• Anonym (Hilda)

    Bör jag avancera karriärmässigt?

    Bakgrund: 

    Högpresterande person som alltid fått mycket beröm och ansvar på arbetsplatser. 
    Lättlärd, snabb och iaf uppfattad som skärpt. 


    Fick för några år sedan en stressreaktion i samband med flera privata kriser och mycket stressigt på arbetsplatsen pga underbemanning.
    Klarade mig utan att bli utmattad men hade symtom som snabbt visade sig ganska lång tid efteråt. 
    Har innan detta ansett mig vara stresstålig men fallet verkar inte längre vara så.
    Nu har jag haft en ny mer krävande tjänst på projekt, där oförutsedda händelser på detta gjorde att jag fick ytterligare ett uppdrag. Inte på 100% men det var ändå väldigt krävande.
    På detta har jag också jobbat extra helger pga behov ekonomiskt(numera skild med flera barn varannan vecka varav ena varit på tapeten gällande eventuell NPF). 


    Jag har på detta en (om än mild) ångestproblematik i botten. 

    Jag har svårt att urskilja om det är jag som är känslig, då även om ovanstående kanske låter mycket har det bara varit under några månaders tid och inte under så pass lång tid att man kanske skulle förvänta sig att få stressymtom igen(vilket jag fått).
    Jag har bara fått positiv feedback på nya jobbet. Jag tror inte någon märkt min stress utan bara sett att resultatet blivit bra. 

    Min frågeställning är väl egentligen om jag borde nöja mig med ett lättare arbete likt mitt förra, fast även där med privata kriser och underbemanning kunde jag bevisligen få samma resultat. Min kollega fick det då också, och utan de belastningarna som jag hade själv under den tiden privat.

    Det som främst satte igång dessa funderingar är då min kollega(samma som ovanstående) verkade vilja antyda att jag är stresskänslig, vilket jag kanske är eller har blivit. Funderar över vad jag borde göra härnäst karriärmässigt då projektet tar slut, om jag ska gå tillbaka till en liknande och rätt enkel tjänst som jag hade tidigare, eller om jag ska söka något som är mer avancerat likt detta men då under premisserna att inget extra tillkommer som ökar stressnivåerna. Alla jobb kan ju vara stressiga i perioder..

    En nackdel med att ta ett enklare jobb är att jag i grunden har väldigt mycket energi och blir snabbt rastlös om jag inte blir stimulerad mentalt, blir passiv och deppig. 

    Någon med kloka tankar? 

  • Svar på tråden Bör jag avancera karriärmässigt?
  • Jemp

    Fastna inte i prestationsfällan. Vad spelar det för roll OM du nu är mindre stresstålig än kollegan? 


    Du verkar driva dig själv mer än vad som är rimligt, med helgjobb, speeda sig igenom kriser osv, samtidigt som du kanske (som många av oss) drivs av prestationsångest? 


    Har man stressat sönder sig blir man känsligare framöver. Har du lärt dig några nya tekniker för stresshantering efter det? Lagt om jobbet?
    Utifrån din text tänker jag att det stora problemet kanske inte är vilken tjänst du har i grunden, utan allt extra. När vilar du? 


     

  • Anonym (Hilda)
    Jemp skrev 2024-01-12 07:56:11 följande:

    Fastna inte i prestationsfällan. Vad spelar det för roll OM du nu är mindre stresstålig än kollegan? 


    Du verkar driva dig själv mer än vad som är rimligt, med helgjobb, speeda sig igenom kriser osv, samtidigt som du kanske (som många av oss) drivs av prestationsångest? 


    Har man stressat sönder sig blir man känsligare framöver. Har du lärt dig några nya tekniker för stresshantering efter det? Lagt om jobbet?
    Utifrån din text tänker jag att det stora problemet kanske inte är vilken tjänst du har i grunden, utan allt extra. När vilar du? 


     


    Tack för ditt svar.


    Ja jag har en del prestationsångest. Samtidigt tycker jag ju det är kul med ett arbete som stimulerar och utmanar mig. Även driven att få upp lönen så jag och barnen kan mer ekonomisk trygghet än vad vi har nu. 


    Jag inser denna period varit för intensiv. Nu när jag haft väldigt mycket på jobbet borde jag inte ha gått in och jobbat extra, jag skulle vilat. I och med mitt ena barn som är väldigt energiskt och fortfarande ganska litet får jag sällan lugn och ro hemma utan det får bli mina barnfria helger. 

  • Anonym (varför)

    Varför tänker du att valet är:
    1, enkel tjänst 
    2, inte enkel tjänst men med stress
    ?

    Det finns stimulerande tjänster där arbetsgivaren är mån om att arbetstagaren ska ha balans.

    Du verkar tänka att du "borde" nåt och att du lyssnar på kollegan, som kanske dessutom har osköna avsikter, kan ju vara en härskarteknik då hen är avundsjuk på dig. Lite som folk som säger "vad du blivit mager, ät lite tårta", när någon gått ner i vikt.

