• CCA

    Säga upp sig och bli arbetslös inom bristyrken?

    Jag är utbildad förskollärare och funderar på att säga upp mig. Jag var sjukskriven för utmattningssyndrom för ca 7år sedan och allt sedan dess kämpar jag för att inte trilla dit igen. Jag har prövat lite olika sidospår men tror att jag behöver göra en helomvändning och göra något helt annat. Problemet är att jag har inte en blekaste aning om vad det skulle vara.

    Men vad händer egentligen om man säger upp sig och blir arbetslös inom ett yrke där det faktiskt söka folk hela tiden? Är det ens möjligt?  

    Jag är verkligen inte en person som är sugen på att sitta hemma och rulla tummarna men då jag bor på mindre ort med flera mindre orter runt i kring så växer jobbet inte på träd om du vill jobba med något annat än barnomsorg/skola/äldreomsorg 

  • Svar på tråden Säga upp sig och bli arbetslös inom bristyrken?
  • Jemp

    Vad menar du med möjligt? Klart det är, men du har ju inte rätt till a-kassa utan får leva på sparpengar eller liknande.

  • glassgumman78

    Oavsett yrke, om du säger upp dig har du inte rätt till a-kassa. Det är 90 dagars karens.
    Du har inte rätt till försörjningsstöd heller.  

    Efter karensen kommer de ju kräva att du ska söka alla möjliga jobb och du får inte tacka nej för då blir du avstängd.

    Mitt råd
    Prata med din omställningsorganisation för att se om du kanske kan utbilda dig till något annat och sök omställningsstudiestöd via CSN....

  • CCA

    Tack för era svar. 

    Att läsa är just nu inte ett alternativ dels för att jag inte vet vad jag vill bli och det finns heller inte fysiskt kapacitet då jag kört kroppen i botten. Blev rekommenderad sjukskrivning redan innan sommaren men är trött på kortsiktiga lösningar (vilken en sjukskrivning skulle vara precis som alla sidospår jag prövat).