• piaanneli

    Underhållsstöd

    "Underhållsstöd - ska användas till barnets boende, mat och fritidsintressen."


     


    Jag lever sambo med en man och vi har barn sen tidigare, inga gemensamma barn. Jag har Julia 13 år och Simon har Vilgot 16 år + 19 åring som bor hos sin mamma.


    Jag får underhållsstöd för Julia och Simon får underhållsstöd för Vilgot. Detta då ingen av våra barn bor något hos den andra föräldern.


    Julia bor hemma. Vilgot bor inte hemma sen aug 2023 eftersom han börjat gymnasiet på annan ort. Fram till aug 2023 bodde Vilgot hemma, även då under viss tid fick Simon underhållsstöd. Vilgot har valt annan skola efter grundskolan och behövt flytta till annan ort och Simon har fortfarande underhållsstöd som då går till hans nya boende.


    Således använder Simon sitt underhållsstöd till Vilgots nya bostad. Nu vill Simon att mitt underhållsstöd ska dras av i våra gemensamma bostadskostnader hemma som vi fortfarande delar 50/50, så mitt underhållsstöd kommer användas som bidrag till hans del hemma.

    Vi äger vår bostadsrätt gemensamt med 50/50 ägande.


    Hur ska jag ställa mig till detta?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-08 10:26
    Vi har inte gemensam ekonomi. Vår är inte gifta. Vi äger bostaden tillsammans, och delar den lika.
  • Svar på tråden Underhållsstöd
  • Ellie

    Om ni inte har gemensam ekonomi utan alltid har betalat 50/50 på boendekostnader mm förstår jag inte vad du menar. Då spelardet ju ingen roll i sammanhanget varifrån dina inkomster kommer.
    Skall du betala mer än 50/50 nu?

    Varför får han underhållsstöd när ett barn bor heltid hos honom och ett barn heltid hos mamman?

  • piaanneli
    Ellie skrev 2024-01-08 11:30:30 följande:

    Om ni inte har gemensam ekonomi utan alltid har betalat 50/50 på boendekostnader mm förstår jag inte vad du menar. Då spelardet ju ingen roll i sammanhanget varifrån dina inkomster kommer.
    Skall du betala mer än 50/50 nu?

    Varför får han underhållsstöd när ett barn bor heltid hos honom och ett barn heltid hos mamman?


    Ja, han tycker då vi är bara 3 kvar i vårt gemensamma hem så ska kostnader fördelas därefter tycker han. Men vi köpte huset med 50% ägande var och har lån 50% vardera på fastigeten.

    Han sökte för det då hans son har stora omkostnader pga ett fritidsintresse och mamma ville inte stötta honom i det. Sen har mamma inte sökt motsvarande av honom, för 19 åringen. Nu är han myndig och finns inget försörjningsansvar längre
  • Mortiscia80

    Rent spontant så kan matkostnaden vara en sak där man kan tycka att kostnaderna ska fördelas lite annorlunda men löpande kostnader för boendet ändras ju inte, så där borde ni vuxna fortfarande betala 50/50. Det går ju inte mindre el, internet eller liknande för att Vilgot har flyttat ut. Samma med lån och räntor, den summan är fortfarande densamma. Att din sambo väljer att betala sonens boende är helt hans eget problem, det ska inte du betala extra för.

  • Ellie
    piaanneli skrev 2024-01-08 12:36:07 följande:
    Ja, han tycker då vi är bara 3 kvar i vårt gemensamma hem så ska kostnader fördelas därefter tycker han. Men vi köpte huset med 50% ägande var och har lån 50% vardera på fastigeten.

    Han sökte för det då hans son har stora omkostnader pga ett fritidsintresse och mamma ville inte stötta honom i det. Sen har mamma inte sökt motsvarande av honom, för 19 åringen. Nu är han myndig och finns inget försörjningsansvar längre
    Fasta kostnader borde vara 50/50, men mat borde du betala mer.
    Man är försörjningsskyldig tills barnet gått ut gymnasiet, men det kanske 19-årigen har gjort?
    Din sambo borde inte fått pengar när han hade ett barn till som inte bodde hos honom, oavsett om sambon ville stötta i dyra sporter eller inte.
Svar på tråden Underhållsstöd