    Sen har du ju redan svarat på din fråga, du vill ha en stimulerande tjänst.

    Men du behöver nog mer tid för återhämtning. Varannan helg borde vara din tid för lugn och ro (och helgerna med barnen såklart men blir på annat sätt).

  • Anonym (M)
    Anonym (Hilda) skrev 2024-01-12 08:05:34 följande:

    Tack för ditt svar.


    Ja jag har en del prestationsångest. Samtidigt tycker jag ju det är kul med ett arbete som stimulerar och utmanar mig. Även driven att få upp lönen så jag och barnen kan mer ekonomisk trygghet än vad vi har nu. 


    Jag inser denna period varit för intensiv. Nu när jag haft väldigt mycket på jobbet borde jag inte ha gått in och jobbat extra, jag skulle vilat. I och med mitt ena barn som är väldigt energiskt och fortfarande ganska litet får jag sällan lugn och ro hemma utan det får bli mina barnfria helger. 


    Så du har inte råd med en längre sjukskrivning? 


    Något måste ju stå tillbaka, och då tycker jag att du ska prioritera dina barn istället för arbetet. Du ska hålla många år till. 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Linda)

    Vad vinner du på att stressa dig igenom livet? Vad är det som är så viktigt att du struntar i din kropp och hälsa? 
    Stress av allehanda slag är ju ett sätt för kroppen att signalera att den inte mår bra och att fortsätter du i samma takt så kommer du bli sjuk. Och nej ett par veckor sjukskrivning kommer inte göra dig frisk. 

    Råder dig till att läsa på lite om utmattning och stress och framförallt om människor som gått in i väggen och vad dom berättar.  

    Själv har jag varit sjukskriven i över 2 år för utmattningssyndrom, stress och ångest. Jag är också högpresterande och därför gick jag in i väggen för 4:e gången.  I botten har jag Aspergers .  Den här gången kommer jag inte bli frisk. Vården har sagt stopp så nu väntar sjukpension . Jag är 45 och nu är mitt maratonlopp slut . 

  • Anonym (Hilda)
    Anonym (varför) skrev 2024-01-12 08:16:24 följande:

    Varför tänker du att valet är:
    1, enkel tjänst 
    2, inte enkel tjänst men med stress
    ?

    Det finns stimulerande tjänster där arbetsgivaren är mån om att arbetstagaren ska ha balans.

    Du verkar tänka att du "borde" nåt och att du lyssnar på kollegan, som kanske dessutom har osköna avsikter, kan ju vara en härskarteknik då hen är avundsjuk på dig. Lite som folk som säger "vad du blivit mager, ät lite tårta", när någon gått ner i vikt.

    Sen har du ju redan svarat på din fråga, du vill ha en stimulerande tjänst.

    Men du behöver nog mer tid för återhämtning. Varannan helg borde vara din tid för lugn och ro (och helgerna med barnen såklart men blir på annat sätt).


    Du har rätt. 


    Jag behöver ett stimulerande arbete men behålla min vila de lediga dagarna så jag får återhämtning. Och inget extra. 

  • Hjelm

    Du skriver inte ens något om vad det nya, mer krävande jobbet skulle ge DIG.

    Inte ett ord om att det är roligt, meningsfullt eller ens ger en högre lön (nu ska inte mer pengar väga över faktorer som meningsfullhet, men ändå - det hade varit en förståelig morot).

    DET måste du förstå och svara ärligt för dig själv. VILL jag detta? Låter det kul? Vilka är de faktiska fördelarna för mig, och väger de upp eventuella nackdelar? Eller känner jag bara att jag borde ta det här jobbet för att det är creddigt, smickrande att bli tillfrågad etc.

  • Anonym (Hilda)
    Hjelm skrev 2024-01-12 10:03:16 följande:

    Du skriver inte ens något om vad det nya, mer krävande jobbet skulle ge DIG.

    Inte ett ord om att det är roligt, meningsfullt eller ens ger en högre lön (nu ska inte mer pengar väga över faktorer som meningsfullhet, men ändå - det hade varit en förståelig morot).

    DET måste du förstå och svara ärligt för dig själv. VILL jag detta? Låter det kul? Vilka är de faktiska fördelarna för mig, och väger de upp eventuella nackdelar? Eller känner jag bara att jag borde ta det här jobbet för att det är creddigt, smickrande att bli tillfrågad etc.


    Ansåg inte det vara viktigt i beskrivningen då mitt problem ligger i stressen eller hanteringen av den. 


    Jobbet är skitkul men krävande, eller har iaf varit det nu när det tillkommit massa extra och på det vara helt ny. Högre lön också men inte tillräckligt jämfört med vad mina kollegor har och vad jobbet kräver av en. 


    Det är dessutom ett projekt. Frågan är ju också vad jag ska göra härnäst då jag blivit kallad till en intervju till en liknande tjänst. 

