni bor där och investerar pengar i huset och sedan så säljer ni eller separerar om några år och då värderas huset till 7 mijoner. Att då är vinsten på 2 miljoner (- skatt) er att dela på. Eller om ni separerar att du får köpa ut honom för halva värdeökningen (- kostnader som ska dras av på samma sätt som när man beräknar "fiktiva försäljningar"). 


    Det här tycker jag låter klokt. Självklart ska han få ta del av halva vinsten då vi tillsammans har gett oss in i det här. Skulle kännas som en väldigt dålig deal för honom och orättvist annars. Tack!! 
  • Cathariiina

    Gåvoskatten är borttagen, så den är inte längre ett problem. Låt dina föräldrar skriva över huset på dig som gåva! Det är viktigt att de skriver över huset enbart på dig, och inte på er båda, och att de skriver i gåvobrevet att huset ska vara din enskilda egendom, samt att även det som kommer i dess ställe (d.v.s. om du någon gång skulle sälja det, och köpa ett nytt hus eller något annat för vinsten) också ska vara din enskilda egendom. Så kan din sambo-snart-man inte komma åt något av de pengarna, om ni skulle gå i sär. 

    Angående renoveringarna, så är det väl inga problem att ta lån, när ni har så mycket pengar i huset som säkerhet? Det är ju så lite belånat som det är nu. Jag tycker inte att du behöver blanda in din sambo-snart-man i det lånet överhuvudtaget - för då kan det komma att verka som att han har någon slags äganderätt i huset, den dag då ni eventuellt går isär. Det är superviktigt att det här huset blir ditt och bara ditt - det har du ju all rätt till, då det är DINA föräldrar och inte hans som har slitit ihop till det!

    Dessutom bör det för dina föräldrars skull, om de inte har tänkt på det, stå i gåvobrevet att de har rätt att bo kvar där på livstid. Mardrömsscenariot skulle ju vara att din sambo-snart-man på något sätt skulle få rätt till halva huset - och sedan när ni skiljer er, skulle han driva fram en försäljning och köra ut dina föräldrar. Man tror inte att ens man ska bete sig så, men när en man t.ex. kommer i gubbåldern och blir kär i en ny, yngre kvinna,så kan han bli helt förändrad.

Svar på tråden Ensambarn och ärva hus