• Fundersam Anhörig

    Hur klara av rensa hemma?

    Hej.

    Jag har under väldigt många år haft/har svårt att rensa och göra mig av med saker även om jag inser att jag behöver det. Har bott på samma ställe i 25 år. Haft barn som växt upp här osv men saker har samlats på hög, stuvats in i förråd, vinden är knökfull, likaså garaget, garderober mm.
    Har så extremt svårt släppa taget om saker. Hur gör man? Alla tips är välkomna. Vill ha ett fint hem men nu börjar det bli trångt överallt. Jag måste ta tag i det men hur gör man
    Någon som känner igen sig oc har samma problem men konkreta tips värdesätts också.
    Ibland skulle jag bara vilja boka en container, lämna nyckeln till huset till någon och be dem slänga fritt för att bli av med allt, eller finns det någon runt stockholm som tycker det är kul att rensa..  Snälla ge tips och pepp, Behöver det

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-22 00:23
    Exempel på saker som finns så har vinden typ 15 stora kartonger med barnens alla kläder från storlek 50 till dagens storlek. Diverse annat som inte används i huset läggs på vinden, allt från överlivna täcken, filtar , I princip alla barnens leksaker och babysaker. Mina barn är nu nästan myndiga!!!

  • Svar på tråden Hur klara av rensa hemma?
  • Tow2Mater

    Så öppna en låda. Beslutet verkar ju mognat fram så det kanske går hur bra som helst. Spar två plagg, släng resten i veckans sopor. Nästa vecka tar du en ny låda.

  • Anonym (Bliven)

    Börja med enkla saker att slänga. Gör ingen paus för att avtrubba dig. Blir det svårt så gör tre högar, behålla, donera och slänga. Gå igenom behålla högen när du är klar. Ansträng dig för att känna tillfredsställelse när du FÅR utrymme (så det bara inte blir en förlustkänsla)

  • Anonym (Sara)

    Kanske barnen kan hjälpa dig att gå igenom sina gamla grejer?

  • Anonym (Undrar samma)

    Hsr samma fundering med just  barnsaker  men vill göra ett medskick som kanske hjälper dig.

    Mina föräldrar var jättedåliga  på att kasta saker så jag fick massor av gosedjur, teckningar och leksaker när jag flyttade. Det hsr bara givit mig ännu mer samlarångest; att kasta saker de tyckte var så värdefulla att de sparade  dem åt mig i 30 år är svårt.

    Hade mycket hellre sett att de bara spart något gosedjur, och kanske något visst klädesplagg. 

  • Anonym (Inja)

    Det ÄR jobbigt att slänga. Jag rensar och får ångest i några dagar, men sedan saknar jag aldrig sakerna. 


    Jag tänker att börja i liten skala. Tänkt typ 1 soppåse eller 1 skänka-påse om dagen?
    Då kommer det ta tid men det gör ju inget?

    Du kan också tänka 1/5 eller 1/10. Dvs du sparar 1 mot att slänga 5 eller 10. En hög med 50 teckningar blir då spara 10 och slänga 40. Klädesplagg blir samma sak. Är det svårt nu så ta 1/2. Då försvinner åtminstone hälften.

    Du kan också köra strategin att fixa nya förvaringslådor. Köpa 1 för teckningar, 1 för kläder och 1 för leksaker tex. Allt som inte får plats slängs eller skänks. Då sparar du det finaste.

    Du kan ju också be barnen komma. Ge dem varsin förvaringslåda, be dem fylla dem med sina finaste minnen av sakerna. Resten slängs/skänks.

    Du kan också tänka 1 in 5 ut när du köper nya saker. För varje grej du köper hem (inte mat) så ska 5 ut. Köper du ek ny tröja så ska 5 valfria saker rensas bort ur hemmet.

  • Mrs Moneybags

    Jag har haft bra hjälp av min syster när jag har rensat. Det är mycket roligare att vara två och ha lite skoj medan man håller på. 

    Hitta en kompis och ta dina grejer ena gången och hennes grejer andra gången så blir det lättare. Då sätter man ett datum och ses och det är inte lika lätt att skjuta på det. 

    Bra musik, beställ pizza, gör det till en kul grej. 

  • Agda90
    Fundersam Anhörig skrev 2023-12-22 00:20:01 följande:
    Hur klara av rensa hemma?

    Hej.

