• Samantha85

    Hur skaffar man vänner efter man fyllt 38 år?

    Är separerad sedan 3 år tillbaka. Inser för varje år att det är svårare att få nya vänner som har tid att vara ens vän. När jag var yngre hade jag massor av vänner. Sen skaffade jag barn och många av de jag kände skaffade barn. Vissa stannade och vissa vänner försvann. Under separationen och under pandemin försvann många vänner. Nu har jag 2 kvar som jag så klart är jätteglad för. Men de har sina familjer och har knappt tid att ses. Ingen ringer och frågar hur jag mår trots att jag precis blev dumpad. Jag känner mig så ensam. Har någon något tips på hur ni fick vänner efter ni fyllt 35?

  • Svar på tråden Hur skaffar man vänner efter man fyllt 38 år?
  • Fjäril kär

    Man hittar vänner med gemensamma nämnare . Tex via ett intresse eller en hobby . Då är också chansen större att båda två prioriterar en vänskap och har tid att umgås. 

    Ett intresse/hobby kan ju också också ge ringar på vattnet och nya dörrar kan öppnas till nya äventyr och nya sociala nätverk man inte annars hittat . 

    Har du inget specifikt intresse så kanske det kan vara läge att testa något nytt? Spela teater,  sjunga i kör, ett politiskt parti,  en förening,  bokcirkel etc..  

  • Eurydike

    Jag separerade, precis som du, vid samma ålder. Efter det kände jag också ett behov av att skaffa nya vänner, eftersom nästan alla mina vänner hade blivit våra (mitt och exets) gemensamma vänner. En sak jag gjorde för att träffa nya vänner var att gå med i GoFrendly. Där är vi ett jättetrevligt gäng som träffas och hittar på alla möjliga saker. Vi går ut och festar, går på spelningar och tävlingar och äter middagar ihop :) En annan sak jag gjorde var att börja anordna träffar för ensamma människor. Det har bara blivit en träff än så länge, men snart är det dags för en ny. När jag blev medlem här på Familjeliv trodde jag aldrig att jag skulle lära känna nya vänner och det var inte heller mitt mål, men även här har jag hittat nya vänner. Jag har lärt känna fyra personer härifrån som jag har träffat i verkligheten. Annars håller vi kontakten via Zoom eller meddelanden. Snart ska jag antagligen träffa ännu en person som jag har skrivit nästan dagligen med i snart två år. Så det är inte omöjligt att träffa nya vänner i vår ålder, även om det kanske är svårare än när man var yngre och friare. Mitt bästa tips är nog GoFrendly och att gå på events!

  • Tukt

    Hur man skaffar vänner när man är 38 år? Ja på samma sätt som när man är 32 eller 48,5.
    Mystifiera inte åldern i onödan. Det är rätt allmängiltigt vad som krävs för att få vänner.
    Det man däremot behöver ta in i beräkningen är fler 38-åringar lever barn och familjeliv, än 58-åringar eller för den skull, 18-åringar. Du har alltså färre att välja på, om du vill ha jämnåriga vänner. Men hur, är det samma. Finns tyvärr ingen quick fix.

  • Anonym (Känner igen mig)

    Finns olika föreningar singelföreningen, ung och rastlös, gofrendly ( bara för tjejer ) 
    Hoppas det går bra. 

  • Dexter dot com

    Jag har träffat nya vänner genom mina vänner dvs lärt känna vänners vänner, genom jobbet, genom min hobby och nya grannar.

  • Anonym (Madeleine)

    Häng inte upp dig på åldern utan koncentrera dig istället på att hitta sammanhang där du kan hitta nya vänner. Öppna upp ditt liv för att släppa in nya vanor, nya möjligheter och nya vänner. 

    Precis som med dejting behöver du vara tillgänglig för vänskap . Dvs signalera till folk omkring dig att du gärna vill följa med på saker även om det till en början kanske inte riktigt är vad du tänkt dig.  Pratar folk på jobbet om kryssning, konsert eller spela padel? Ja men häng på . Ska nån lite ytligare bekant åka till nåt allmänt event så följ med , inte för personens skull utan för eventets skull och träffa nytt folk. 

  • Anonym (G)

    Vad har det med åldern att göra? 


    menar du att man har mindre tid för vänner när man skaffat familj? Jag har barn men har tid med vänner ändå. Tex när barnen har en aktivitet passar jag på att ta en fika med någon. Beror väl På hur nära man bor varandra med. 

  • Samantha85

    Tack för bra råd. Jag förstår att alla är olika, jag säger inte att bara för att man har barn och familj så har man inte tid för sina vänner.  Det är bara så att för min del är det så med mina vänner. Det innebär inte att de tycker mindre om mig, de har bara väldigt fullt upp med körningar till träningar, jobb och fixa inför nästa skoldag, tid för sin partner osv. Vilket gör att de har mindre tid för sina vänner.

    För mig har det med min ålder att göra i min situation. Jag säger inte att det är så för alla över 38 år. Men för mig är det skillnad. När jag var yngre kunde jag gå ut eller på en fest. Träffa nya vänner där och hänga med till andra ställen och på det sättet lära känna nya människor. Det var väldigt längesedan jag var bjuden på fest. Det känns svårt att få nya vänner då de flesta redan har sitt kompisgäng som de håller fast vid.

    Jag ska ge gofriendly ett försök. Tack!

  • Anonym (Madeleine)
    Samantha85 skrev 2024-01-03 23:40:05 följande:

    Tack för bra råd. Jag förstår att alla är olika, jag säger inte att bara för att man har barn och familj så har man inte tid för sina vänner.  Det är bara så att för min del är det så med mina vänner. Det innebär inte att de tycker mindre om mig, de har bara väldigt fullt upp med körningar till träningar, jobb och fixa inför nästa skoldag, tid för sin partner osv. Vilket gör att de har mindre tid för sina vänner.

    För mig har det med min ålder att göra i min situation. Jag säger inte att det är så för alla över 38 år. Men för mig är det skillnad. När jag var yngre kunde jag gå ut eller på en fest. Träffa nya vänner där och hänga med till andra ställen och på det sättet lära känna nya människor. Det var väldigt längesedan jag var bjuden på fest. Det känns svårt att få nya vänner då de flesta redan har sitt kompisgäng som de håller fast vid.

    Jag ska ge gofriendly ett försök. Tack!


    Vad hindrar dig från att gå ut på egen hand och lära känna nya vänner på dans, krogen eller liknande?  Har du ens provat?

    Låter som att du har en hel del fördomar du kanske behöver ta itu med först?  Det finns ju mängder med uteställen som har 30+-kvällar tex där du måste vara minst 30 år för att ens komma in. Samma lika med andra typer av temakvällar som drar äldre publik  , passar utmärkt att gå på själv vilket många också gör . 
  • Anonym (Göran.)

    Det är svårt att träffa nya vänner eftersom tid numera är en brist för många människor. 


    många människor är egenkära egoister vill inte umgås med oliktänkare folk tar illa vid sig om man har åsikter om vissa saker typ invandring feminism klimat SD osv osv. 


    människor är hjärntvättade så påverkade av tidningar TV och den anmäla debatten. Ungefär som tyskarna var på 20-30-talet som medborgarna är i diktaturer som kommunister islamister osv. 


     

Svar på tråden Hur skaffar man vänner efter man fyllt 38 år?