• Fru Modig

    Ofrivillig viktnedgång

    Hej! Jag är mamma till en kille på 17,5 år. Han har gått ner från 65 kg till nu 54.2 och är underviktig och väldigt mager. Han är 179 cm lång. Förstoppning menade läkaren och vi har kört med både Klyx, lavemang och magpulver i 2 månader 
    Vi har gett näringsdryck , grädde i såsen mm och provat allt men vikten fortsätter vara låg. Han ser ut som ett skelett bokstavligen talat. Vården tar det inte på allvar. Det ända avvikande på blodprovet var b monocyter (0.2-0.8) där sonen låg lite över med 1
    Gastroläkaren har semester så vi måste vänta 3 v till. Mina tankar har varit överallt och varit självutnämnd ?Google-doktor?. Vilket är så dumt för då dyker Cancer upp på det mesta 
    Någon med liknande bekymmer? 🌷

  • Svar på tråden Ofrivillig viktnedgång
  • Anonym (A)

    Glutenintolerans? Jag gick ner 10 kg när det blev aktivt. Kan ge en uppsjö av symptom och inte alla får typiska symptom. Sjukvården går på det mest troliga så man letar inte där om man inte ser det typiska, som för mig.

  • Anonym (Gwcwcwcw)

    Låter onekligen märkligt att han skulle rasa så mycket i vikt, men har ingen svar på frågan, hur ser hans liv ut i övrigt äter normalt? Inga ätstörningar? Tränar? Piggt allmäntillstånd?

  • Anonym (Fia)

    Tänker också på gluten el dold ätstörning. Tyvärr skäms ofta killar av ätstörningar så var obeservant på det

  • Lynx123

    Tänker instinktivt någon form av ätstörning/depression. Drabbade är ofta exremt duktiga på att dölja det. Annars kan det vara allt ifrån jästintolerans och mag/tarmsjukdomar till inälvsmask eller hormonella störningar. Kräv en grundlig utredning...om han inte ligger på kaloriunderskott så finns det absolut en anledning till viktnedgången.

  • Anonym (A)
    Lynx123 skrev 2024-01-07 12:06:07 följande:

    Tänker instinktivt någon form av ätstörning/depression. Drabbade är ofta exremt duktiga på att dölja det. Annars kan det vara allt ifrån jästintolerans och mag/tarmsjukdomar till inälvsmask eller hormonella störningar. Kräv en grundlig utredning...om han inte ligger på kaloriunderskott så finns det absolut en anledning till viktnedgången.


    Det första, kan ju vara men man ska akta sig för att gå för hårt på det spåret. Sjukvården vill gärna få det till nåt sånt dock, så TS låt dig inte nöja dig med den förklaringen, att det beror på stress etc. Fick höra att ssri kunde vara något för mig, men det hade ju inte hjälpt ett dugg. Ordentlig utredning av fysiska orsaker, även dom mer ovanliga. Ligger man på sjukvården hårdare så utreder dom mer, det är bra att din son har en förälder som kan pusha på, om man är sjuk så har man inte alltid ork att göra det tillräckligt.
  • Fru Modig

    Tack för era svar och reflektioner. Det är inte gluten. Det har de kollat. På 1177 skriver läkaren ringa misstankar IBS. Sonen har autism och epilepsi och äter som han skal. Han föjt sin viktkurva perfekt hela livet. Det är nu sista året den pekar spikrakt nedåt. Trots näringsdrycker mm med både givet, kalorier och protein får han inte upp sin vikt. När jag kontaktade vården och var orolig vägde han 57 kg, sen eftee det gått ner gram efter gram och idag vägde han 54.3 kg
    För ett år sen vägde han 65 kg. Så något måste ha hänt det sista året. Men förstår inte vad? Visst kan man gå ner i vikt av förstoppning men inte så mycket? Så orol att det ska vara cancer, typ KML (kronisk leukem) eller annat. När blir viktnedgången sku? Tycker redan det är det. Hans muskler är helt förtvinade och det är knappt så kalsongerna sitter kvar på kroppe. Hittills har läkarna varit lite tafatt. De har bara stirrat sig blinda på förstoppning och inte ens överväger att utesluta annat. Men han ska kanske göra koloskopi och gastroskop. Inväntar pter om några veckor då läkaren har semester först 

  • Anonym (allergiker deluxe)
    Fru Modig skrev 2024-01-07 17:26:38 följande:

    Tack för era svar och reflektioner. Det är inte gluten. Det har de kollat. På 1177 skriver läkaren ringa misstankar IBS. Sonen har autism och epilepsi och äter som han skal. Han föjt sin viktkurva perfekt hela livet. Det är nu sista året den pekar spikrakt nedåt. Trots näringsdrycker mm med både givet, kalorier och protein får han inte upp sin vikt. När jag kontaktade vården och var orolig vägde han 57 kg, sen eftee det gått ner gram efter gram och idag vägde han 54.3 kg
    För ett år sen vägde han 65 kg. Så något måste ha hänt det sista året. Men förstår inte vad? Visst kan man gå ner i vikt av förstoppning men inte så mycket? Så orol att det ska vara cancer, typ KML (kronisk leukem) eller annat. När blir viktnedgången sku? Tycker redan det är det. Hans muskler är helt förtvinade och det är knappt så kalsongerna sitter kvar på kroppe. Hittills har läkarna varit lite tafatt. De har bara stirrat sig blinda på förstoppning och inte ens överväger att utesluta annat. Men han ska kanske göra koloskopi och gastroskop. Inväntar pter om några veckor då läkaren har semester först 


    För information: Det finns glutenintolerans och veteallergi, en del allmänläkare vet knappt ens att veteallergi finns och får inte heller lov att tolka resultatet av de proverna, det får bara allergiläkare göra på allergimottagning.