    Jag har under väldigt många år haft/har svårt att rensa och göra mig av med saker även om jag inser att jag behöver det. Har bott på samma ställe i 25 år. Haft barn som växt upp här osv men saker har samlats på hög, stuvats in i förråd, vinden är knökfull, likaså garaget, garderober mm.
    Har så extremt svårt släppa taget om saker. Hur gör man? Alla tips är välkomna. Vill ha ett fint hem men nu börjar det bli trångt överallt. Jag måste ta tag i det men hur gör man
    Någon som känner igen sig oc har samma problem men konkreta tips värdesätts också.
    Ibland skulle jag bara vilja boka en container, lämna nyckeln till huset till någon och be dem slänga fritt för att bli av med allt, eller finns det någon runt stockholm som tycker det är kul att rensa..  Snälla ge tips och pepp, Behöver det

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-22 00:23
    Exempel på saker som finns så har vinden typ 15 stora kartonger med barnens alla kläder från storlek 50 till dagens storlek. Diverse annat som inte används i huset läggs på vinden, allt från överlivna täcken, filtar , I princip alla barnens leksaker och babysaker. Mina barn är nu nästan myndiga!!!


    Synd att du bor i Stockholm för jag gillar att rensa. Mest troligt hade du tyckt att jag var som en ångvält för det hade gått undan och det hade garanterat blivit många turer till återvinningstationen

    Mitt råd är att ta ett rum och tömma av det som ska slängas och packa undan ALLT som står framme. Använd sedan detta rum som en mellanlandning, ta ner x antal kartonger från vinden, sortera och gå genom . INGET får vara kvar i rummet när du har gått genom det som ska sorteras. Antingen är det slängt, skänkt eller sålt. När det är gjort tar du itu med nästa omgång. 
  • Anonym (Cc)
    Agda90 skrev 2023-12-22 13:45:52 följande:
    Synd att du bor i Stockholm för jag gillar att rensa. Mest troligt hade du tyckt att jag var som en ångvält för det hade gått undan och det hade garanterat blivit många turer till återvinningstationen

    Mitt råd är att ta ett rum och tömma av det som ska slängas och packa undan ALLT som står framme. Använd sedan detta rum som en mellanlandning, ta ner x antal kartonger från vinden, sortera och gå genom . INGET får vara kvar i rummet när du har gått genom det som ska sorteras. Antingen är det slängt, skänkt eller sålt. När det är gjort tar du itu med nästa omgång. 
    Åh det var ett bra råd! Jag är precis som ts och dålig på att slänga saker, delvis pga tidsbrist, skyfflar undan saker för stunden för att ta tag i och rensa vid senare tillfälle. Nu har det blivit alldeles för mycket istället 🙈 men att använda ett specifikt rum som mellan station var ju en smart ide! 
  • Anonym (J)
    Tow2Mater skrev 2023-12-22 00:31:48 följande:

    Så öppna en låda. Beslutet verkar ju mognat fram så det kanske går hur bra som helst. Spar två plagg, släng resten i veckans sopor. Nästa vecka tar du en ny låda.


    Nä inte slänga finns många som behöver barnkläder
  • Fundersam Anhörig
    Agda90 skrev 2023-12-22 13:45:52 följande:
    Synd att du bor i Stockholm för jag gillar att rensa. Mest troligt hade du tyckt att jag var som en ångvält för det hade gått undan och det hade garanterat blivit många turer till återvinningstationen

    Mitt råd är att ta ett rum och tömma av det som ska slängas och packa undan ALLT som står framme. Använd sedan detta rum som en mellanlandning, ta ner x antal kartonger från vinden, sortera och gå genom . INGET får vara kvar i rummet när du har gått genom det som ska sorteras. Antingen är det slängt, skänkt eller sålt. När det är gjort tar du itu med nästa omgång. 
    Oj, vad synd du inte bodde i stockholm. En sådan som dig hade jag mer än gärna behövt här. Ångvält eller virvelvind eller vad som. Du hade nog fått jobb hårt att övertyga mig ibland eller bara tagit egna beslut. Inte säker på att jag en skulle vilja vara med när vissa väldigt sentimentala saker sorterades men jag kan inte spara på alt.
    Har du hjälpt andra rensa förut?

    Det mesta jag sparat på är ju sånt jag inte velat ha framme längre men inte klarata av slänga så fyllt upp vind, och förråd med det så ja, jag skulle absolut behövt någon sig dig som osentimentalt kan se på saker. Vet att väldigt mycket hör hemma på tippen men inser det nog ändå inte när jag står där med saken i handen..   
Svar på tråden Hur klara av rensa hemma?