• linnsj

    Abort vecka 5+5 - några få dagar senare!

    Hej! 


    Efter att i alla år trott att jag inte kan bli gravid (haft mens 1 dag/månad) enbart oskyddat sex samt tecken på PCOS så har jag varit säker på att jag inte kan bli gravid. Missförstå mig rätt, gick på p-piller många år innan jag fick en blodpropp i benet som resulterade 2,5 månads dagliga injektioner med blodförtunnande. Testade därefter mellanpiller men blev djupt deprimerad. Så efter det har jag haft oskyddat sex (men en och samma partner). 

    Fredagen den 8/12 så var min mens en dag sen men hade sjukt ont i brösten så kissade på en sticka precis innan jag skulle till jobbet.. tog 10 sekunder innan testet visade positivt, jag blev varken glad eller ledsen. Kanske mer glad eftersom jag nu insåg att jag faktiskt kan få barn. Men mitt beslut gällande abort var redan fattat innan jag hann spola ner kisset i toaletten. Ringde sjukhuset en timme senare men jag var för tidigt i min graviditet för att utföra en abort. 
    Den 19/12 var jag på sjukhuset för VUL och blev konstaterad att vara i vecka 5+5. Svalde sedan första tabletten och åkte tillbaka till jobbet, jag mådde precis som vanligt. Fick även med tabletter hem jag fick ta mellan 24-48 timmar senare. Kvällen efter den 20/12 så började jag blöda litegrann ihop med lätt molvärk kom ut en klump i storlek av en äggula. 
    På torsdag morgon tog jag en Alvedon och svalde sedan 3 tabletter, tog ca 15 minuter innan jag fick stark mensvärk/sammandragningar som gjorde ont men var helt klart hanterbara! Tog sedan en promenad på 1 timme och kom lite mer blod och någon klimp. 3 timmar senare svalde jag ytterligare 2 tabletter och fick snabbt samma mensvärk/sammandragningar och tog en till promenad för att sedan ta en liten vila till en film. På eftermiddagenen mådde jag som vanligt igen. Nu har det gått 2 dagar sedan dom tablatterna och blöder som en sparsam mens. 


    Anledningen till att jag skriver detta är för
    att dela en positiv upplevelse gällande en abort. Jag var inte nervös innan men hade mest läst skräckupplevelser. Min barnmorska meddelade mig att aborter i tidiga veckor oftast är enkla och att man inte blöder så mycket. Så inför din egna abort glöm inte att alla människor och graviditeter är olika och alla reagerar olika men försök att inte stressa upp er i förtid! 


    Skriv gärna om ni har frågor eller om ni haft en likande ?fin? abort! 

    kram och God jul! 

  • Svar på tråden Abort vecka 5+5 - några få dagar senare!
  • Anonym (C)

    Vill du ha barn öht? Nu vet du att du kan bli gravid så nu är det dags att skydda sig alt sterilisera. Skönt för dig att det gick bra med aborten. Verkar ha varit ett lätt beslut för dig. 

  • linnsj

    Anonym (C) 
    jag har fått minipiller på recept som jag hämtat ut igår & även kommer börja äta! står dock på sprutor med blodförtunnande pga mycket hög risk för blodpropp! 


    barn är kanske något som jag vill ha (ej reflekterat så mkt över det då gyn/läkare sagt att jag troligtvis inte kan bli gravid utan hjälp) men för det så tycker jag att det krävs ett stabilt förhållande vilket jag inte har med mannen i fråga. Han är  äldre än mig & har dessutom 3 barn från två tidigare förhållanden. 

    Aborten var ett enkelt beslut & i Sverige är det ett eget samt fritt beslut vilket jag tycker är fint. Är barnet inte önskat så tycker jag en abort är självklart.  


     

  • Anonym (C)

    Ja det är tur vi bor i Sverige. Helt klart. Finns det något annat p medel du kan tänka dig? Spiral? Känns Risky business med blodförtunnande och börja med p-piller. Hoppas du hittar en man för ett långsiktigt förhållande och bilda familj med. Bra beslut. Var rädd om dig. 

  • linnsj

    Anonym (C) 
    har fått ta blodförtunnande sedan jag plussade dvs 8/12 och skall ta minst 14 till pga tidigare propp.. vågar inte sätta in spiral utan ska testa minipiller och håller tummarna för minimala biverkningar.
    Tack för lycko-önskningarna, hoppas på att kunna hitta mannen som ska bli pappa till mitt/mina barn.

    god jul till dig :) 

  • Anonym (Samma)

    Jag har gjort två aborter och det gick lika bra som för dig. Inga problem alls. Det var bara en stor lättnad. 

Svar på tråden Abort vecka 5+5 - några få dagar senare!