• Anonym (Mamma)

    Byte av skola vid gemensam vårdnad

    Jag och pappan bor i olika kommuner. Barnet är skrivet hos mig men går i en skola i pappans kommun. Pappan flyttar till en annan kommun 7 mil bort nästa vecka och barnet är planerat att bo kvar hos mig.


    Detta har skapat lite problem. Pappan hävdar att han bara låter barnet bo kvar med mig på grund av skolan och ser hellre att barnet flyttar med honom annars. Jag vill att barnet bor kvar, men byter till en skola i min hemkommun.
    Barnet trivs inte i sin nuvarande klass, det är hög personalomsättning, stökigt och mycket bråk. Barnet känner sig ofta utanför eftersom de andra ofta kan gå hem med varandra efter skolan men vi bor för långt ifrån. Avståndet gör också att vi vuxna måste köra, vilket kostar och skapar stress då vi bara har en bil. Vi lånar ibland bil när det krisar men har ju tills nu haft varannan vecka utan det här pusslet.
    Barnet har kompisar i klassen som är tänkt att byta till. De kompisarna kommer från fritidsintressen och finns på gångavstånd.
    Det finns, utöver skolan, andra skäl som gör att det inte är lämpligt att barnet flyttar med sin pappa varför det inte är ett alternativ.
    Hur gör jag? Kan jag byta skola ändå till min hemkommun? Måste jag söka om vårdnaden?
  • Svar på tråden Byte av skola vid gemensam vårdnad
  • Anonym (Lis)

    Ja du behöver förmodligen ha pappans godkännande för skolbyte.
    får barnet gå kvar i nuvarande klass nu när ingen av er bor kvar i den kommunen?

    Om du vill ha ensam vårdnad och pappan vill ha fortsatt gemensam vårdnad så får du lämna in stämningsansökan, tror inte du kommer få igenom det.

  • Agda90

    Han kan inte ta med barnet hur som helst. Varför ska det han säga vara det som gäller?

    Ska pojken flytta med pappan OCH byta skola utan att du har något att säga om saken medan han förbjuder pojken att byta skola om han bor kvar hos dig?
    Jag får inte ihop det!

    Ta hjälp av familjerätten. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-01-16 11:28:27 följande:

    Ja du behöver förmodligen ha pappans godkännande för skolbyte.
    får barnet gå kvar i nuvarande klass nu när ingen av er bor kvar i den kommunen?

    Om du vill ha ensam vårdnad och pappan vill ha fortsatt gemensam vårdnad så får du lämna in stämningsansökan, tror inte du kommer få igenom det.


    Ja, barnet får gå kvar eftersom kommunen godkänt och betalar för platsen. Det är mest att det innebär logistikproblem för mig + då att barnet faktiskt inte trivs i skolan.

    Jag har alla möjligheter till ensam vårdnad, men jag har inte råd och önskar inte gå igenom den processen. Det skapar ännu större sorg och oro för barnen. Skolbytet är en liten droppe i havet, men det är ju det problemet som finns just nu.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 11:41:01 följande:
    Ja, barnet får gå kvar eftersom kommunen godkänt och betalar för platsen. Det är mest att det innebär logistikproblem för mig + då att barnet faktiskt inte trivs i skolan.

    Jag har alla möjligheter till ensam vårdnad, men jag har inte råd och önskar inte gå igenom den processen. Det skapar ännu större sorg och oro för barnen. Skolbytet är en liten droppe i havet, men det är ju det problemet som finns just nu.
    Synd, annars kunde du ju ha skyllt skolbytet på kommunen. hur gammalt är barnet? Kan inte det säga till sin pappa att det vill byta?

    Så länge inte pappan är olämplig så kommer du förmodligen inte få enskild vårdnad, oavsett hur din situation ser ut.

    Familjerätten kan vara bra att ringa och rådfråga, de kanske ger rådet att lyssna på barnets vilja gällande skolan...
  • Anonym (Mamma)
    Agda90 skrev 2024-01-16 11:28:42 följande:

    Han kan inte ta med barnet hur som helst. Varför ska det han säga vara det som gäller?

    Ska pojken flytta med pappan OCH byta skola utan att du har något att säga om saken medan han förbjuder pojken att byta skola om han bor kvar hos dig?
    Jag får inte ihop det!

    Ta hjälp av familjerätten. 


