• jagkommerintepånågot

    Hur mycket får ni i underhåll? 😬

    Jag har en 12-åring som vi ska börja ha varannan helg med. Men underhåll, som vi själva ska komma överrens om enl FK. försäkringskassans uträknade säger 4.700 kr i månaden, men menas det då kanske att barnet inte vistas något hos den andre föräldern? snälla help me out. 


    vad är skäligt att kräva att få i underhåll? Barnet har inga fritidsintressen mer än datorspel i nuläget.

  • Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll? 😬
  • Anonym (Hmm)

    Skäligt är väl upp till var och en men om motparten trilskas har man enligt lag bara rätt till en mycket lägre summa.

    Jag skulle inte räkna på fritidsintressen utan mer generellt. 4700:- låter otroligt mycket! Kanske 2500-3000:-

    Underhåll är när barnet inte bor vv.

  • Anonym (K)

    Underhåll beräknas också utifrån föräldrars löner så tjänar  en mkt mer påverkar det. Man kan sedan dra av ifrån summan om barnet är extra hos umgängesförälder under vissa förutsättningar.

    i underhållet (när man tittar på summor som barnet behöver) räknas ju även barnbidraget in. Kolla hur försäkringskassan gjort med det i ditt exempel. 


    Om ni inte är de absolut bästa av vänner skulle jag rekommendera att ta hjälp att räkna ut vad du ska betala samt skriva ett kontrakt.

    Min sambo betalar kring 7500 för 2 tonåringar till sin exfru i månaden. Han tjänar mer än hon. de kom överens via varsin jurist.

  • Anonym (Lis)

    Ja, räkna ut vad det blir per dag och dra av för de dagarna barnet är hos dig.
    Till syvende och sist är det ni föräldrar som ska komma överens om underhållet, försäkringskassans uträkning är ett förslag, ett stöd och rekommendation på hur man räknar.

  • Anonym (Hmm)
    jagkommerintepånågot skrev 2024-01-08 09:14:00 följande:

    Tack för svar. Jag vill inte begära för mycket eller för lite, men känns otroligt luddigt allting bara eller så är det jag som är dum haha.


    Egentligen inte så luddigt. Ni vuxna ska försöka komma överens om en summa. FK:s uträkning kan vara ett stöd i diskussionen, men det måste fortfarande kännas rimligt för båda. Om du t ex väljer att låta barnet hålla på med dyra hobbies så kan du inte förvänta dig att den andra föräldern ska kompensera med större underhåll. Om ni inte kan komma överens alls så måste ändå motparten betala miniminivån av underhåll. Summan kan man hitta på FK:s hemsida och det är 1823:- per månad tills barnet fyller 15 år, därefter 2223:- per månad.

    Har du fått brev om vad du ska betala i underhåll? - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)
  • Anonym (Angelica)

    Istället för att tänka "kräva", så kan du väl boka ett möte med den andra föräldern och sätta er ner och lista utgifterna för barnet och komma överens om vad som är rimligt?

    Med utgångspunkt i FK:s uträkning, kanske och Konsumentverkets tabeller för utgifter för barn i olika åldrar. Även Swedbank har några intressanta tabeller: www.swedbank.se/privat/livet/familj/ekonomens-tips-till-blivande-foraldrar.html

  • Anonym (Fundersam)
    jagkommerintepånågot skrev 2024-01-07 19:13:33 följande:
    Hur mycket får ni i underhåll? 😬

    Jag har en 12-åring som vi ska börja ha varannan helg med. Men underhåll, som vi själva ska komma överrens om enl FK. försäkringskassans uträknade säger 4.700 kr i månaden, men menas det då kanske att barnet inte vistas något hos den andre föräldern? snälla help me out. 


    vad är skäligt att kräva att få i underhåll? Barnet har inga fritidsintressen mer än datorspel i nuläget.


    Vet inte om jag missuppfattar men ska du ha barnet varannan helg eller den andre föräldern?
    Underhållet är väl för att delvis kompensera för den extra kostnad det innebär när man har barnet, så om man inte har barnet 50/50 ska väl underhållet gå till den som har barnet mest.

    Hur som helst tycker jag att 4700 låter mycket även om man har barnet heltid. Dock har jag tyvärr inga barn så jag har inte superbra koll på vad ett barn i den där åldern kostar. 
  • Anonym (Lis)
    jagkommerintepånågot skrev 2024-01-08 09:14:00 följande:

    Tack för svar. Jag vill inte begära för mycket eller för lite, men känns otroligt luddigt allting bara eller så är det jag som är dum haha.


    Ja det är lite luddigt. Hade varit enklare om det fanns en tydlig siffra, nu kan man ju komma överens om vad man vill. 0 kr är också ok så länge man är överens. Är man inte överens och ena parten vägrar betala kan man vända sig till försäkringskassan och de kan då betala ut ett belopp, 1673 tror jag för 0-7 år och högre för äldre barn.
    Föräldrarnas skillnader i lön ska jämnas ut lite iom underhållet så att barnet ska ha rätt till hyfsat liknande standard hos båda.

    Men för att kolla så jag förstod rätt, du ska ha barnet varannan helg och den andra föräldern har resten? Då ska ju du betala till den andra föräldern. 
Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll? 😬