• Aefsaef

    Organisera i barnrummet

    Ännu en julafton avklarad och nu klarar jag inte av att gå in i barnens rum längre efter alla nya leksaker som de fått....jag ser bara JOBB! 

    Men eftersom jag är ledig några dagar så skulle det verkligen vara en bra tid för att göra något åt det hela nu. Hur gör ni som lyckats få ordning i leksaksberget ?

  • Svar på tråden Organisera i barnrummet
  • Fjäril kär

    Jag hade ett system när mina barn var små att rensa ut leksaker och byta ut dom med jämna mellanrum.  Att inte ha allt framme helt enkelt. Då leks det bättre med leksakerna och det blir lite nytt och fräscht med att ta fram leksaker som legat undanplockat i ett par månader .  Samt vinsten i att det var mycket lättare att städa och hålla ordning.  

    Bra förvaring är dessutom viktigt att prioritera för att kunna hålla ordning , vara överskådligt även för barnen och kunna ha ett system för trasiga leksaker och sånt som inte längre leks med. 

  • Nässelfjärilen

    Vi har ett lekrum med god möjlighet till förvaring. Barnens sovrum är just det, sovrum. Inga leksaker förekommer i dessa rum utan leker barnen så är det i lekrummet eller i hallen utanför.

    Jag kan säga att det är ett av de bästa sakerna vi har gjort, att inte ha leksakerna i sovrummen. Våra kvällar består inte av att komma in i för att natta och upptäcka att sängarna är fulla med leksaker eller golven är täckta av prylar. Lekrummet får även vara en mer levande miljö, där byggen och konstruktioner får stå kvar så länge de behövs. 

    Sedan så försöker jag plocka bort saker med jämna mellanrum och ställa fram nytt/nygammalt. Alla leksaker behöver inte vara framme samtidigt utan märker jag att vissa saker inte används på ett tag så hamnar de i förrådet ett tag och kommer sedan tillbaka när barnen tappat intresse för något annat. 

Svar på tråden Organisera i barnrummet