• ElinErikssonDelin

    Rubbade sömnvanor 7,5 månad

    Hej,

    jag behöver hjälp för får snart panik här. Vi har hela tiden följt en sömnapp för sonens sömn för det tog så himla lång tid att natta honom på dagarna. Kvällen inga större problem förutom när han är sjuk eller ibland då och då, antar språng. 


    Senaste månaderna sover han cirka 1h och 20min 3 gånger per dag. Han vaknar allt mellan 5-6:30 på dagarna. 


    Denna vecka har dock varit katastrof. Han vägrar sova. Han är en riktig kardborrebebis så svårt att lägga ner honom då skriker han bara, funkat ibland. Men nu har han även börjat rulla runt och leka och verkligen vägrar sömn. Kan det vara dags för två sovstunder? Han verkar bli så trött ifall han sover för lite på dagen, men det kanske är dags. De som har bebisar som vaknar TIDIGT hur sover de på dagen om de sover två gånger? Sonen lägger sig redan 18:30, så svårt att flytta fram den ännu tidigare.


    tacksam för svar// Desperat mamma

  • Svar på tråden Rubbade sömnvanor 7,5 månad
  • Anonym (Hm)

    Ah dessa faser! Man blir lika knäpp på dom varje gång ☺️ så fort man har fått rutiner så ska ingen byta sömnmönster, visst är det som förgjort?

    du behöver inte vara orolig. Ni kommer ha minst 20 såna här intressanta faser till och lika snabbt är ni tillbaka i samma bra rutiner igen. Håll i och håll ut. 


    min dotter är 9 månader nu men sov vid 7,5 2 sovstunder om dagen. Ibland tre. Jag gick på känsla med alla ungar och det är tveklöst det bästa. En app är bra, men ditt barn visar tydligt vad den behöver ❤️

  • Anonym (viktigt)
    ElinErikssonDelin skrev 2024-01-17 09:15:20 följande:
    Rubbade sömnvanor 7,5 månad

    Hej,

    jag behöver hjälp för får snart panik här. Vi har hela tiden följt en sömnapp för sonens sömn för det tog så himla lång tid att natta honom på dagarna. Kvällen inga större problem förutom när han är sjuk eller ibland då och då, antar språng. 


    Senaste månaderna sover han cirka 1h och 20min 3 gånger per dag. Han vaknar allt mellan 5-6:30 på dagarna. 


    Denna vecka har dock varit katastrof. Han vägrar sova. Han är en riktig kardborrebebis så svårt att lägga ner honom då skriker han bara, funkat ibland. Men nu har han även börjat rulla runt och leka och verkligen vägrar sömn. Kan det vara dags för två sovstunder? Han verkar bli så trött ifall han sover för lite på dagen, men det kanske är dags. De som har bebisar som vaknar TIDIGT hur sover de på dagen om de sover två gånger? Sonen lägger sig redan 18:30, så svårt att flytta fram den ännu tidigare.


    tacksam för svar// Desperat mamma


    Det viktigaste som förälder är att lära sig att barnet alltid kommer att förändras. Det ingår i att växa upp och utvecklas. Det innebär att sömn, mat, humör, intressen kommer att växla, och att som förälder får man hänga på.

    Ja, det kan vara dags för att sova färre gånger, andra tider. Eller nåt helt annat som du får gissa dig fram till. Om du tänker på hur mycket utveckling som sker under barnets första år så blir det ganska självklart att barnets beteende och behov ändras under tiden. 

    Du behöver också veta att ditt barn är en människa, inte något som kan passas in i en app eller skötas som ett protokoll. Och det som funkar för ett barn kanske inte alls funkar för ett annat. Och det kan även vara stor skillnad på syskon, så nåt som funkade för första barnet går inte alls med barn nummer två eller tre, eller tvärtom. Det kan låta mästrande och grinigt det jag säger, men så är det, och många nyblivna föräldrar verkar ha svårt att inse det och har orimliga förväntningar både på barnet och sitt eget föräldraskap.

