• Silla2012

    Hur ska jag placera mina pengar?

    Jag har ca 380000kr på ett sparkonto med 2,55% ränta, ca 35 000 kr på en fond, Robur Globalfond A och ca 115000kr på fonden Robur Technology, 
    sparar ca 1000kr i månaden på sparkontot och 500kr på varje fond. 
    Ska jag bara låta pengarna ligga såhär?
    Ska jag våga sätta över mer pengar på fonderna? Vad har ni för förslag? 

  • Svar på tråden Hur ska jag placera mina pengar?
  • Daisy28
    Silla2012 skrev 2024-01-12 13:52:25 följande:
    Hur ska jag placera mina pengar?

    Jag har ca 380000kr på ett sparkonto med 2,55% ränta, ca 35 000 kr på en fond, Robur Globalfond A och ca 115000kr på fonden Robur Technology, 
    sparar ca 1000kr i månaden på sparkontot och 500kr på varje fond. 
    Ska jag bara låta pengarna ligga såhär?
    Ska jag våga sätta över mer pengar på fonderna? Vad har ni för förslag? 


    Vad har du för tidsaspekt på ditt sparande, vad sparar du till och hur riskbenägen är du?
  • Daisy28
    Silla2012 skrev 2024-01-12 14:36:26 följande:

    Har inga planer på att göra något större inköp på ett par år.


    Är du inte supernojig över risk skulle jag i så fall lägga det mesta i en bred aktiefond med inriktning Sverige,
  • Överste Senap

    Om du inte behöver större delen av pengarna i närhet så har du alldeles för mycket på sparkontot. Många tänker inte på att när man räknar på ränta-på-ränta effekten så är det bara nettoräntan (ränta efter skatt) som gäller. Det är ytterst sällan som nettoräntan överstiger inflationen och gör den inte det så är innebörden att pengarna förlorar i värde över tid istället för att öka. Är räntan 4% och skatten 30% så är nettoräntan bara 2.8%.

    Jag skulle lägg minst 60%i en global indexfond och en viss andel i en blandfond. På sparkonto skulle jag bara lägga vad jag behöver som buffert i relativ närtid.

  • Silla2012

    Okej! Tack för råd!
    De Fonder jag har ska jag behålla dem? Har du några tips på fonder? Det är ju en djungel

  • Silla2012

    Är de två foder jag har bra? Ska jag flytta över pengarna jag har på sparkontot till fonderna? 

  • Themis

    Jag hade övervägt fondroboten LYSA.

    Se podden/sidan Rika tillsammans.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • 84547

    Inga aktier/fonder nu.

    Antagligen startar en lång nedgång inom några veckor.

  • 84547
    84547 skrev 2024-01-23 08:21:07 följande:

    Inga aktier/fonder nu.

    Antagligen startar en lång nedgång inom några veckor.


    Lång som i flera år.
Svar på tråden Hur ska jag placera mina pengar?