• Maka97

    Hjälp mig med SGI!

    Hej! Jag är gravid med första barnet och det här med SGI är ett mysterium för mig! Jag jobbar heltid och studerar på halvtid utöver det, har ansökt om csn bidrag och får en del av det trots att jag angett min lön. Har dock förstått att många blir återbetalningsskyldiga i efterhand, jättekonstigt när man angett uppgifterna till csn, och snubblade in på ett inlägg om detta. Märkte då att min SGI från mitt arbete kanske inte är skyddad? Kan det vara så bara för att jag studerar 50% utöver 100% arbete? Kan den skyddas när jag enbart tar bidraget och inte lånet? 



    Blev så orolig här ikväll och måste vänta till imorgon innan jag kan ringa Fk?

  • Svar på tråden Hjälp mig med SGI!
  • Faxze

    Så länge du arbetar heltid kommer din SGI baseras på din heltidslön. Arbetar du inte heltid finns olika sätt att skydda SGI på. Ett av dessa sätt att skydda SGI är studier med medel från CSN.

    Det du tänker på är nog att om någon fått in så mycket pengar under en termin, t.ex. från försäljning av bostad (ja, det är inkomst enligt CSN), så att den fått 0 kr från CSN - då är inte SGI skyddad av studier. Men, som jag skrev ovan, SGI behöver inte skyddas om du fortfarande har samma SGI-grundande inkomst.

Svar på tråden Hjälp mig med SGI!