• Alsox

    Vad händer med min pappa?

    Min pappa och jag har alltid haft en komplicerad relation till varandra. Han har hela mitt liv varit storföretagare och en typisk upptagen pappa. Skiljde sig från mamma tidigt, träffade ny fru. Han är en rolig och väldigt social människa.


    Nu när jag är vuxen har vi kontakt nån gång i månaden. Ses vid högtider typ. 


    Men till saken: 
    Många saker har senaste åren börjat gå åt helvete för honom. Företaget går dåligt, hans fru blev väldigt sjuk och höll på att förlora livet förra våren. Frun blev personlighetsförändrad efter denna sjukdom och är numera en av de mest negativa människorna jag mött, vilket skaver i deras relation. Pappa har allt eftersom saker hänt börjat isolera sig mer och mer, flyttat ut på landet ensam och slutat dyka upp på företaget som han annars älskar. Min syster gifte sig i somras och då dök han inte upp utan blev mystiskt ?sjuk? samma dag. Han hade då ett bröllopstal inplanerat som grämde honom som jag misstänker var anledningen.


    Det som är otroligt märkligt är att ju mer tiden går desto ?gladare? blir han. På ett sjukt onaturligt sätt som ingen känner igen. Han har också börjat dra otroligt elaka skämt gentemot mig bland annat, gärna inför andra människor. Tex så är jag gravid och har varit inlagd på sjukhus för extremt illamående, då sa han (framför sin kollega som jag inte känner) att jag är så jävla mat-kräsen, jag ska hålla käften och vara en bra kvinna och bara föda fina barn till min sambo. Att jag är lat och måste skärpa mig m.m. Allt samtidigt som han skrattar och gömmer det bakom ett ?skämt?. 


    Han beter sig som hyperaktiv och överdrivet glad konstant, pikar mig och drar otroligt elaka skämt om mig, som sagt allra helst när andra hör. 


    I förra veckan träffades vi hela familjen med alla syskon, han umgås då inte med oss vuxna på hela kvällen utan är bara och leker med dom små barnbarnen. Hyperaktiv och överdrivet glad som vanligt.


    Det har nu gått till en gräns där jag inte orkar med honom eller hans fru mer. Jag förstår att han måste må otroligt dåligt, men hela han ger mig ångest på en nivå jag inte kan hantera. Jag orkar inte ha det på mina axlar. Jag är ständigt orolig att han ska säga taskiga saker eller göra bort mig, vilket han gör exakt varenda gång vi pratar. 


    Vad händer med honom? Säger man till honom så säger han ?ja men jag skämtar ju bara, förlåt? och så blir han ledsen och upprörd en period och sen börjas dom elaka skämten igen. 


    Hur ska man hantera denna mystiska personlighetsförändring? Är han självmordsbenägen eller vad händer? Han hatar allt som har med terapi att göra och vägrar gå till en terapeut. Det känns bara som att detta tåget spårar ur totalt snart. 


    Tack för att ni orkade läsa hit. Tar gärna emot tips. 

  • Svar på tråden Vad händer med min pappa?
  • Agda90

    Så som du beskriver honom så låter det som att han är hög!

    Det där "skämtet" om dig och föda barn som han drog, varför pratar du ens med honom efter det??
    I mitt fall hade risken varit enorm att jag hade exploderat på plats på ett sätt som hade varit högst olämplig.

    Du är gravid och du har ett ansvar-att ta hand om dig själv!
    Vad gäller din pappa kan du tala om för honom att du är där när/om han behöver hjälp men så länge han uppför sig som en skit stövel kommer du inte att ha kl talg med honom 

  • Dexter dot com

    Sätt dig ner och prata med honom och hans fru om din oro över deras dåliga mående, be dom söka hjälp och förklara att om ingen förändring sker så orkar du inte umgås. Då ligger bollen hos dom och dom väljer hur dom vill göra.

  • blomman 2

    Ja det är ju högst uppenbart att din pappa har tappat sig själv totalt!

    Verkar som att orken tagit helt slut.
    Kanske fått en identitetskris.

    Troligen har fruns sjukdom och oron kring det skakat om tillvaron rejält och att frun därtill har blivit personlighetsförändrad måste vara enormt svårt och något nytt att hantera.

    Därtill att ha varit en man med ett eget företag och ha levt med stor kontroll och tappat den under familjekrisen är nog mycket att hantera på samma gång.


    Ja han känns mycket vilsen i mina öron.

    Jag förstår att det måste kännas hårt det han utsätter dig för och det är svårt att ge något annat råd än att sätta gränser för umgänget när det är som det är just nu.

    Äldre ? gubbar? går sällan till läkare vid kris men han borde verkligen prata med någon utomstående som tex en kurator.
    Han är i kris och jag tror att han verkligen anstränger sig men att han inte orkar hålla skenet uppe hur länge som helst och så brister det.
    Att han helst umgås med barnbarnen är kanske för att det är lättare för honom att hålla masken ?att vara överdrivet glad kan betyda att han försöker dölja sina känslor. Att barnen inte genomskådar honom lika lätt som vuxna.

    Som jag också tolkar från din text har han varit i en position där han dels som jag skrev tidigare varit i en hög position där han kanske har varit en man sett som väldigt stark som man har kunnat vända sig till,en man som lätt har haft kontroll över olika situationer och som kanske inte själv har behövt ta hjälp av någon utomstående, då blir det extra känsligt.

    Mitt råd är att ta lite avstånd och dra en gräns hur du vill och orkar att ha umgänge.
    Ta själv hjälp utifrån från någon professionell som vet hur man kan aggera när en nära anhörig är i kris.
    Jag hoppas verkligen att ni alla går det stöd ni behöver. 


    Styrkektamar.

Svar på tråden Vad händer med min pappa?