    Att få panik och bli helt desperat av förändringar som är helt naturliga, och som pågått en vecka,  kommer att trötta ut dig i onödan. 
  • ElinErikssonDelin

    Jag förstår att han kommer förändras och att det inte alltid kommer vara exakt likadant. Det jag funderar är över ifall det blir för mycket för honom att sova tre gånger. Han brukar bli så himla trött efter bara två timmars vakentid och är orolig att förlänga det för mycket. 


    Har haft svårt att läsa hans trötthetstecken på sistone, han verkar gå från pigg till övertrött direkt. Ska försöka låta honom vaken lite lite längre och se om det hjälper. 


    Men hade varit intressant o höra hur det ser ut för andra med tider osv. Man kanske kan känna igen sig. 

    Kan även tillägga att jag har PPD, inte lika jobbigt som i början så tar gärna emot tips och stöd. Det här med sömnen har varit min största trigger därför jag upplever det som så jobbigt. 

  • Kvittning
    ElinErikssonDelin skrev 2024-01-17 10:00:32 följande:

    Jag förstår att han kommer förändras och att det inte alltid kommer vara exakt likadant. Det jag funderar är över ifall det blir för mycket för honom att sova tre gånger. Han brukar bli så himla trött efter bara två timmars vakentid och är orolig att förlänga det för mycket. 


    Har haft svårt att läsa hans trötthetstecken på sistone, han verkar gå från pigg till övertrött direkt. Ska försöka låta honom vaken lite lite längre och se om det hjälper. 


    Men hade varit intressant o höra hur det ser ut för andra med tider osv. Man kanske kan känna igen sig. 

    Kan även tillägga att jag har PPD, inte lika jobbigt som i början så tar gärna emot tips och stöd. Det här med sömnen har varit min största trigger därför jag upplever det som så jobbigt. 


    Jag instämmer i det som skrevs ovan. Tänk inte så mycket. Lägg bort appen och klockan och låt dygnet flyta på så som det blir. Fokusera mer på att försöka läsa av ditt barn och mindre på tider och antal sovstunder. 
  • ElinErikssonDelin

    Folk har fastnat för det här med appen. Strunta i den den har varit vägledande. Jag söver honom när han är trött. 


    Mitt problem är att det nu är en kamp att söva på dagen. På natten gör vi kvällsrutin och lägger i spjälsängen. Han somnar inom en kvart. 


    På dagen har jag försökt införa en kort rutin och nattar sedan. Det är här som han blivit jobbig. Är det någon annan som upplever detta runt & månader och så gärna tips på hur ni nattar. Han trycker ifrån sig, slänger ut nappen. Gråter. Tar ibland sådan tid att han hinner bli övertrött. 


    Tips tas gärna emot, det är det jag eftersöker i denna tråd. Tack!

  • Anonym (AP)
    ElinErikssonDelin skrev 2024-01-23 08:05:21 följande:

    Folk har fastnat för det här med appen. Strunta i den den har varit vägledande. Jag söver honom när han är trött. 


    Mitt problem är att det nu är en kamp att söva på dagen. På natten gör vi kvällsrutin och lägger i spjälsängen. Han somnar inom en kvart. 


    På dagen har jag försökt införa en kort rutin och nattar sedan. Det är här som han blivit jobbig. Är det någon annan som upplever detta runt & månader och så gärna tips på hur ni nattar. Han trycker ifrån sig, slänger ut nappen. Gråter. Tar ibland sådan tid att han hinner bli övertrött. 


    Tips tas gärna emot, det är det jag eftersöker i denna tråd. Tack!


    Bra att du använder appen vägledande och inte är låst i vad den visar!

    vi försöker göra som vi gör på natten även på dagen med viss modifikationer. Har tidigare använt sömncoach och fått mycket tips därifrån men det stora är att försöka honom somna själv även på dagen och jobba in den rutinen; dvs inte gunga vagn. Och funkar det på natten för er så försök härma den rutinen även på dagen. Vår sömncoach var från sovatryggt.se men de har gjort om sin verksamhet så oklart hur det funkar nu för tiden.

    hoppas det löser sig för er!!
Svar på tråden Rubbade sömnvanor 7,5 månad