• Tufftomat

    Minska midjemått. Tips?

    Hej.

    Jag är less på kaggen nu och ska försöka bli smalare, BMI på 31.
    Kosten har jag full pejl på men tänkte kolla om någon har bra tips på övningar?

    Jag har en sån där roller, när jag var yngre gjorde jag typ 30 × 3 minst en gång per dag.
    Gör jag typ 5 st nu har jag grym träningsvärk i 2 dagar, är riktigt körd i botten alltså haha.

    Tänkte börja på mycket låg nivå och öka för varje vecka.

    Alla tips är välkomna.

  • Svar på tråden Minska midjemått. Tips?
  • Anonym

    Hur menar du att du har koll på kosten när du har bmi 31?

  • BuoBä

    Eftersom man inte kan punktförbränna fett så är det viktigare att du tränar något du kommer orka hålla på med, än exakt vilka övningar det är. 

    Men generellt så är lågintensiv konditionsträning  bra om man vill bränna fett. Raska långpromenader tex. 

  • Geometri12345

    Börja med pilates eller yoga-videor på YouTube som varar i 30 minuter.

    Annars finns det gymkort där du går från maskin till maskin i början och inte tar i. Håll på i 15 minuter i början, två gånger i veckan och arbeta dig upp gradvis till 1 timme och fler gånger i veckan. Att alltid ha en vilodag i veckan är dock superviktigt för att bygga muskler och för ditt psykiska välbefinnande.

    Börja alltid med uppvärmning och avsluta med stretchning. 

    Dessutom finns det PT på gymappar just nu som du kan tala med, motiveras av och som lägger upp din motion åt dig. Du kommer troligtvis att behöva köpa en gymmatta och hantlar som passar dig. 

    Strunta i vad du kunde förr och börja från början. 

    Sen är ingen träning värd namnet utan att först också byta diet. Här råder jag dig att prata med din läkare och bli skickad till en dietist som anpassar en diet som är perfekt för just dig och dina mål. 

  • Tufftomat
    Anonym skrev 2024-01-07 19:45:43 följande:

    Hur menar du att du har koll på kosten när du har bmi 31?


    Alltså, jag menade att jag vet hur jag ska äta för att gå ned i vikt, bara det att jag inte gjort det för jag är en slarver.
    Tappade typ 7 kilo i höstas men åkte på en sjukdom så jag gick upp en del av det jag tappade.
  • Tufftomat
    Geometri12345 skrev 2024-01-07 19:53:48 följande:

    Börja med pilates eller yoga-videor på YouTube som varar i 30 minuter.

    Annars finns det gymkort där du går från maskin till maskin i början och inte tar i. Håll på i 15 minuter i början, två gånger i veckan och arbeta dig upp gradvis till 1 timme och fler gånger i veckan. Att alltid ha en vilodag i veckan är dock superviktigt för att bygga muskler och för ditt psykiska välbefinnande.

    Börja alltid med uppvärmning och avsluta med stretchning. 

    Dessutom finns det PT på gymappar just nu som du kan tala med, motiveras av och som lägger upp din motion åt dig. Du kommer troligtvis att behöva köpa en gymmatta och hantlar som passar dig. 

    Strunta i vad du kunde förr och börja från början. 

    Sen är ingen träning värd namnet utan att först också byta diet. Här råder jag dig att prata med din läkare och bli skickad till en dietist som anpassar en diet som är perfekt för just dig och dina mål. 


    Skulle kanske ta och testa youtubevarianten.
    Har en livssituation som gör att jag har svårt att hinna iväg till ett gym.
  • Anonym (Belle)

    Abs are made in the kitchen. 

    Det är kosten som kommer att mejsla fram en smal midja och en platt mage. 

    Träna hela kroppen och rör på dig för hälsans skull, men det är inte träningen som gör dig smal. 

  • Anonym (kostcirekln)

    Finns inga mirakelövningar. Viktigaste är kosten, sen kan du träna det du själv gillar bäst. 

Svar på tråden Minska midjemått. Tips?