• Anonym3rrjrjsfs

    Knöl i bröstet

    Hej, är en 18 åring tjej som upptäckte en knöl i bröstet ungefär under bröstvårtan. 
    Märkte det plötsligt för två dagar sedan efter att jag fick ont i det, det är som en kula och är svullet (rött) börjar noja väldigt mycket och undrar om någon har haft liknad?? 

  • Svar på tråden Knöl i bröstet
  • minst

    Förhoppningsvis är det bara en mjökkörtel eller en fettknöl men det ska du inte chansa på. RIng din vårdcentral på måndag och om dom försöker att prata bort det hela med att du är ung så stå på dig. Nya/okända knölar ska man vara mycket uppmärksam på. Kram och lycka till!

  • OlgaElvira

    Troligen är det som signaturen ovan säger, en svullen mjölkkörtel eller en liten böld. Du är ung så risken är inte så stor. Men den finns. Så ring VC och kräv undersökning. Om inte annat för att lugna dig. 


    Mycket bra att du håller koll på dina bröst, det kommer att göra att du i framtiden upptäcker knölar/gropar i bröstet tidigt. Då är det lättare att bota. 


    Lycka till, ring på måndag och stå på dig.

    Med vänliga tankar från en canceröverlevare.

  • Anonym3rrjrjsfs
    OlgaElvira skrev 2024-01-06 02:46:16 följande:

    Troligen är det som signaturen ovan säger, en svullen mjölkkörtel eller en liten böld. Du är ung så risken är inte så stor. Men den finns. Så ring VC och kräv undersökning. Om inte annat för att lugna dig. 


    Mycket bra att du håller koll på dina bröst, det kommer att göra att du i framtiden upptäcker knölar/gropar i bröstet tidigt. Då är det lättare att bota. 


    Lycka till, ring på måndag och stå på dig.

    Med vänliga tankar från en canceröverlevare.


    Tack så jättemycket för svaren,
    Efter 9 h sömn har svullnaden och rodnaden försvunnit samt smärtan. Kullan känns inte lika tydlig med kan endå känna ifall jag trycker hort och ihopp med fingrarna. Hoppas det inte är något allvarligt men alltid bra att jag kollar upp det för säkerhets skull. Tack, Grym du är!! 
Svar på tråden Knöl i bröstet