• Silverräv vid 40

    Stötta svärföräldrar med pengar

    Hej 


    Ett ekonomiskt och emotionellt dilem:


    Blir kanske lite långt men måste det om ni ska förstå lite mera? 


     


    Bakgrund och förutsättningar:


    Gift sedan 7 år med min fru som jag levt med i 20 år. Vi har två barn i lågstadieåldern , villa, fritidshus och delad ekonomi. Vi jobbar båda och får lön som lärare och tjänsteman inom tillverkningsindustrin. Självklart har vi bostadslån på både villa och fritidshus men under 2 miljoner totalt. 


    Både mina föräldrar och mina svärföräldrar är i livet runt pensionsåldern. 


     


    Problem: Mina svärföräldrar har problem med sin ekonomi. Svärmor är sjukpensionär med mycket låg inkomst. Svärfar är helt ok avlönad men det dras med skulder sedan långt tillbaka. Vad jag förstår är det 90tals krisen med arbetslöshet och sjukpension som startade låneberoendet. 


    Svärfar är inte inte många år från pension nu.


    Min fru har syskon som tyvärr inte har någon bra ekonomi men bor i hyrda hus med respektive och barn. 


     


    Min fru har för några år sedan tagit ett privat lån i eget namn för att låna ut till sina föräldrar när situationen var ohållbar vilket användes för att lösa det dyraste krediterna. (Min fru har bättre kreditvärdighet och får lägre ränta jämfört med sin far) Tror det var ca 250000kr Detta lån har punktligt amorterats av svärfar så att lånet nu är nere på hälften. 


    Sedan det lånet togs har det låtit som situationen varit under kontroll men nu på senare tid har det försämrats igen. Troligen på grund av det högre ränteläget.


     


    För några veckor sedan kom så frågan igen om att utöka lånet med ytliga 150 000kr


    Min fru tycker detta är super jobbigt. Vi vill ju hålla ordning på våran ekonomi och spara våra pengar som är undansatta som påbörjade sparanden för olika ändamål? nästa bil, installationen kommunalt avlopp, husrelaterade utgifter mm. 


     


    Min fru valde att sälja sina fonder och jag ska låna ut pengar jag kommer få som bonus från jobbet så att det totalt blir ca 100 000. Vi vill inte ta flera lån utan lånar ut våra egna pengar istället. Men jag känner att det kommer bli tveksamt om vi får tillbaka dessa. 


     


    Min frus syskon kan inte hjälpa till ekonomiskt. Vi har även hjälp till lite där oxå. 


     


    Jag börjar bli orolig att vi kommer behöva hjälpa inte bara svärföräldrar utan fler i familjen. Det är så svårt att säga nej och sen sitta där med olika sparkonto på banken även om det inte är några större siffror vi har. Man vill ju vara lite försiktig med pengar i dessa tider och ta ansvar för våran egen familj och barnen. 


     


    Tänk om det värsta skulle hända att svärfar blir sjuk eller avlider? då sitter vi där med ett blancolån på 150 eller 300 som det höll på att bli. 


     Och hur går det när han måste gå i pension? Jag vet inte hur det ska klara ekonomin då? Livet som pensionär kan ju bli långt och fattigt. 


     


    Några tips till oss? Kanske från folk i liknande situationer? 


    Några kommer säkert säga: ?Folk måste lära sig ta ansvar för sin egen ekonomi  sluta låna ut till den? Men hur tusan ska vi klara det utan att förstöra relationen till både svärföräldrar och frugans syskon som tror vi har massor av pengar? 


     


    Andra tipps runt det juridiska? Vi har skrivit ett skuldebrev tidigare när det lånade 35.000 av min fru?Tänker att det är bra att ha i händelse bouppteckning eller skilsmässa. 


    Bör så klart skriva ett till för det extra pengarna det ska låna nu. Men det har inte skrivits något om återbetalningsplan eller ränta. Rynkar på näsan


     

  • Svar på tråden Stötta svärföräldrar med pengar
  • Sisisisi

    Om de tror att ni har massor av pengar så får ni berätta att så inte är fallet. Att ni inte har pengar att låna ut och att ni inte vill ta fler lån förrän det som redan tagits är avbetalt. Hjälp sedan svärföräldrarna att skapa en hållbar budget. Har de haft problem sen 90talet och nu börjar låna av er är det ju ingenting tillfälligt som kommer att ta slut. Bättre att ni sätter stopp redan nu. 


    vad Är det ens som de behöver låna pengar till? 

  • Dexter dot com

    Då den dåliga ekonomin pågått länge och nu försämrats hade jag inte lånat ut mer pengar utan hjälp dom se över sin ekonomi så dom får en hållbar ekonomi med dom pengar dom har. Kan dom tex flytta till något mindre och billigare eller kan dom jobba extra?

  • fornminne

    Problemet verkar vara att de tror att ni har massor med pengar och därför kan låna ut utan att själva drabbas. Den villfarelsen måste ni ta ur dem. Sedan föreslår jag som ovan, att hjälpa svärföräldrarna att se över sin ekonomi i stället. Varför går de inte runt? Vad är det som kostar så mycket? Kanske måste de flytta till mindre och billigare boende?  