    Så har de bara gjort det "vanliga" glutenintoleranstestet för om han har antikroppar mot transglutaminas så är det bara en del av utredningen vs vetekänslighet.

    Det finns också de som absolut inte kan hålla vikten/ må bra om de får i sig minsta lilla vete men inte heller ger utslag på de antikroppstester för veteallergi som finns idag.

    Vi som har någon form av veteallergi (och även särskilt känsliga med celiaki) måste äta naturligt glutenfri kost (NGF). Vi kan ofta inte äta det som bara är vanligt glutenfrimärkt eftersom det får innehålla 20 ppm gluten enligt dagens regler och det blir vi sjuka av.

    Att helt undvika gluten är en stor utmaning för den som inte är van att veta vad de stoppar i sig, för tillsatser/råvaror som har sitt ursprung i vete finns i väldigt många saker som andra äter utan problem.
  • Shakira88

    Diabetes? Det måste dom ju ha kollat. Men ändå.
    Min dotter gick ner i vikt när hon fick diabetes ( alltså innan vi förstod att hon hade det) 
    Kroppen kan ej ta upp energin i maten då 

  • Lynx123

    Leukemi borde vara lätt att upptäcka. Vanligtvis börjar läkare med att utesluta de "stora" grejerna - har detta inte redan gjorts?

  • Anonym (A)
    Fru Modig skrev 2024-01-07 17:26:38 följande:

    Tack för era svar och reflektioner. Det är inte gluten. Det har de kollat. På 1177 skriver läkaren ringa misstankar IBS. Sonen har autism och epilepsi och äter som han skal. Han föjt sin viktkurva perfekt hela livet. Det är nu sista året den pekar spikrakt nedåt. Trots näringsdrycker mm med både givet, kalorier och protein får han inte upp sin vikt. När jag kontaktade vården och var orolig vägde han 57 kg, sen eftee det gått ner gram efter gram och idag vägde han 54.3 kg
    För ett år sen vägde han 65 kg. Så något måste ha hänt det sista året. Men förstår inte vad? Visst kan man gå ner i vikt av förstoppning men inte så mycket? Så orol att det ska vara cancer, typ KML (kronisk leukem) eller annat. När blir viktnedgången sku? Tycker redan det är det. Hans muskler är helt förtvinade och det är knappt så kalsongerna sitter kvar på kroppe. Hittills har läkarna varit lite tafatt. De har bara stirrat sig blinda på förstoppning och inte ens överväger att utesluta annat. Men han ska kanske göra koloskopi och gastroskop. Inväntar pter om några veckor då läkaren har semester först 


    Fast utan gastroskopi och vävnadsprov kan man inte utesluta glutenintolerans, mitt prov visade inte på antikroppar men vävnadsprovet gjorde det.
  • Fru Modig

    Tack för all information. Speciellt kring gluten. Ingen speciallärare som utredd det. Läkaren tog blodprover och sen sade de bara att det inte är gluten. Jag frågade specifikt om just det iom min tvillingbror har både celiaki och mikro ulculös collit. 
    Det är säkert inte Kronisk Leukemi, bara mina tankar som är lite överall. Gastromottagningen ville inte ta gastroskopi iom det innebär sövning mm. Han ville inte utsätta sonen för det i onödan sade han. Men jag hoppas han vid återbesöker tänker om. Vill att de gör det för att kolla att allt är ok där inne. Gärna röntgen med för att utesluta ngt farligt 
    Läkaren sade att han är för ung för att det kan vara ngt ?farligt? i tarmen. Men läser man på #never2young och colon cancer finns det allt fler unga som får det. Dels pga livsstil, stillasittande liv, processad mat mm
    Oavsett vill jag bara att de ska utesluta farligheter och inte stirra sig blind på att ?det bara är en förstoppning?

  • Fru Modig

    Är ny här inne. Går det inte att svara varje enskilt? Till dig Chakira88: De har Inte tagit det tror jag. Men jag antar det är andra symtom då som törst mm, eller annat som väcker misstanka. Jag skal fråga om det. Tack ☺️ 

  • Shakira88

    Jo man brukar ju få fler symtom på det. Men de kan kolla med att ta ett långtidssocker.  Tycker ändå de borde kolla då det bara är ett blodprov.
    Och angående sövning för undersökning så borde de absolut göra det. Jag ska själv sövas och undersökas på fredag för annan åkomma och det innebär inget större bekymmer. Bättre att utreda din son ordentligt nu, det där låter inte alls bra för honom.

Svar på tråden Ofrivillig viktnedgång