• Anonym (…)

    Chansen för gemensam vårdnad?

    Behöver synpunkter och stöttning? 
     
    Nu efter fyra år vill pappan stämma för gemensam vårdnad. Hur stora är hans chanser för att få igenom det? 
    Pappan träffar väldigt sällan sonen, sist 6/6 i två timmar, innan dess var det ett år innan (totalt under 50 timmar på fyra år) han hade vårdnaden i början men efter en vända med vårdnadstvist i tingsrätten så bestämde pappan att han ville ge mig full vårdnad och inte ha reglerat umgänge. 
    Jag har sedan dess skrivit Mail varje vecka med info om sonen, har sagt väldigt många gånger att jag vill att de ska ha reglerat umgänge, att pappan kan få välja veckodag? 
    Jag och pappan hade en väldigt kort relation, aldrig levt ihop och det är väldigt mycket samarbetssvårigheter mellan oss. 
    Kan han ändå få igenom gemensam vårdnad fast han inte vill träffa sin son? 
    Nu säger han att han vill ha reglerat umgänge när vårdnaden ändras inte annars. 
    Tacksam för svar
  • Svar på tråden Chansen för gemensam vårdnad?
  • Anonym (D)

    Nej på så tunna grunder lär han inte få det. Vid regelbundet umgänge över en viss tid absolut. 

  • Anonym (…)
    Anonym (D) skrev 2024-01-03 20:41:50 följande:

    Nej på så tunna grunder lär han inte få det. Vid regelbundet umgänge över en viss tid absolut. 


     


    men han tänker tvärtom. Han vill ha vårdnad först och sen umgänge men tror inte han kommer vilja ha umgänge ändå sedan när det väl kommer till kritan. 


    Bara så påfrestande att få de här mailen om att han ska ?ta tillbaka vårdnaden? 

  • Anonym (nkönuip)
    Anonym (?) skrev 2024-01-03 20:44:37 följande:

     


    men han tänker tvärtom. Han vill ha vårdnad först och sen umgänge men tror inte han kommer vilja ha umgänge ändå sedan när det väl kommer till kritan. 


    Bara så påfrestande att få de här mailen om att han ska ?ta tillbaka vårdnaden? 


    Svara bara lugnt att javisst stäm du mig på vårdnaden om du vill och berör inte detta mer. 


    Orkar han inte träffa barnet ens en dag så orkar han troligen inte driva igenom vårdnadstvisten heller. Har han träffat en ny som undrar varför han inte träffar sitt barn eller varför har han fått för sig detta nu? 

  • Anonym (…)

     


    jag vet inte varför han börjar med detta nu. har ingen inblick alls i hans leverne eller livssituation. 


    skulle han stämma för gemensam vårdnad så behövs det ju att umgänget byggs upp över tid och det kommer isåfall vara en del i processen och det skulle han inte orka med? men så psykiskt påfrestande att få de mailen?

  • Tukt

    Man kan ju kämpa sig till delad vårdnad, men det är ju inget egentligen som säger hur den ska delas. Det är ju något man kan ta i Familjerätten.
    Men tänker ändå att en om en domstol ska döma till delad vårdnad, så måste han väl kunna uppvisa en rimlig förklaring till varför han ändrat sig.

  • Anonym (A.)
    Tukt skrev 2024-01-03 21:20:36 följande:

    Man kan ju kämpa sig till delad vårdnad, men det är ju inget egentligen som säger hur den ska delas. Det är ju något man kan ta i Familjerätten.
    Men tänker ändå att en om en domstol ska döma till delad vårdnad, så måste han väl kunna uppvisa en rimlig förklaring till varför han ändrat sig.


    Du blandar nog ihop vårdnad med umgänge.
  • Tukt
    Anonym (A.) skrev 2024-01-03 23:19:42 följande:
    Du blandar nog ihop vårdnad med umgänge.
    Hur menar du? Man kan ju ha delad vårdnad, men det betyder ju inte att den inte kan utformas på olika sätt.
  • Anonym (A.)
    Tukt skrev 2024-01-03 23:44:50 följande:
    Hur menar du? Man kan ju ha delad vårdnad, men det betyder ju inte att den inte kan utformas på olika sätt.
    Delad vårdnad kan inte utformas på olika sätt. Antingen är den delad eller inte.
    Vid delad vårdnad måste tex exet godkänna ansökan till förskola och skola. Ts kan inte bestämma något själv. Han kanske inte heller har lust att godkänna passansökan, vaccination eller annat ts tycker är viktigt.
Svar på tråden Chansen för gemensam vårdnad?