  • Anonym (Linda)
    Anonym (Hilda) skrev 2024-01-12 10:11:35 följande:

    Ansåg inte det vara viktigt i beskrivningen då mitt problem ligger i stressen eller hanteringen av den. 


    Jobbet är skitkul men krävande, eller har iaf varit det nu när det tillkommit massa extra och på det vara helt ny. Högre lön också men inte tillräckligt jämfört med vad mina kollegor har och vad jobbet kräver av en. 


    Det är dessutom ett projekt. Frågan är ju också vad jag ska göra härnäst då jag blivit kallad till en intervju till en liknande tjänst. 


    Du behöver bli bättre på att ställa krav gentemot dina arbetsgivare.  Om du nu har en tjänst som ger dig utmaningar som du uppskattar så ska du givetvis ställa motkrav utifrån din hälsa och din livssituation. Vissa saker är helt enkelt inte förhandlingsbara utifrån dina barns perspektiv och ur hälsosynpunkt. Kan deadline förlängas? Vad säger facket om övertid? Kan du förhandla om lön på annat sätt? Sätt dig in i dina rättigheter och håll på dom. Bli inte överkörd och utnyttjad bara för att du är högpresterande. 
  • Anonym (varför)
    Anonym (Hilda) skrev 2024-01-12 09:34:20 följande:

    Du har rätt. 


    Jag behöver ett stimulerande arbete men behålla min vila de lediga dagarna så jag får återhämtning. Och inget extra. 


    Kör hårt! 

    Googla "energiglaset", se till att om glaset töms på energi så ska det fyllas med energi.
  • Anonym (varför)
    Anonym (Linda) skrev 2024-01-12 11:33:52 följande:
    Du behöver bli bättre på att ställa krav gentemot dina arbetsgivare.  Om du nu har en tjänst som ger dig utmaningar som du uppskattar så ska du givetvis ställa motkrav utifrån din hälsa och din livssituation. Vissa saker är helt enkelt inte förhandlingsbara utifrån dina barns perspektiv och ur hälsosynpunkt. Kan deadline förlängas? Vad säger facket om övertid? Kan du förhandla om lön på annat sätt? Sätt dig in i dina rättigheter och håll på dom. Bli inte överkörd och utnyttjad bara för att du är högpresterande. 
    Bra sagt.
    Ja våga ställ tillbaka-krav, TS!
  • Anonym (Hilda)
    Anonym (Linda) skrev 2024-01-12 11:33:52 följande:
    Du behöver bli bättre på att ställa krav gentemot dina arbetsgivare.  Om du nu har en tjänst som ger dig utmaningar som du uppskattar så ska du givetvis ställa motkrav utifrån din hälsa och din livssituation. Vissa saker är helt enkelt inte förhandlingsbara utifrån dina barns perspektiv och ur hälsosynpunkt. Kan deadline förlängas? Vad säger facket om övertid? Kan du förhandla om lön på annat sätt? Sätt dig in i dina rättigheter och håll på dom. Bli inte överkörd och utnyttjad bara för att du är högpresterande. 
    Tack för detta. Helt rätt. Ett krav skulle ju kunna vara så pass hög lön att jag inte känner att jag ?måste? jobba extra när tillfälle ges. Men inte alltid så lätt att få igenom men med tanke på uppdragets krav på en vore det inte mer än rimligt. Får man inte igenom det blir det väl att leta vidare. 
  • Anonym (Hilda)
    Anonym (varför) skrev 2024-01-12 12:29:09 följande:
    Kör hårt! 

    Googla "energiglaset", se till att om glaset töms på energi så ska det fyllas med energi.
    Tack för tipset. Ska googla direkt. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Hilda) skrev 2024-01-12 13:09:46 följande:
    Tack för detta. Helt rätt. Ett krav skulle ju kunna vara så pass hög lön att jag inte känner att jag ?måste? jobba extra när tillfälle ges. Men inte alltid så lätt att få igenom men med tanke på uppdragets krav på en vore det inte mer än rimligt. Får man inte igenom det blir det väl att leta vidare. 
    Kan ju vara bra att se över vilka jobb du söker och koncentrera dig på att hitta jobb som på inga sätt överstiger din heltid och inte kräver deadlines. Du har förmodligen kvalifikationer nog för att förhandla fram såna krav. Annars får du finna dig i att byta bransch. 

    Apropå högpresterande så kanske du också behöver rannsaka dig vad gäller din livssituation hemma också och acceptera att ditt liv ser ut som det gör och att det kanske är orimligt att tänka att du fortfarande ska ge dina barn samma ekonomiska standard som när ni var båda föräldrarna. Att jaga höga löner och extra inkomster är en stressfaktor i sig och saboterar ju det vardagsliv och den återhämtning du så väl behöver.  Du måste ju liksom ha ett liv också med frihet att resa, dejta, träffa vänner etc 

    Behöver du stimulans för huvudet och utmaningar kanske du istället ska leta en vettig hobby som kan ge dig både lite adrenalin likväl som återhämtning.  
Svar på tråden Bör jag avancera karriärmässigt?