• Jasmineee

    Hur lång tid tar det för ett namn att registeras för nyfödd?

    Hej!
    Jag är beräknad i mitten på juni. I slutet av augusti skulle vi vilja resa till Spanien. Vi måste därför hinna registrera namn och fixa pass innan dess.

    Med mina andra barn tog det rätt snabbt att få namnet registrerat vad jag vill minnas, men nu när jag läser på skatteverkets hemsida så står det att det kan ta upp till två månader innan namnet registreras, vilket gör att det blir tight att hinna fixa pass om det nu är så. Detta kommer även vara mitt i sommaren vilket kanske gör att det tar faktiskt tar två månader?

    Hur lång tid har det tagit för er att få namnet registrerat? Samt vilken tid på året skickade ni in blanketten?

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det för ett namn att registeras för nyfödd?
  • Anonym (A)
    Jasmineee skrev 2024-01-06 17:00:55 följande:
    Hur lång tid tar det för ett namn att registeras för nyfödd?

    Hej!
    Jag är beräknad i mitten på juni. I slutet av augusti skulle vi vilja resa till Spanien. Vi måste därför hinna registrera namn och fixa pass innan dess.

    Med mina andra barn tog det rätt snabbt att få namnet registrerat vad jag vill minnas, men nu när jag läser på skatteverkets hemsida så står det att det kan ta upp till två månader innan namnet registreras, vilket gör att det blir tight att hinna fixa pass om det nu är så. Detta kommer även vara mitt i sommaren vilket kanske gör att det tar faktiskt tar två månader?

    Hur lång tid har det tagit för er att få namnet registrerat? Samt vilken tid på året skickade ni in blanketten?


    Jag hade skjutit upp resan. Tyvärr är Skatteverkets svarstider oberäkneliga. Nu kommer m8n erfarenhet från andra områden, men tror nog det gäller alla sorters ärenden. Plus som du säger, det är semesterperiod. 
  • Anonym (Tinis)

    Jag stressade på med namnpapper för min äldsta, just för att vi hade en resa inbokad och behövde fixa pass. Men fick då veta att man visst kan skaffa pass innan namnen är registrerade. Reglerna kan såklart ha ändrats sedan dess. Men värt att kolla upp!

  • Anonym (Y)

    Vanliga föräldrar: Oh min lilla bebis är här, all min tid ska gå åt till hen och dennes behov

    TS: Fan byråkrati är jobbigt jag ska på semester!

  • Anonym (kkkkkkkkkkkk)
    Anonym (Y) skrev 2024-01-26 15:21:05 följande:

    Vanliga föräldrar: Oh min lilla bebis är här, all min tid ska gå åt till hen och dennes behov

    TS: Fan byråkrati är jobbigt jag ska på semester!


    Vem säger att det är en sol och bad-semester och inte faktiskt hälsa på familj i samband med pappans semester?


     


    Dock skulle jag inte resa med en så pass nyfödd bebis men knappast värt att gissa sig fram till den värsta slutsatsen...

Svar på tråden Hur lång tid tar det för ett namn att registeras för nyfödd?