• ssafeheaven

    Borde jag ha gett ersättning trots att han äter allt och mycket?

    Hej, jag har helammat min son fram till att han var ca 7 månader. 

    Idag är han 11 månader och har sedan 6 månader ätit i princip allting han erbjuds. Han äter samtliga måltider och mellanmål samt dricker välling.

    När han började äta mer och mer så blev det även färre amningstillfällen och sedan han var 8-9 månader har han inte alls varit intresserad av att amma, suttar lite, men vill sen hoppa ner. Jag erbjuder än en gång per dag och han dricker lite lite lite, men blir färdig snabbt.

    Borde jag ha gett ersättning under dessa månader trots att han äter allt och mycket? Blir lite orolig då det står att amning / ersättning ska vara huvudfödan det första året.

  • Svar på tråden Borde jag ha gett ersättning trots att han äter allt och mycket?
  • Ruter

    Min idag 10åring började äta gröt vid 3.5 månaders ålder på inrådan från BVC och att han skulle få börja smaka på allt. Vid 6 månader slutade vi amma ich ge ersättning helt det också på BVC inrådan(och läkare) då han tappade i vikt på amning/ersättning när han åt sig mätt ledans han ökade i vikt på mat. Alla barn är olika vissa barn klarar sig inte led amningen och så länge han går upp i vikt, växer som han ska, utvecklas som han ska och magen inte krånglar. Så ska du inte ha dåligt samvete. Vissa är matglada och behöver mat tidigare än andra för att utvecklas korrekt.

  • ssafeheaven

    Tack snälla, då käns det lite lugnare, han har all denna tid sedan matintaget legat över gränsen så det går upåt Skäms tack igen och roligt att läsa om din erfarenhet Oskyldig

  • Agda90

    Det låter inte som att du behöver oroa dig.

    Min grabb började få smakportioner när han var 4 mån. Han var så glad i mat och gapade efter allt som kunde ätas att smakportionerna blev oftare och oftare och större och större. När han var 7 månader ratade han amning och skulle ha MAT. 

    Han är 13 idag... Växer så det knakar fortfarande. Sätter man en stek med sås och potatis framför honom är tallriken tom och renskrapad på tre röda. 

    Så länge din bebis är nöjd och växer som han ska så behöver du inte oroa dig. 

Svar på tråden Borde jag ha gett ersättning trots att han äter allt och mycket?