  • Finansen7

    Hjälp svärföräldrarna utan att låna ut mer pengar. Kan de hitta billigare boende? Har de rätt till bostadstillägg? Vad i deras ekonomi kostar för mycket? 

  • Silverräv vid 40

    Det bor i en liten lägenhet med typ 8000 i hyra. Äter enkel mat och gör inget som kostar mycket. Den stora utgiften i månaden beror på avbetalningar på lån utan säkerheter. Det är vad jag förstår en lånecirkus sedan gammal. De har ett fritidshus som svärfar ser som en reserv utifall han skulle gå bort att sälja av och att det pengarna ska hjälpa förtidspensionreade svärmor. 


    Jag skulle hjärnan hjälpa till att få ordning på ekonomin men ser inte hur det ska gå till utan att sälja fritidshuset redan nu och störa planen att det ska bli svärmors buffert. Bostadstillägg har jag inte koll på vad som krävs för att vara berättigad till. 


    Jag har så dålig koll på hur man hanterar en lite sämre ekonomi då jag och mina föräldrar alltid haft så det täkt liv och lite sparande.

  • Mortiscia80

    Nej, ni ska inte ge dem mer pengar. De måste kunna finansiera sitt eget leverne och då måste man göra som vanligt; se över inkomster och utgifter. De måste antagligen flytta till något billigare, kanske skaffa en bil som är billigare i drift, dra in på alla onödiga utgifter, se över abonnemang och byta till billigare, vad som nu behövs. Den biten kan ni hjälpa till med! Att lista alla inkomster och utgifter, se var man kan förbättra ekonomin, leta billigare abonnemang osv. Men INTE EN KRONA TILL.

  • Mortiscia80
    Silverräv vid 40 skrev 2023-12-30 08:40:10 följande:

    Det bor i en liten lägenhet med typ 8000 i hyra. Äter enkel mat och gör inget som kostar mycket. Den stora utgiften i månaden beror på avbetalningar på lån utan säkerheter. Det är vad jag förstår en lånecirkus sedan gammal. De har ett fritidshus som svärfar ser som en reserv utifall han skulle gå bort att sälja av och att det pengarna ska hjälpa förtidspensionreade svärmor. 


    Jag skulle hjärnan hjälpa till att få ordning på ekonomin men ser inte hur det ska gå till utan att sälja fritidshuset redan nu och störa planen att det ska bli svärmors buffert. Bostadstillägg har jag inte koll på vad som krävs för att vara berättigad till. 


    Jag har så dålig koll på hur man hanterar en lite sämre ekonomi då jag och mina föräldrar alltid haft så det täkt liv och lite sparande.


    De får sälja fritidshuset så klart! Och de pengarna ska gå till att betala av lånen som har de största räntorna. Dessutom borde man se över att hitta nya lån med lägre ränta än de nuvarande.

    Ni måste förklara för svärföräldrarna att så länge de inte gör sig av med fritidshuset så kommer de ingenvart, och ni kommer inte hjälpa dem ekonomiskt heller. Tänk Lyxfällan. Man måste vara hård.

    Det hjälper inte svärmor ett dugg om de blir utkastade på gatan! Visa gärna en budget i Excel eller liknande, att med den ekonomi som de har nu där de måste låna av er så går de bara back och eftersom ni vägrar hädanefter så kan de fundera på hur många månader innan de bor på gatan. Fråga gärna vilka andra lösningar de själva ser.

    Bostadstillägg går lätt att kolla upp.
  • Jemp

    Den krassa verkligheten är ju att de behöver buffetten från fritidshuset (och de minskade kostnaderna) nu. 


    De kommer inte lösa situationen genom att fortsätta i lånesnurran. 


    Givetvis ska ni skriva papper på allt, och har absolut inte skyldighet att låna ut mer. Kommunen har budget- och skuldrådgivare du kan tipsa om. 

  • Räkan77

    Be svärföräldrarna boka in ett möte med kommunens budget-och skuldrådgivare och kräv att ni ska vara med. Klart att de måste sälja fritidshuset innan ni ens ska fundera på att låna ut pengar till dem. Om ni börjar prata om det nu så hinner de förbereda sig till en försäljning i vår. Om ni lånar ut mer pengar så kontakta en jurist först så det blir rätt. 

    När det gäller syskonen så är det nog extremt viktigt att inte låna ut en enda krona. Hänvisa dem till rådgivaren på kommunen. Sen om de har det väldigt tajt en period så skulle ni ju kanske kunna köpa vinterkläder till barnen som en present. 

  • Silverräv vid 40

    Har talat med dem om kommunens skuldrådgivare vid förra lånet frugan tog men det var inte populärt och de menade att inget mer finns att göra? 

    En tydlig budget där man ser allt vore mycket intressant så man kan tala om sakerna ordentlig. 
    Vi har ju inte riktigt grepp om hur mycket skulder de har totalt. 


    Fritidshuset har vi talat om tidigare oxå men det svider hårt att behöva sälja? är deras allt utöver barnbarnen möjligtvis? de tillbringar all ledig tid där för att fly lägenheten. Men jag behöver övertyga frugan om att tycka den ska säljas oxå? 

Svar på tråden Stötta svärföräldrar med pengar