• Patton

    Aktivitetsstöd täcker inte utgifter

    Hej,

    Har läst att ersättningen för aktivitetsstöd ligger på 65 % av ens tidigare lön. När jag räknar på saken skulle jag inte ha råd att leva enbart på stödet. Jag har tyvärr ganska hög hyra (9 100 kr för en tvåa) men samtidigt väldigt små möjligheter att flytta. Tar jag aktivitetsstödet subtraherat med hyran blir det ca 3 000 över, och jag har utgifter (csn-lån, gammal skuld, elräkningar osv) på mer än så. Tanken på att söka soc har slagit mig, men så vitt jag vet betalar de inte hyror som är dyrare än snittet, och i Stockholm ligger det på 7 100 kr, dvs ca 2 000 kr mindre än min hyra är på. Risken är alltså stor att jag blir nekad eller själv måste betala mellanskillnaden (vilket i så fall inte löser situationen). Är jag körd eller finns det en chans att soc ändå hjälper mig genom att fylla ut till existensminimum (dvs 5 000 kr utöver hyran)?

    Kan tillägga att jag har en YH-utbildning, så hoppet att hitta ett jobb lever. Söker hemtjänst nu också. 

  • Svar på tråden Aktivitetsstöd täcker inte utgifter
  • Rivjärnet92

    Varför måste du tvunget bo i Stockholm?

  • Anonym (M)

    Är du beviljad aktivitetsstöd?

    Hur gammal är du? Kan du söka bostadsbidrag?

  • Anonym (G)

    Jadu. Jag är sjukskriven och har 3000 över efter hyra. Man behöver jobba för att ha en skälig levnadsnivå tyvärr. Även om man är tex sjuk. 

  • Patton

    På kort sikt vill jag lösa detta eftersom: 1. Den bransch jag utbildat mig inom har sitt fäste här. 2. Jag har hela mitt liv med vänner osv här och 3. Inte har möjlighet att flytta iväg hur som helst eftersom jag inte står i några bostadsköer utanför Stockholmsområdet.


    Rivjärnet92 skrev 2024-01-13 14:58:52 följande:

    Varför måste du tvunget bo i Stockholm?


  • Patton
    Anonym (M) skrev 2024-01-13 15:00:09 följande:

    Är du beviljad aktivitetsstöd?

    Hur gammal är du? Kan du söka bostadsbidrag?


    Jag har a-kassa i nuläget men kommer troligen att behöva gå med i ett arbetsmarknadsprogram inom kort. Jag klarar mig på a-kassans lägstanivå (70 %), men inte på aktivitetsttödet (65 %). Skiljer en tusenlapp där, vilket är avgörande för min situation som den ser ut nu. Kollade upp bostadstillägg och det verkar tyvärr bara gälla aktivitetsersättning, inte -stöd. Är 35, så bostadsbidrag går ej.
  • Patton
    Anonym (G) skrev 2024-01-13 15:02:14 följande:

    Jadu. Jag är sjukskriven och har 3000 över efter hyra. Man behöver jobba för att ha en skälig levnadsnivå tyvärr. Även om man är tex sjuk. 


    Hoppas verkligen hitta ett jobb snart. Annars kommer jag ha en hundralapp att leva på.
  • Anonym (M)
    Patton skrev 2024-01-13 15:17:33 följande:
    Jag har a-kassa i nuläget men kommer troligen att behöva gå med i ett arbetsmarknadsprogram inom kort. Jag klarar mig på a-kassans lägstanivå (70 %), men inte på aktivitetsttödet (65 %). Skiljer en tusenlapp där, vilket är avgörande för min situation som den ser ut nu. Kollade upp bostadstillägg och det verkar tyvärr bara gälla aktivitetsersättning, inte -stöd. Är 35, så bostadsbidrag går ej.
    Vad är du utbildad inom och hur ser arbetsmarknaden ut då? Har du gått YH har du väl även kontakter från praktikerna?
  • Patton
    Anonym (M) skrev 2024-01-13 15:20:14 följande:
    Vad är du utbildad inom och hur ser arbetsmarknaden ut då? Har du gått YH har du väl även kontakter från praktikerna?
    Är utbildad till processoperatör inom life science och jobbade som labbtekniker fram till augusti. Efter det har jag haft hopplöst svårt att hitta nytt trots helt ok referenser. Garderar mig nu för worst case scenario, dvs att jag som läget är nu kommer bli hemlös eftersom aktivitetsstödet inte täcker alla mina utgifter. Är ingen extrem networker så mitt kontaktnät är rätt litet. Drar i de trådar som finns, men inget napp hittills. Nån intervju varannan månad. 
  • Patton

    Arbetsmarknaden sägs vara bra men det är inget jag märker när jag söker jobben. Hade inte alls väntat mig att hamna där jag är nu.

Svar på tråden Aktivitetsstöd täcker inte utgifter