• Hortensian

    Uppsägning innan nya semesterdagar

    Hej! undrar om någon vet ifall man får sina intjänade semesterdagar utbetalda om säger upp sig innan de ?nya? kommer i april. Får man dessa även om de inte kommit in på ?papper ännu? 
    tänker att man borde det eftersom man tjänat ihop dom månaderna sedan förra årets period? 


    Hoppas att någon har erfarenhet 😀

  • Svar på tråden Uppsägning innan nya semesterdagar
  • Medborgare
    Hortensian skrev 2024-01-17 18:09:17 följande:
    Uppsägning innan nya semesterdagar

    Hej! undrar om någon vet ifall man får sina intjänade semesterdagar utbetalda om säger upp sig innan de ?nya? kommer i april. Får man dessa även om de inte kommit in på ?papper ännu? 
    tänker att man borde det eftersom man tjänat ihop dom månaderna sedan förra årets period? 


    Hoppas att någon har erfarenhet 😀


    Ja, intjänad semester man inte tagit ut, betalas ut med slutlönen. 
  • spixxel

    Såhär fungerar det.


    Du tjänar in din semester året innan.

    Låt oss säga att du har 25 dagars semester och semesteråret är 1 april till 31 mars.


     


    Låt oss säga att du börjar arbeta den 1 april 2020 på företaget.


    Den 31 mars 2021 har du då tjänat in 25 semesterdagar som du då har rätt att använda den 1 april 2021 till och med den 31 mars 2022 (och eventuellt spara en del)


     


    Det innebär ca 2.1 semesterdagar intjänade varje månad.


     


    Blir du istället uppsagd med sista dag den 31 december 2021 så har du tjänat in semester från 9 månader som du inte använt. Det innebär att du har tjänat in ca 18-19 semesterdagar. Om du inte har möjlighet att ta ut denna semester så får du det i slutlönen istället. Men tänk på att om du sen får en ny anställning så har du alltså väldigt lite betald eller inget alls (beroende på hur mycket du jobbat där innan den 1 april 2022) så det kan vara klokt att använda dessa pengar då under den tiden som du eventuellt tar obetald semester på det nya jobbet under 2022.

  • Hortensian

    Tack för era svar. Precis vad jag undrade spixxel 👍🏻 
    om jag får dom fastän vi inte kommit till 1 April ännu,  för att veta om jag har dom pengarna till eventuell ny obetald semester. 

Svar på tråden Uppsägning innan nya semesterdagar