• Anonym (Tanya)

    Bråk om arv/bouppteckning prylar mm

    Min mormor gick bort i våras och lämnade efter sig hus och allt. Min mamma och hennes två systrar har under året delat upp möbler, konst värdesaker mm och det har varit en hel del bråk då en av min moster påstår att hon har blivit lovad i princip allt av värde. Nu har de kommit så långt att det bara är saker kvar som de själva inte vill ha. Min ena moster var där med sina två barn alltså mina kusiner som är mycket äldre under jul och de tog lite grejer. Men vad jag fattade det som typ en tavla var eller nåt. 

    Min andra moster har ett barn som bor på ett hem typ så är inte intresserad. Så blev jag tillfrågad om jag ville ha nått innan det slängdes på tippen. Jag tog då grytor, köksgeråd, lite handdukar och sånt. Det blev en hel del och min mamma och den ena mostern var glada för "då får vi mindre att köra bort". Jag tog en hel del tillslut. 

    Nu är min  andra moster HELT galen för att jag har fått mer än hennes barn?! Tycker inte det är rätt! Min mamma är tyvärr väldigt svag mot henne så nu ber hon mig också att körs tillbaka med skiten ursäkta.... jag har liksom börjat använda visa grejer plus att det är en bit att åka. För att det ska slängas hellre? Har inte mycket att säga emot men är det här helt korrekt??

  • Svar på tråden Bråk om arv/bouppteckning prylar mm
  • Anonym (Anna)

    Självklart ska du få behålla det du tagit. De fick chansen precis som du, de fick
    t om välja före dig. Stå på dig. 

  • Anonym (Elin79)

    De hade ju chansen...tänkte jag.
    Mostrarna är bröstarvingar och tog vad de ville ha. Sen fick nästa generation möjlighet. 
    Du har absolut inte gjort något fel, din mamma kan väl säga just så, att deras barn också hade samma chans tidigare.  Nu fick du komma sist av alla och tog sånt som x antal personer redan dissat eller valt bort.

  • Anonym (Sandra)

    Dina kusiner kan ju hämta fler saker om dom vill det. Men nej, du ska inte behöva lämna tillbaka. 

  • Yllop

    Be din moster komma och hämta bråten om hon vill ha det.
    Verkar ju som dina kusiner är ointresserade av prylarna.

  • Anonym (Lis)

    Stå på dig!
    Du fick välja sist och det som blev kvar skulle ändå slängas. Mosterns barn kan ju gå dit och ta fler saker, så det är ju lätt löst så om hon tycker du fick fler saker än hennes barn.

  • Anonym (Tanya)

    Tack för svar!

    Min kusin smsade mig och bad om bilder på vad jag tagit, och svarade snabbt  jag och min bror är inte intresserade. Tror hon har blivit pushad av hennes mamma att skriva detta. Hon var väldigt ursäktande på sms... 

  • Kvittning

    Föreslå att det nlrjas om från början. Alla tar tillbaka allting man tagit och sedan kör ni ett nytt system där man tillsammans fördelar med ett tydligt mål om att alla ska få lika mycket. 

    Om jag uppfattar det rätt så är den arga mostern samma som roffade åt sog de värdefulla sakerna, hon kommer inte vilja riskera att förlora de.

  • Anonym (Anna)
    Kvittning skrev 2024-01-08 08:13:23 följande:

    Föreslå att det nlrjas om från början. Alla tar tillbaka allting man tagit och sedan kör ni ett nytt system där man tillsammans fördelar med ett tydligt mål om att alla ska få lika mycket. 

    Om jag uppfattar det rätt så är den arga mostern samma som roffade åt sog de värdefulla sakerna, hon kommer inte vilja riskera att förlora de.


    Varför då? TS valde sist och ingen ville ha det hon tog. Vill de andra byta grejar kan de göra det utan att blanda in TS. Men nu har det tydligen löst sig. 
  • Anonym (Olof Paludan)

    Detta är tyvärr vanligt. Bråk när egendom ska fördelas.

    Du har inte gjort något fel och man undrar vem din moster är som nu går i taket.
    Kan du ringa din moster och förklara hur det ligger till?

    Förstår att du inte vill lägga mer tid och energi på detta.

  • Kvittning
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-08 08:40:53 följande:
    Varför då? TS valde sist och ingen ville ha det hon tog. Vill de andra byta grejar kan de göra det utan att blanda in TS. Men nu har det tydligen löst sig. 
    För att få mostern att backa. Mostern tog allt av värde, ts kom efteråt och plockade på tog saker som skulle slängas. Nu tänker mostern att hon vill ha ännu mer när ts hade lyckats hitta en massa saker som ändå kunde vara till nytta.

    Genom att erbjuda att börja om så kommer mostern inse att hon bara skulle förlora på det och ts kan behålla sakerna utan mer tjafs. Eller mot förmodan så tycker mostern det är en bra ide och då får ts mamma möjlighet att få av de saker som mostern tidigare tog.
  • Miooo

    Om mostern inte ger sig nu när barnen inte var intresserade så be att få bilder på tavlorna hennes barn tog och säg att du gillar dem och vill att ni ska lotta om grejerna. Då blir det nog tyst på henne

  • Anonym (Anna)
    Kvittning skrev 2024-01-08 09:05:31 följande:
    För att få mostern att backa. Mostern tog allt av värde, ts kom efteråt och plockade på tog saker som skulle slängas. Nu tänker mostern att hon vill ha ännu mer när ts hade lyckats hitta en massa saker som ändå kunde vara till nytta.