    Nä, han har givetvis inga rättigheter att ta med sig barnet hur som helst. Tror egentligen inte han vill ta med sig barnet, utan det handlar om att rättfärdiga hans beslut. Om barnet byter skola innebär det att han bara lämnade barnet till förmån för sin nya familj. Nu låter det ju i alla fall bra att barnet bara får bo kvar pga skolan.

    Familjerätten är frivilligt, vi har haft flera vändor där redan. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-01-16 11:46:15 följande:
    Synd, annars kunde du ju ha skyllt skolbytet på kommunen. hur gammalt är barnet? Kan inte det säga till sin pappa att det vill byta?

    Så länge inte pappan är olämplig så kommer du förmodligen inte få enskild vårdnad, oavsett hur din situation ser ut.

    Familjerätten kan vara bra att ringa och rådfråga, de kanske ger rådet att lyssna på barnets vilja gällande skolan...
    Barnet vågar inte berätta för pappan eftersom han blir arg och skuldbelägger. Pappan själv menar att han gör precis allting enligt barnets önskemål och att anledningen till att han ska flytta är för barnets skull. Motsägelsefullt tycker jag men han är mycket bestämd med detta. Barnet är 10 men upplevs inte lika mogen som jämnåriga. Pappan har inte frågat eller fört diskussion om hur det ska lösas bäst för barnet, utan bara skrivit hur det kommer bli. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 11:57:40 följande:
    Barnet vågar inte berätta för pappan eftersom han blir arg och skuldbelägger. Pappan själv menar att han gör precis allting enligt barnets önskemål och att anledningen till att han ska flytta är för barnets skull. Motsägelsefullt tycker jag men han är mycket bestämd med detta. Barnet är 10 men upplevs inte lika mogen som jämnåriga. Pappan har inte frågat eller fört diskussion om hur det ska lösas bäst för barnet, utan bara skrivit hur det kommer bli. 
    Vad tråkigt att höra att han inte lyssnar på barnet och inte verkar ha barnets bästa i fokus.
    Om inte familjerätten funkat så vet jag inte riktigt vad jag ska tipsa om.
    Vet barnets lärare om att barnet inte trivs mår bra där?Kan läraren nämna det för pappan?
    Har du frågat barnet om det vill byta skola? Kanske lite fult/dumt att göra innan man vet om det är möjligt men det kanske kan få barnet att säga till pappan att han vill byta.
  • Anonym (A)

    Låter helt befängt att barnet ska gå i en skola i en kommun som ingen av er bor i!

    (På dotterns fd skola fick man ej det. En elev flyttade men gick kvar och när det uppdagades fick hon byta skola)

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-01-16 12:07:09 följande:
    Vad tråkigt att höra att han inte lyssnar på barnet och inte verkar ha barnets bästa i fokus.
    Om inte familjerätten funkat så vet jag inte riktigt vad jag ska tipsa om.
    Vet barnets lärare om att barnet inte trivs mår bra där?Kan läraren nämna det för pappan?
    Har du frågat barnet om det vill byta skola? Kanske lite fult/dumt att göra innan man vet om det är möjligt men det kanske kan få barnet att säga till pappan att han vill byta.
    Verkligen. Läraren har varit sjukskriven ett långt tag och precis kommit tillbaka. 

    Barnet har velat byta skola länge, långt innan flytten bestämdes. Då var det inte aktuellt eftersom det skulle innebära längre avstånd från pappans bostad.
  • Anonym (Hmm)

    Du behöver pappans godkännande för att byta skola men han kan absolut inte bestämma om barnet ska följa med honom eller inte, en tingsrätt skulle inte heller godkänna det.

    Du kan ansöka om enskild vårdnad, frågan är om det skulle godkännas för jag ser i nuläget ingen större grund för det. Var också noga med att ansöka om fortsatt gemensam om TR inte skulle tilldöma dig vårdnaden, har läst många som skriver att TR annars blir tvingade att ge den till en av dem och du vill inte riskera att det blir han.

    Om pappan ställer till med kommunikationsproblem så är det annars en god grund för enskild vårdnad, men det kan ta tid att påvisa och sedan få igenom. Bäst är om du kan övertyga honom om att skolbyte är för barnets bästa. För hans del borde det inte spela någon roll alls kan man tycka! Och spara ALL kommunikation kring detta!! Att han inte vill sitt barns bästa borde också väga in i en ev. vårdnadstvist.

Svar på tråden Byte av skola vid gemensam vårdnad