• jenny1000

    Blir inte gravid

    Hej, 

    Jag och min fästman har sen april försökt få barn utan framgång. Vi gjorde en utredning som visade att min man har något lågt antal spermier, dock ändå 55milj per sats, så inget de trodde skulle göra det omöjligt att bli gravida. 

    Jag känner mig så fruktansvärt deprimerad över att vi försökt i 9 månader utan resultat och har noll tro till att det kommer gå trots att utredningen visade att det någon gång borde. 

    Någon som har något tips hur man tar sig igenom detta med att försöka? Någon som var i samma sits som mig som sen lyckades? 

    Mvh en som behöver lite pepp! 

  • Svar på tråden Blir inte gravid
  • Startingover

    Vi försökte i 14 månader innan vi blev gravida med vårt första barn. Minns att jag kände som du - att det var helt hopplöst och att vi aldrig skulle bli gravida trots att utredningen visade att det inte var något "fel" på någon av oss... tillslut blev vi gravida, fick ett jättetidigt missfall, blev gravida direkt igen och nu är han 8 år :) när vi bestämde oss för att försöka få ett syskon till honom då tog det sig på första försöket. Hon är 6 år nu. 

    Jag vet att 9 månader känns som en jättelång tid just nu, och att väntan mellan ägglossning och mens känns jättelång varje månad.. men det kommer att gå tillslut, och när du väl sitter på BB med en liten bebis I famnen så kommer du att glömma bort alla de där långa månaderna av försök.

  • Cececilia

    Det är en riktig berg och dalbana att försöka bli gravid. Tyvärr får vissa vänta längre än andra innan det blir plus, men vet själv att det inte är någon tröst när mensen kommer ännu en gång. Men det kan gå nästa gång eller gången efter det, i slut änden så kommer det inte spela någon roll att det tog några månader till. Och är ju en liten tröst att man lättare får hjälp när man inte har barn sen tidigare. 
    Vi har också många försök bakom oss som inte gett något, nu är vi inför vårt sista försök innan vi ska söka hjälp med ivf. Vi har också gjort utredningar som inte visat något. 
    Håller tummarna att ni får ett plus snart 🤞😊

  • jenny1000

    Tack för pepp en!! Skönt att höra att det finns fler som upplevt/upplever samma (ta mig rätt! Jag önskar ju självklart att det ska gå vägen för er)!

  • Cececilia
    jenny1000 skrev 2023-12-27 21:20:45 följande:

    Tack för pepp en!! Skönt att höra att det finns fler som upplevt/upplever samma (ta mig rätt! Jag önskar ju självklart att det ska gå vägen för er)!


    Jag förstår vad du menar, man känner sig lite tryggare med att veta att man inte är ensam. Och att det är fler som det funkar för sen även om det tar tid. Det är så lätt att tänka att det går så lätt för alla andra, att de bara blir gravida. Men vi är många som får vänta lite längre. 


    Håller tummarna för plus 2024 🥳

  • Anonym (Hm)

    Jadå du är långt ifrån ensam. Med vår första tog det nästan exakt 10 månader (hade oregelbunden mens). med andra barnet var mensen regelbunden och jag tog ägglossningarnas varje månad. Ändå tog det 8 månader innan vi lyckades. Det låter som en klyscha men jag blev gravid både gångerna när jag gav upp med att försöka helt och hållet. 

  • jenny1000

    Ja det känns verkligen som att det går på första försöket för exakt alla andra. Många i min omgivning blir gravida av misstag och dem som försöker blir på första försöket! Känner inte en enda som försökt i mer än en månad! 

  • Anonym (J)

    Vi försökte också 9 månader och blev mer förtvivlade varje månad det inte lyckades. Hörde i efterhand många bekanta som det tagit tid för. Vi provade allt, varje dag runt ägglossningen varje månad, utan glidmedel för det lär vara spermiedödande/ minska spermiernas rörlighet, låg kvar 15 min efter samlag, och åt macapulver. En del av detta kan vara myter men när man vill bli gravid är man ju beredd att ge allt en chans. Samma månad som jag började med macapulver blev jag gravid. Slump eller inte, det lär vi aldrig få veta.

  • Anonym (3)

    Har varit där själv, det tog drygt 1 år för oss att bli gravida med första barnet utan några fel på någon av oss. Sedan när vi ville ha ett till barn tog det sig direkt. Blev även ytterligare ett till barn utan aktiva försök, en liten överraskning. Så ibland tar det bara tid och ibland inte... 

    Det är ju ingen tröst för dig som just nu är rädd och orolig och längtar så men tillsist är ni där ♥ 

    Det är också helt normalt att det tar 1 år även om båda är 100 % fertila. Mycket ska klaffa för att det ska lyckas. 

    Kämpa på!

  • IceFrappe

    Jag ?råkade? bli gravid första oskyddade samlaget jag hade, på första gången.

    ca 3 år senare försökte jag bli gravid igen men då ville det inte riktigt lika snabbt. Blev gravid efter 4 månader men fick tidigt MA, och blev gravid igen 4 månader senare, så det tog mig ca 9 månader att bli gravid igen ordentligt. hur gammal är du om man får fråga? Jag har jobbat inom IVF och det felet tyvärr många gör är att dem väntar för länge med att få IVF hjälp, har man inte blivit gravid efter 1 år. Har du inte lyckats efter 1 år så sök IVF.  i genomsnit så tar det ungefär 1 år för en kvinna att bli gravid, men längre än så bör det inte ta.

  • Anonym (Sanna)

    Ts hur gammal är du ?
    hoppas att det går vägen för dig snart !

  • Meddelande borttaget
  • jenny1000

    Tack för all pepp 🙏 Hoppas det är som för er och att det sitter snart ❤️ Jag är 28 och min fästman 33! 

Svar på tråden Blir inte gravid