• CCA

    Säga upp sig och bli arbetslös inom bristyrken?

    Jag är utbildad förskollärare och funderar på att säga upp mig. Jag var sjukskriven för utmattningssyndrom för ca 7år sedan och allt sedan dess kämpar jag för att inte trilla dit igen. Jag har prövat lite olika sidospår men tror att jag behöver göra en helomvändning och göra något helt annat. Problemet är att jag har inte en blekaste aning om vad det skulle vara.

    Men vad händer egentligen om man säger upp sig och blir arbetslös inom ett yrke där det faktiskt söka folk hela tiden? Är det ens möjligt?  

    Jag är verkligen inte en person som är sugen på att sitta hemma och rulla tummarna men då jag bor på mindre ort med flera mindre orter runt i kring så växer jobbet inte på träd om du vill jobba med något annat än barnomsorg/skola/äldreomsorg 

  • Svar på tråden Säga upp sig och bli arbetslös inom bristyrken?
  • Jemp

    Vad menar du med möjligt? Klart det är, men du har ju inte rätt till a-kassa utan får leva på sparpengar eller liknande.

  • glassgumman78

    Oavsett yrke, om du säger upp dig har du inte rätt till a-kassa. Det är 90 dagars karens.
    Du har inte rätt till försörjningsstöd heller.  

    Efter karensen kommer de ju kräva att du ska söka alla möjliga jobb och du får inte tacka nej för då blir du avstängd.

    Mitt råd
    Prata med din omställningsorganisation för att se om du kanske kan utbilda dig till något annat och sök omställningsstudiestöd via CSN....

  • CCA

    Tack för era svar. 

    Att läsa är just nu inte ett alternativ dels för att jag inte vet vad jag vill bli och det finns heller inte fysiskt kapacitet då jag kört kroppen i botten. Blev rekommenderad sjukskrivning redan innan sommaren men är trött på kortsiktiga lösningar (vilken en sjukskrivning skulle vara precis som alla sidospår jag prövat).

    De jag menar med möjligt? Är just det ni beskriver att efter karens (som jag vet att man får) så måste jag tillbaka till samma situation om jag inte lyckats hitta något annat innan. För min del är det väldigt stor skillnad på att leva utan pengar i tre månader och att göra det på obestämd tid

    Det är också extra tungt eftersom en del av mej älskar mitt jobb och jag mer än gärna skulle vara kvar men det sker på bekostnad av min hälsa och familjeliv..

  • CCA

    Tar oxå gärna emot tips på inom vilka jobbområden där det är lätt att få in en fot .

    För som sagt jag räknar med att få gå på timmar ett tag men det är ju samma sak där att det är ju just i de yrkena som de skriver efter timvikarier som jag inte längre klarar av. 

  • glassgumman78
    CCA skrev 2024-01-11 19:58:26 följande:

    Tack för era svar. 

    Att läsa är just nu inte ett alternativ dels för att jag inte vet vad jag vill bli och det finns heller inte fysiskt kapacitet då jag kört kroppen i botten. Blev rekommenderad sjukskrivning redan innan sommaren men är trött på kortsiktiga lösningar (vilken en sjukskrivning skulle vara precis som alla sidospår jag prövat).

    De jag menar med möjligt? Är just det ni beskriver att efter karens (som jag vet att man får) så måste jag tillbaka till samma situation om jag inte lyckats hitta något annat innan. För min del är det väldigt stor skillnad på att leva utan pengar i tre månader och att göra det på obestämd tid

    Det är också extra tungt eftersom en del av mej älskar mitt jobb och jag mer än gärna skulle vara kvar men det sker på bekostnad av min hälsa och familjeliv..


    Hej
    Din omställningsorganisation kan hjälpa dig att ringa in vad du skulle kunna bli inom yrken där det också finns behov.
    Omställningsstudiestöd är 80% din nuvarande inkomst och är inte detsamma som vanligt csn...
    Studier är väl ändå mindre kroppsligt ansträngande än att jobba...

    Du kan ju exempelvis studera att bli specialpedagog och vara kvar inom förskolans verksamhet....

    Jag läser med detta stöd just nu....
  • CCA

    Tack för att du försöker hjälpa mig.

    Tyvärr är  specialpedagog inte ett alternativ. jag behöver helt bort från yrken där man undervisar eller vårdar oavsett om det handlar om barn eller vuxna.

    Det som gör det svårt att läsa är att jag kört kroppen så i botten att jag i perioder har minnessvårigheter, klara inte av att läsa länge texter i ett sträck, när det är som värst även svårt att formulera ord. Övriga stressymtom som kommer av fysiska strängning är lättare att hantera och motverka 

    Egentligen borde jag följ läkarens råd och sjukskriva mig men det känns som att jag i så fall utnyttjar arbetsgivaren eftersom jag vet att jag inte kommer kunna gå tillbaka till samma yrke. Av samma anledning skulle jag hels också vilja undvika att bli arbetslös. Jag vill inte utnyttja ett system bara för att det finns men faktum är att jag är medelålders har aldrig jobbat med något annat och heller aldrig varit intresserad av att göra något annat så att tror att jag kan vända allt i en handvändning är inte realistiskt.

    Tack för tipset om omställningsorganisation  Kan ju vara värt att kolla. Om inte annat för att se vad det finns för alternativ framåt

  • Jemp
    CCA skrev 2024-01-11 19:58:26 följande:

    Tack för era svar. 

    Att läsa är just nu inte ett alternativ dels för att jag inte vet vad jag vill bli och det finns heller inte fysiskt kapacitet då jag kört kroppen i botten. Blev rekommenderad sjukskrivning redan innan sommaren men är trött på kortsiktiga lösningar (vilken en sjukskrivning skulle vara precis som alla sidospår jag prövat).

    De jag menar med möjligt? Är just det ni beskriver att efter karens (som jag vet att man får) så måste jag tillbaka till samma situation om jag inte lyckats hitta något annat innan. För min del är det väldigt stor skillnad på att leva utan pengar i tre månader och att göra det på obestämd tid

    Det är också extra tungt eftersom en del av mej älskar mitt jobb och jag mer än gärna skulle vara kvar men det sker på bekostnad av min hälsa och familjeliv..


    Ja, som arbetslös har du kravet på dig att söka/ta alla jobb du kan få, så då lär du ju komma tillbaka. Den vettigare vägen att gå är ju att söka nytt jobb innan du säger upp dig, alternativt sjukskrivning om du mår såpass dåligt att du inte kan jobba. 
  • Zouxman

    Om du har en lång historia av sjukskrivningar så kan det finnas goda chanser att få hjälp till annat yrke via arbetsförmedlingen, de kan nog hjälpa till även under en sjukskrivnings period. Prata med dem och förklara ditt problem.

Svar på tråden Säga upp sig och bli arbetslös inom bristyrken?