    Genom att erbjuda att börja om så kommer mostern inse att hon bara skulle förlora på det och ts kan behålla sakerna utan mer tjafs. Eller mot förmodan så tycker mostern det är en bra ide och då får ts mamma möjlighet att få av de saker som mostern tidigare tog.
    Fast nu får ju TS behålla sina saker. Ingen vill ha sakerna TS tog. 
  • Kvittning
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-08 09:14:02 följande:
    Fast nu får ju TS behålla sina saker. Ingen vill ha sakerna TS tog. 
    Ja hon får säkert behålla sakerna, men de är fortfarande mitt uppe i ett tjafs där mostern nu har fått det till att ts varit och länsat när det egentligen är hon själv som har roffat åt sig. 

    Om ts gör enligt mitt förslag så kan diskussionen avslutas utan att ts samtidigt helt felaktigt blir anklagad för att ha varit den som roffat åt sig prylar. 
  • Anonym (Tanya)

    Blir så trött, min mamma hörde av sig och bad mig att lämna tillbaka grejerna för att slippa tjafs. Detta för att det hellre ska slängas än att jag ska få "mer" än någon annan. Då är det rättvist enligt min moster.... 

    Det är dessutom den ANDRA stackars mostern som får åka och slänga för mostern har ju inte tid och hon har skött allt annat dvs tagit värdesakerna. 

  • Anonym (Bill)
    Anonym (Tanya) skrev 2024-01-08 15:19:06 följande:

    Blir så trött, min mamma hörde av sig och bad mig att lämna tillbaka grejerna för att slippa tjafs. Detta för att det hellre ska slängas än att jag ska få "mer" än någon annan. Då är det rättvist enligt min moster.... 

    Det är dessutom den ANDRA stackars mostern som får åka och slänga för mostern har ju inte tid och hon har skött allt annat dvs tagit värdesakerna. 


    Din mamma borde stå upp mot sin syster för din skull. Vem bryr hon sig mest om egentligen? 
  • Anonym (JB)
    Anonym (Tanya) skrev 2024-01-08 15:19:06 följande:

    Blir så trött, min mamma hörde av sig och bad mig att lämna tillbaka grejerna för att slippa tjafs. Detta för att det hellre ska slängas än att jag ska få "mer" än någon annan. Då är det rättvist enligt min moster.... 

    Det är dessutom den ANDRA stackars mostern som får åka och slänga för mostern har ju inte tid och hon har skött allt annat dvs tagit värdesakerna. 


    Din mamma bör inte dras in i detta längre. Sluta svara idioten, båda två. 
  • Elin pelin

    Säg att du var på tippen med sakerna, ta en bild på röran på tippen, kanske lägg en kastrull som du sedan plockar upp igen. Du "slängde" sakerna så att din moster ska slippa åka och slänga allt, sedan tänker du på mormor när du använder sakerna i framtiden. Och din mormor skulle säkert tycka att det var bra gjort!

    Ps, din moster är inte klok... Ds

  • Räkan77

    Har du tillräckligt bra kontakt med kusinen för att ringa upp henne? I så fall är det nog en bra ide för att få höra varför mostern för sånt liv. Om hennes barn tycker att hon är ute och cyklar kan du förmedla det till din mamma och meddela att du inte kommer att involvera dig i detta nåt mer.

    Sen fokuserar du på att minnas din mormor och använda dina nya kastruller. Tror inte att det är någon ide att försöka resonera med mostern för hon verkar ha gått igång känslomässigt på detta. Kanske har hon hamnat i en livskris iom sin mammas död. 

  • Kvittning
    Räkan77 skrev 2024-01-08 20:34:40 följande:

    Har du tillräckligt bra kontakt med kusinen för att ringa upp henne? I så fall är det nog en bra ide för att få höra varför mostern för sånt liv. Om hennes barn tycker att hon är ute och cyklar kan du förmedla det till din mamma och meddela att du inte kommer att involvera dig i detta nåt mer.

    Sen fokuserar du på att minnas din mormor och använda dina nya kastruller. Tror inte att det är någon ide att försöka resonera med mostern för hon verkar ha gått igång känslomässigt på detta. Kanske har hon hamnat i en livskris iom sin mammas död. 


    Instämmer i detta. Ring upp kusinen.

    Mitt förslag är som sagt att du föreslår att hela uppdelningen börjar från början. Samla ihop alla saker igen och sedan får din moster och kusin välja en sak, din mamma och du två saker, din moster och kusin två saker osv till det inte finns något mer någon vill ha.

    (Att den första väljer en och sedan två i taget är för att rotera vem som väljer först i varje omgång)

    Syftet är såklart inte att faktiskt genomföra det utan för att mellan raderna pressa mostern att välja mellan att lämna tillbaka sina saker eller låta dig behålla dina där du fortfarande är den medgörliga.
Svar på tråden Bråk om arv/bouppteckning prylar mm