• ella321

    Mens och ägglossning efter MA

    Hej,
    Jag fick konstaterat en MA vid kub den 19/10. Fostret hade dött runt v.5 trodde de. Jag fick tabletter för abort som jag tog den 20/10. Blödde i några dagar efteråt (ca 3-4 dagar) tog graviditetstest 4 veckor efteråt som var negativt.
    Har därefter inväntar mens för att känna att kroppen är tillbaka på banan och lättare veta när ägglossningen kan vara aktuell.
    Kom lite blod i början på december som jag trodde kunde vara mens (under 1 dag lite blod i trasorna bara). Har testat ta ägglossningstest därefter men de är fortfarande negativa  och ingen mens har startat. Har försökt att googla men hittar inga direkta svar.
    Kan mensen dröja såhär länge? Är det normalt eller bör jag ta kontakt med vården pågått sätt? I så fall vem bör jag kontakta. 
    Vi hoppas på att bli gravida snart igen och det känns frustrerande att kroppen tar sån tid på.sig. som ytterligare ettmisslyckande misslyckande efter MA. :(

  • Svar på tråden Mens och ägglossning efter MA
  • Lisa med kniven

    Min mens kom aldrig igång efter mitt MA, så jag kontaktade gyn. De skrev ut provera. Tog provera varje dag i en vecka, fick en liten blödning och två veckor senare fick jag ÄL. Efter det blev mensen regelbunden igen. 

    Kontakta din gyn och hör vad de säger. 

  • Fma19

    Avbröt graviditet i vecka 22 i juli och har fortfarande inte fått mens ock är inte gravid.. gjort flera undersökningar hos gyn och inga avvikelser så det verkar normalt att det tar tid 

  • BeeHappy

    Hoppas din mens och ägglossning kommer på rull snart igen och jag beklagar ditt MA.

    Efter mitt MA i höstas (upptäcktes i v 12) tog det ca 3 veckor till ägglossning men jag har förstod det på läkarna då som att det kan ta allt från några veckor till några månader. 

  • ella321

    Hej,

    Tack för era svar. Jag ringde gyn och förklarade. Fick till svar att de gör ingen utredning förän efter 6 månader om mensen fortfarande inte kommit tillbaka.

    Så i först i mitten på april kan de hjälpa mig om jag inte fått mens (ungefär då jag egentligen hade mitt BF). Alternativt är att betala själv för privat vård. 

    Känner mig så otroligt ensam i detta (även om jag har en sambo som stöttar). Känns som att vården bara lämnar en (kände så även när jag trodde jag var gravid). Som att man bara ska ge upp att försöka. 😔

  • Lisa med kniven
    ella321 skrev 2024-01-02 10:39:43 följande:

    Hej,

    Tack för era svar. Jag ringde gyn och förklarade. Fick till svar att de gör ingen utredning förän efter 6 månader om mensen fortfarande inte kommit tillbaka.

    Så i först i mitten på april kan de hjälpa mig om jag inte fått mens (ungefär då jag egentligen hade mitt BF). Alternativt är att betala själv för privat vård. 

    Känner mig så otroligt ensam i detta (även om jag har en sambo som stöttar). Känns som att vården bara lämnar en (kände så även när jag trodde jag var gravid). Som att man bara ska ge upp att försöka. 😔


    Ring och kolla med en privat gynekolog om de kan hjälpa dig. De kanske inte har samma riktlinjer om att vänta 6 månader. 

    Håller tummarna för att du ska få hjälp snabbt. Det är så jobbigt att bara gå runt och vänta. ❤️
Svar på tråden Mens och ägglossning efter MA