• Flowerflux

    Vad hjälpte mot mollusker?

    Jag har nyligen sett att min son har fått mollusker. Jag har såklart googlat runt och på alla vårdsidor står det att det läker ut på 6mån-1,5år, men på alla forum verkar det som att ingen blir av med det inom något år! 


    alla tips osv verkar också vara när molluskerna suttit länge. Är det någon som gått ?till attack? direkt? Och lyckats få bukt med det? Idag har vi några mini små, som knappnålshuvud, hudfärgade men tycker det ser ut att komma fler. Gått några veckor sen vi upptäckte och har inte provat något än. 

    Funderar på att testa antingen Nopoxivir, Alsollösning, Zinkpasta, men någon med erfarenhet av det även när dem var nya och färska?

    Hur länge fanns varje mollusk kvar? Hur lång tid tog det för den att försvinna totalt?

  • Svar på tråden Vad hjälpte mot mollusker?
  • Anonym (När man var barn)

    När jag hade det för typ 40 år sen så tog läkaren hål på allihop med pincett och klämde ur dem så det kom en droppe blod, och sen fick jag ha gasbinda om låren med "kasslernät" som höll fast i ett par dygn för att det skulle få läka.

    Men gissningsvis gör man inte så idag.

    Alsollösning är bra till mycket och torkar ut alla sorters utslag, så det hade jag nog testat om det vore nu.

  • Anonym (Pricken)

    Min son (6 år) hade mollusker, de försvann efter ca 6 månader. Ingen behandling behövdes. 

  • Anonym (Pricken)

    Kan tillägga att vi var hos läkare för utvärdering, de rekommenderade att låta dem vara inså stor mån som möjligt. Börjar man skrapa bort dem kan det bli fula ärr kvar. 

  • Flowerflux
    Anonym (Pricken) skrev 2024-01-04 20:01:56 följande:

    Kan tillägga att vi var hos läkare för utvärdering, de rekommenderade att låta dem vara inså stor mån som möjligt. Börjar man skrapa bort dem kan det bli fula ärr kvar. 


    oh det är ju ett sånt scenario men hoppas på. Fick han då några st som satt kvar i 6 månader eller försvann vissa och nya kom? Detta är ju helt nytt för mig och googla är ju det sämsta man kan göra. Vidtog ni några åtgärder i form av pyjamas, handdukar osv som andra har skrivit om?
  • Anonym (mollusken)

    Vi använde oss av en huskur på nätet som funkade superbra, alsolsprit och individuella plåsterbitar på varje mollusk, och de försvann på ett par veckor bara. Hittar inte sidan nu men tråden nedan beskriver metoden ganska bra - vi använde dock INTE zinkplåster utan en typ vanlig sårtejp och klippte små bitar av kompress som vi hade hemma i medicinskåpet, men små individuella plåster funkar nog lika bra.

    www.familjeliv.se/forum/thread/52439653-vi-har-besegrat-molluskerna-tips-i-traden

    Vi tipsade släktingar om samma metod då deras son hade haft dem i flera månader och blev mobbad för dem - och även hans försvann på ett par veckor.

    Lycka till!

  • Flowerflux
    Anonym (mollusken) skrev 2024-01-04 22:19:03 följande:

    Vi använde oss av en huskur på nätet som funkade superbra, alsolsprit och individuella plåsterbitar på varje mollusk, och de försvann på ett par veckor bara. Hittar inte sidan nu men tråden nedan beskriver metoden ganska bra - vi använde dock INTE zinkplåster utan en typ vanlig sårtejp och klippte små bitar av kompress som vi hade hemma i medicinskåpet, men små individuella plåster funkar nog lika bra.

    www.familjeliv.se/forum/thread/52439653-vi-har-besegrat-molluskerna-tips-i-traden

    Vi tipsade släktingar om samma metod då deras son hade haft dem i flera månader och blev mobbad för dem - och även hans försvann på ett par veckor.

    Lycka till!


    Gjorde ni det direkt när ni upptäckte det? Hade varit gött att bli av med dem på bara några veckor!!
  • Kvinna7

    När sonen var 5 år för 20 år sedan så sa våran husläkare, "låt han bada länge och leta upp moder mollusken (större än de andra) och tryck till den ordentligt". Skulle då försvinna och de gjorde den faktiskt. Och de övriga med den. Sen om hon läst sig till det i nån läkarbok eller om det var egen beprövning förtäller ej.

  • Aliona

    Vi använde Nopoxivir och det fungerade utmärkt vid första försöket. Det tog några dagar att behandla och sen några veckor tills molluskerna helt läkt ut. Sonen hade haft dem i ca ett halvår när vi började behandla och är helt fri från dem nu några veckor senare. 

    Enda nackdelen var att det gjorde ordentligt ont på honom när vi satte på medlet. 


     

  • Anonym (mollusken)
    Flowerflux skrev 2024-01-04 22:32:23 följande:
    Gjorde ni det direkt när ni upptäckte det? Hade varit gött att bli av med dem på bara några veckor!!
    Har svårt att tro att det skulle ta längre tid för er! Vi gjorde det när han hade haft det i några veckor och det allmänna rådet var "det är inget farligt, läker ut av sig själv" när de både sprider sig och inte ser så roliga ut. Släktingen hade dock haft dem länge.

    Nu kommer jag inte ihåg riktigt men har för mig att vi försiktigt skrapade hål på ytan med typ en desinficerad nål innan alsolspriten eftersom spriten mycket effektivt dödar insidan av mollusken. Tror dock inte att det är nödvändigt, men det kan ha hjälpt till att få bort dem snabbare. Att täcka över dem med plåster snabbt efter varje behandling är superviktigt eftersom ni annars riskerar att sprida dem; öppna mollusker är väldigt smittsamma. Lycka till!
Svar på tråden Vad hjälpte mot mollusker?